handdator

Visa fullständig version : Förslag önskas


cajsa
2007-06-17, 01:08
Hjälp... jag har semester i mitten av juli och tänker göra min årliga Greklandsresa. Eftersom semstern hamnat tidigare i år har jag inte fått till min resa ännu. Jag velar och får inte ihop logistiken...

Trodde att flygbiljett till Santorini skulle vara en bra grund för att göra 2 veckor på den ön kombinerad med Milos (där vi skulle stanna längst). Men nu ser jag att båtresan blir knepigare än vad jag trodde. Det är inte många avgångar, inga snabbåtar och med sen ankomst 3-4 på natten när man återvänder till Santorini. Och helt plötsligt känns allt jobbigt...snyft_drop

Så min fråga till alla er välberesta Greklandresenärer och flitiga forumskrivare ;), har ni något förslag på helst en kombination av 2 öar (2 veckor på samma ö blir för länge) som erbjuder,
- bra utbud av fina stränder, behöver inte vara långa sandstränder utan gärna badvikar och möjlighet till snorkling
- öar som inte är för stora, som Kreta
- där man man kan upptäcka ön med vespa

Förra året var jag på Skopelos/Skiathos och har tidigare avverkat Thassos, Paros, Mykonos, Karpathos, Kos, Kreta, Rhodos.

Så vilken/vilka öar har jag missast...? På någon omröstning här på forumet är det många som tycker Naxos är en toppenö, och Amorgos (och Kreta, som jag väljer bort pga storleken).

Hade jag varit 20 och haft ryggsäck skulle jag kunnat peta in Sifnos som mellanstopp på Santorini/Milos t/r och dessutom åkt snabbfärja, men nu är jag "äldre" och lite mer bekväm.

Tacksam för tips.

laero
2007-06-17, 10:25
Hade jag varit 20 och haft ryggsäck skulle jag kunnat peta in Sifnos som mellanstopp på Santorini/Milos t/r och dessutom åkt snabbfärja, men nu är jag "äldre" och lite mer bekväm.

Hej !
Du skulle kunna skippa Milos och kombinera Santorini med Sifnos. Sifnos är en ö som jag tycker stämmer in på dina önskemål.
Mellan Santorini och Sifnos finns nästan dagligen en katamaran i juli.

Lars

Kalimera
2007-06-17, 15:26
Ta Naxos och Amorgos så har du den perfekta kombinationen.

inkfish
2007-06-17, 18:11
Håller med Janne om Naxos och Amorgos! En jättebra kombination, det den ena ön har har inte den andra. Dessutom ligger de mycket bra till med båtar.

cajsa
2007-06-17, 18:45
Tack för era förslag.
Naxos och Amorgos skulle jag aldrig kommit på själv och kanske är en perfekt kombination. Och då får jag äntligen veta varför så många hyllar Naxos också...
Men visst är det väl så att man inte flyger in direkt in på Naxos utan måsta ta flyg till... Santorini eller något..?
Har ni tips också på var man bor bäst på respektive ö, och om jag kan chansa på att inte förboka boende innan?