handdator

Visa fullständig version : Flytt till Athen *snyft*


Despina
2007-06-17, 16:47
snyft_dropJag håller på att gå ihjäl mig och behöver råd snabbt av dem som kan svara.
Det är så att jag är 23årig tjej som ska studera turism på distans,närmare bestämt i grekland. Får troligtvis deltids lån (inte mkt) och förstod att jag måste jobba samtidigt för att klara mig.
Jag flyttar för min kärlek till Grekland men allra mest för att jag träffat den underbaraste man jag kan tänka mig.Han är grek och bor där nere redan. Vi har pratat myckeet om att han skulle komma till Sverige men han kan inte pågrund av sitt universitet som han har i 2 år till. Därför kom vi fram till att det är flexiblare för mig som kan köra distans utbildningar via Sverige.
Inför flytt och så är jag orolig. Jag har bott i Grekland förr bitvis (är hälften grekinna) men talar språket lite si och så. Vad jag gärna vill fråga är hur mycket pengar man måste ha i månaden för att klara sig i Athen. Jag menar inte nu med nöd och näppe men liksom någorlunda. Egentligen levde jag en period på CSN nere i Grekland förut (man får ju då 7300) och det blev ju inte mycket över om man säger så.

Jag söker jobb som galning eftersom jag vill få in foten i den grekiska turismen, antingen via hotell eller annat. Jag ansökte till ca 200 hotell för cirka en vecka sen men ännu inget svar.Killen min har lyckats hitta ett litet extra jobb till mig som ger mig 200 euro iofs. Kanske skulle CSN bidrag + extra jobbet få mig att klara mig men jag skulle vilja ha lite hotell experience. Jag vill bara få lite råd och tips från någon erfaren eller kanske någon som här på Kalimera äger något hotell eller någon restaurang som kan ge mig tips. Känner mig så nere just nu. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag vill nämligen inte förlora en sån här bra man bara för att jag bor i Sverige.

Tack på förhand

Eva L
2007-06-18, 08:53
Undrar om det inte blir lättare för dig att hitta ett jobb på plats. Vet inte hur det är i Aten men på många öar är det lätt att få jobb om du talar både svenska, engelska och grekiska samt ytterligare något språk ökar dina chanser betydligt. Har du dessutom erfarenhet från området bör det gå bra.

Eva

Eirini
2007-06-18, 15:19
Jag håller med Eva. Du måste åka ner till Grekland och gå runt och saluföra din utbildning och erfarenheter av arbete och språkfärdigheter. Du kan även läsa Xrisi Efkeria och söka jobb via annons. www.xe.gr (http://www.xe.gr)
I Grekland är det kontakter som gäller och det bästa är att gå runt och söka jobb på plats! Du kanske inte hittar det jobb som du söker men alltid finns det något.

Lycka till!

Despina
2007-06-18, 18:45
Hej tack för era svar båda två. Men jag är så rädd att om jag åker ner bara och sen inte får nåt, ja vad gör jag då? Jag är en sån person som vill ha allt fixat innan jag åker. (Vem vill inte det iofs)
Xrisi efkairia känner jag till men det känns som att de alla söker grekiskt talande, jag pratar inte så bra grekiska. Bara lite grann. Vi får väl se vad jag gör, men en sak är säker... KÄRLEKEN ÄR TUFF!!! :-) tack för er hjälp dock

agapii
2007-11-12, 19:06
åh vad gulligt att flytta ner för någon :) att flytta ner till Athen måste ju vara en dröm.. du är ju halv grek så det måste underlätta en hel del, även fast du kanske inte pratar perfekt grekiska så går sånt alltid att lära sig, bara man vill.
Jag söker själv jobb i Grekland fast som au-pair och det är svårt att hitta... men man får bara inte ge upp!
Jag hoppas allt går bra för dig och din kille :P