handdator

Visa fullständig version : övervintra


jan c
2007-06-17, 19:49
hej hopp! Vi har funderat på var man skulle övervintra I GREKLAND . Vi gör ett pass 16.9 -4.10 sedan hem .Vi kan åka igen 1.11 o stanna till våren . Några förslag KRETA ligger högt på vår egen lista .Men vi är öppna för alla förslag . Detta är en dröm som vi kanske kan förverkliga eftersom vi blir pensionärer . Något som ni med erfarenhet tycker att vi skall tänka på ? hälsn JAN

Wardakis
2007-06-17, 20:30
Kreta! Det gjorde jag från 1 november 03 till oktober 04. Bästa året i mitt liv (hittills)!
Gunilla

Lino
2007-06-17, 21:30
Hej, Wardakis. Var på Kreta bodde du det året? Hur upplevde du februari och mars? Vi funderar också på övervintring.
Lino

Wardakis
2007-06-18, 07:29
Jag bodde i Pano Stalos. Antar att du vill veta hur det var vädermässigt? Det var blandat, alla grader av regn från lätt dugg till spöregn, fina dagar med sol och upp emot 15-20 grader i solen, åska och snöfall. Det kom hela 5 cm och det var den värsta vintern på 62 år sa dom. Snön låg kvar nästan 3 dagar innan den var borta. Vi hade också ett par dagar med vrickat väder=29,9 grader mitt i natten, då kom vindarna från Afrika. Vid några tillfällen var det stormvindar, mina plaststolar fick jag leta ute på parkeringen. Jag hade bara varmt (15-16 grader) på kvällarna i min lägenhet, kunde inte styra över det själv, vissa dagar var det 11-12 grader. Då var det fleece-kläder och fleece-filtar som gällde. Nov-dec 2005 bodde jag också i samma by men hos en annan familj, där var det bra med både värme och varmvatten.
Våga testa, det gjorde jag och det ångra jag inte.
Gunilla som kanske åker ner till vintern igen, men bara kanske

ikaros
2007-06-18, 07:50
Har "overvintret" en rekke ganger i Avia, Kalamata, på den yd-vestlige delen av Peloponnes, som også kalles "det Greske Toscana". Det sies å være Kreta-klima der. Fin vinter, med bading i sjøen både jul- og nyttårsaften.
Temperaturen kan på dagen være over 20 grader og om natten ned mot 4 - 5, med det kan også være hustrige dager med regn og vind mot 10 - 12 grader. Dette er imidlertid ikke så ofte. Det har regnet mest i tiden fra midten av januar og til slutten av februar, men snø eller slaps har jeg ikke opplevet. Der hvor jeg bor har jeg aldri hatt minusgrader, men jeg vet at litt høyere oppe i lia har det vært noen få netter med minus.
Varmtvann med solar fungerer bra og en ovn i stua gjør at stua er god og varm selv om det blåser og er regn ute. Prøv en vinter i dette området. Jeg synes klimaet her er veldig bra for oss nordboere!

Riggan
2007-06-28, 21:47
Vi undrar samma sak!! Får du bra tips - dela gärna med dig!

Riggan
2007-06-28, 21:50
Låter bra! Vi har också tänkt göra samma sak, fly Sverige under jan-mars. Hör gärna av dig med tips!

Marianne
2007-06-28, 22:30
Jag skulle nog överväga Paleochora på Kreta, lite beroende på hur beroende av andra jag var. Behöver man kontakt med andra skandinaver bör man kanske söka sig till Chania eller andra platser på norra kusten.

jan c
2007-07-02, 19:56
tack f. alla svar Kreta verkar vara idealet. men nu till verkligheten var bor man ? Hur löser man alla vardagliga problem. pengar betala hyranhemma etc .tele .bredband . Hälsn Jan o birgitta.

ewa.c
2007-07-02, 19:58
Jag bor ett provår i Grekland nu och betalar alla mina räkningar via autogiro.

Ewa

jan c
2007-07-02, 20:21
Eftersänder du all post till Grekland.

ewa.c
2007-07-03, 07:00
Eftersänder du all post till Grekland.


Nej, min faster sköter min post hemma och skickar det viktiga till mig!

Ewa

jan c
2007-07-12, 20:35
[quote=jan c;96216]tack f. alla svar Kreta verkar vara idealet. men nu till verkligheten var bor man .Ja Var Kan jag hitta lediga lägenheter ?

Wardakis
2007-07-12, 20:51
Om du vill ha tips om boende i Chania-området så har jag kontakter där via svensk-grekiska föreningen. Kontakta mig direkt isåfall!
Gunilla

jan c
2007-07-20, 20:27
Om du vill ha tips om boende i Chania-området så har jag kontakter där via svensk-grekiska föreningen. Kontakta mig direkt isåfall!
GunillaTack har så gjort nu är det på gång .Jan.