handdator

Visa fullständig version : recept på ugnsbakad fetaost


Helam
2007-06-18, 22:13
Kom precis hem från Samos (fantastiskt) där vi åt en hel bit med feta ost i en tomatröra som gratinerats i ugnen i en lerform, med massor med örtkryddor på. Någon som har recept? Kommer inte ihåg vad det kallades, men åt det 2 ggr och det var hur gott som helst.

Eva L
2007-06-18, 22:49
Tillagningen varierar lite men en rejäl bit krämig fetaost tillverkad av får eller getmjölk, lite olivolja, basilika, oregano, tomatskivor samt finskuren paprika ingår ofta. Ibland även lite finskuren lök. Några kockar tillsätter även några få droppar tabasco. Bara att gratinera några minuter i ugnen och servera direkt.

Eva

Riitta
2007-06-19, 07:38
Eva,kan inte du lägga ut det där receptet som du har skrivit här för länge sedan:) Jag brukar göra fetaröra efter det receptet och det är jättegott:pMånga skulle säkert tycka samma:)

Riittabye_bye

mkall
2007-09-15, 11:31
Eva,kan inte du lägga ut det där receptet som du har skrivit här för länge sedan:) Jag brukar göra fetaröra efter det receptet och det är jättegott:pMånga skulle säkert tycka samma:)

Riittabye_bye
Jag är oxå intresserad av receptet på fetaröran. Har letat bakåt men finner det inte.

alessandro
2007-09-15, 13:37
Underbart!!!!
Jag är också nyfiken på hur man lagar till ost.

alessandro
2007-09-15, 13:42
Rätten heter för övrigt Saganaki, men hur tillagar man ost?

mkall
2007-09-15, 14:39
Saganaki är inte vad jag tänkte på i inlägget ovan, detta tror jag är mer en röra med feta och ev tomat bl annat. Har för mig att det är efter Evas recept jag gjort men är inte säker.

Eva L
2007-09-15, 17:25
Jag har lite olka varianter men senare ikväll ska jag sätta ihop ett recept på ungsbakad fetaost. Ska laga till en portion åt mig själv att njuta av framför tv och den spanska långfilmen som det blir ikväll. Problemet är att jag kryddar på fri hand så jag måste kanske mäta om ni vill ha ett exakt recept. Alla mina recpet ligger nedpackade i flyttlådor.

Ost Saganaki är en annan rätt där hårdost serveras friterad med en klyfta citron att pressa över.

Eva

Eva L
2007-09-15, 19:09
Ungsbakad fetaost

Ta ett par stora skivor fetaost 0,5 -1 cm tjocka som delas på mitten och läggs i en liten ungsform eller i ungsfolie. Finhacka en liten gul lök och lite röd lök som strös över osten, smula över torkad eller färsk basilika och lite oregano samt paprikapulver. Lägg på ett par skivor tomat eller halva små tomater på varje ostbit. Krydda tomaskivorna med lite örtsalt. Bara lite eftersom osten är salt. Toppa med lite finhackad grön paprika. Den som vill ha starkare smak kan ta lite finhackad chili. Ringla över lite olivolja och grädda ca 20 min i 200-225 graders ungsvärme. Om rätten görs i folie kan den behöva lite längre tid i ugnen och eventuellt kan folien öppnas lite de sista minuterna. Gräddas rätten i ugnsform kan den täckas med bakplåtspapper på slutet om osten får för mycket färg.

Eva

Eva L
2007-09-16, 07:47
Visst är Saganaki en ost, men det är även en ganska okryddad maträtt som består av okryddad ost;)

Ost saganaki görs på lite olika grekiska hårdostar så smaken kan variera beroende på hur lagrad osten är. Ibland är den friterad, ibland tillgad i stekpanna och ibland flamberad i konjak. Kan vara en trist liten maträtt eller helt ljuvlig som den jag åt på Folegandros i sommar. Ibland är den enormt stor och ibland en perfekt smakbit. Räksaganaki är också gott.

Tror att det i Fontanas sortiment finns en ost de kallar saganki den har jag inte provat. Personligen gillar jag när rätten görs på kefalotiri som är gjord på fårmjök men jag har även lagat ostsaganaki här hemma i Sverige på lagrad grevé och västerbottensost. Bara att prova sig fram.

Eva

Anund
2007-09-16, 16:39
Hej Eva,
Vi har också samma erfarenhet att Saganaki kan smaka så olika, åt en som var underbar på Naxos. Vi kommer att åka till Folegandros om en vecka och undrar var du åt den underbara Saganakin?

Hälsningarbye_bye

EllaW
2007-09-21, 21:28
Jag har testat Fontanas Saganakiost och stekt den enligt recept på deras hemsida. Detta gjorde jag efter att ha läst här i forumet om hur gott det var med Saganaki och utan att ha provat på plats i Grekland. Det blev verkligen jättegott! Nu har jag även provat på Saganaki på plats på Kreta och jag antar att den serverades friterad på de ställen vi åt den på. Även om den var magiskt god på plats så tycker jag att hemmaresultatet blev kanonbra. Rekommenderas verkligen.
/Ella W