handdator

Visa fullständig version : Greklands "franska riviera"


Getty
2007-06-17, 13:29
Jag läste en gammal artikel i Aftonbladet där de beskrev Peloponnesos som Greklands svar på franska rivieran. Min fråga är då om det generellt är dyrare att turista där än på andra ställen i Grekland?

Min andra fråga gäller Finikonda, jag har haft svårt att hitta info om detta ställe. Skulle bli väldigt glad för fakta och tips om Finikonda. Jag har stora funderingar på att åka dit.

//Ingela

Agda
2007-06-17, 21:16
www.finikounda.com (http://www.finikounda.com) www.finikunda.com (http://www.finikunda.com) www.finikounda.gr (http://www.finikounda.gr) här finner du information om Finikounda, Methoni och Pylos. Boendet ligger ungefär som Zakynthos men äta ute tycker jag är billigare här än tex Zakynthos. Att boendet är dyrare här än på många öar beror på att efterfrågan just nu är större än tillgången. Det byggs nu för fullt så kanske kommer det att ändras.

kari
2007-06-17, 22:03
www.finikounda.com (http://www.finikounda.com) www.finikunda.com (http://www.finikunda.com) www.finikounda.gr (http://www.finikounda.gr) här finner du information om Finikounda, Methoni och Pylos.
Tusen takk for fine linker, Agda :)
Vet du om noen tilsvarende for Koroni og? Eller et tips på Ok bosted med AC og gjerne pool?
bye_byeKari

Getty
2007-06-18, 11:31
Tack Agda!

Vilka kanonlänkar du skickade. Jag har läst och studerat dem och känner att detta ställe skulle passa mig utmärkt.

//Ingela

Agda
2007-06-18, 14:47
www.koroni.info (http://www.koroni.info) ,fast den är inte färdig så den är långt ifrån lika bra som de andra. Det är svårt med hotell eller lägenheter med pool, de få som finns ligger väldigt långt från havet och byar/städer/affärer.Lägenheter La Sapienza utanför Methoni skall ha pool (se Fritidsresors program).

Carina
2007-06-18, 16:31
Vi bodde på La Sapienza den första veckan i juni. Jättefin pool ny för säsongen, fina stora rum med AC, inte minst väldigt vacker utsikt över Methoni med borgen. Ca 2 km till Methoni, lägom promenad hem efter en god middag. Kan rekommenderas.

Agda
2007-06-19, 08:25
Vi bodde på La Sapienza den första veckan i juni. Jättefin pool ny för säsongen, fina stora rum med AC, inte minst väldigt vacker utsikt över Methoni med borgen. Ca 2 km till Methoni, lägom promenad hem efter en god middag. Kan rekommenderas.

Håller med dig om att utsikten är enorm därifrån! Gick allt bra med med moppe och så?

kari
2007-06-19, 23:50
www.koroni.info (http://www.koroni.info)
Takk for den linken og, Agda :)

Jeg vet ikke om jeg får bruk for hotell, men vil ha noen tlf nr i "reserve"

Vi reiser på en ukes billig uspes med Apollo på torsdag, og o m vi er uheldige med bosted leier vi noe selv, nå da det blir så ekstremt varmt må vi i alle fall ha AC :eek:
Vi reiser med barn, så en pool er selvfølgelig populært:)
Hvordan er det med mygg i området nå forresten?
:)Kari

LN
2007-06-20, 12:20
När vi var där med Apollo för en månad sedan hamnade ospecarna i Tolon. En ganska lång bussresa från Kalamata

Agda
2007-06-20, 13:12
När vi var där med Apollo för en månad sedan hamnade ospecarna i Tolon. En ganska lång bussresa från Kalamata

Det är ju inte ens i närheten av Kalamata, vilken besvikelse det måste varit om ni tänkt er att vara runt Kalamata (i Messinias-området)! Hoppas att ni fick det bra i alla fall.

LN
2007-06-20, 13:40
Nu reste inte vi ospec, tur var väl det när man var inställd på Kalamataområdet. Vi bodde i Petalidi

Admirala
2007-06-20, 16:26
Til trøst for andre som "havner i Tolo": Det er nabobyen til Nafplio _B-anana

Neida, jeg skjønner at det er dumt å komme et helt annet sted enn det man var innstilt på, uansett om man kanskje kommer til noe like bra/bedre. Men det er jo enormt mye å se/oppleve rundt Tolo og Nafplio også, og strendene er flotte. Så det er ingen grunn til at ferien blir ødelagt av den grunn :D
Og Nafplio er en "urban" by tross sin størrelse, og garantert den mest elegante på Peloponnes - så riviera-følelsen bør være ivaretatt.

kari
2007-06-20, 20:36
När vi var där med Apollo för en månad sedan hamnade ospecarna i Tolon. En ganska lång bussresa från Kalamata

Takk for nyttig informasjon, LN, greit å vite :)
- selv om vi gjerne vil slippe den lange bussreisen på natten med tre barn, og at Tolon ikke er det stedet vi helst ønsker oss.
Uspes er uspes, det må man ta med seg:)
:)Kari

kari
2007-06-20, 20:54
Til trøst for andre som "havner i Tolo": Det er nabobyen til Nafplio _B-anana
Og Nafplio er en "urban" by tross sin størrelse, og garantert den mest elegante på Peloponnes - så riviera-følelsen bør være ivaretatt.

flabb_flab - ja, nærheten til Nafplio er vel noe av det beste ved Tolon ;)
Men for oss teller de barnevennlige strendene mer i varmen :D
Jeg synes Nafplio er en fin by :) - så et besøk der blir det nok, om vi havner i Tolon.
Men ellers er "riviera- følelse" og eleganse ikke noe jeg har behov for i ferien :)
bye_byeKari

monica
2007-06-21, 08:35
flabb_flab - ja, nærheten til Nafplio er vel noe av det beste ved Tolon ;)
Men for oss teller de barnevennlige strendene mer i varmen :D
Jeg synes Nafplio er en fin by :) - så et besøk der blir det nok, om vi havner i Tolon.
Men ellers er "riviera- følelse" og eleganse ikke noe jeg har behov for i ferien :)
bye_byeKari


Jag tycker Tolon är perfekt om man har småbarn, när mina barn var små åkte vi ofta dit. Långgrunda stränder och många hotell direkt på stranden.
När man åker med barn är det ju deras behov som kommer först tycker jag,
det gör det lättare för mamma och pappa oxå.

Monica

kari
2007-06-21, 10:35
Jag tycker Tolon är perfekt om man har småbarn, när mina barn var små åkte vi ofta dit. Långgrunda stränder och många hotell direkt på stranden.När man åker med barn är det ju deras behov som kommer först tycker jag,det gör det lättare för mamma och pappa oxå.Monica
Takk, Monica, det var godt å høre:D
- selvsagt får vi voksne best ferie når barna har det bra:)
De er 11, 7 og 4 og gleder seg enormt selvfølgelig bye_byeKari

Carina
2007-06-21, 14:19
Gick allt bra med med moppe och så?

Tyvärr fanns det inga moppar att hyra i Pilos, endast bilar. Det blev en semester med många och långa promenader, det mådde vi väldigt bra av.
Men nu måste vi ju återvända och se allt som vi missade genom att vi inte hade någoon moppe. Vi blev väldigt förtjusta i Methoni, trevligt ställe inte en enda turistbutik.

Agda
2007-06-21, 21:20
Tyvärr fanns det inga moppar att hyra i Pilos, endast bilar.

Var de slut eller hade de lagt ner moppeuthyrningen? Förra säsongen så var Pylos det enda stället att hyra moppar på.

Carina
2007-06-25, 15:09
Det fanns ingen uthyrare, detta enligt en taxichaufför och en biluthyrare. Kalamata föreslog de, men det var ju inte så praktiskt, lite långt bort.
Vi ville inte hyra bil, tycker det är obehagligt med smala vägar och den hetsiga trafiken.

Vi tänkte att kanske det var för tidigt för säsongen.

Det vore en affärsidé att starta en uthyrning, men det kräver en hel del investeringar så det är väl ett hinder förståss.

kari
2007-06-29, 23:13
När vi var där med Apollo för en månad sedan hamnade ospecarna i Tolon. En ganska lång bussresa från Kalamata
Vi var flere som kom til Chrani , og andre kom til Koroni av de som reiste uspes. 21,juni. Om noen kom til Tolon vet jeg ikke.
:) Kari

Agda
2007-07-01, 13:57
Det fanns ingen uthyrare, detta enligt en taxichaufför och en biluthyrare.

Jag skall titta runt lite när jag befinner mig på olika ställen runtom här. Det måste bara finnas någon uthyrare i närheten för det kryllar av livsfarliga(främst engelsmän) moppeåkare här nu.

Vi för våran del känner oss betydligt säkrare i bil än på moppe, just med tanke på vägarna och trafiken!Då är vi fd motorcykelförare båda två och gubben väldigt van motorcykel förare.

Soleil
2007-07-07, 05:50
I Pylos, hotel Miramare, borde det finnas en biluthyrare. Det hörde vi först här hemma... guiden sa att det inte finns i byn... och vi hyrde den dyraste bilen vi någonsin har haft, via henne (Avis).