handdator

Visa fullständig version : Java verkar ha lagt av


Hellen
2007-06-16, 19:40
Hej alla datorkunniga Kalimeror.

Helt plötsligt vill min bank inte tillåta mig att betala räkningar eller göra överflyttningar till andra personers konton. Detta på grund av att Java saknas, fast det är installerat!?
Vad gör man bäst? Tar bort allt som har med Java att göra? Kan man göra det utan att förstöra något.
Då jag endast är användare tar jag tacksamt emot tips som kan få problemet löst.
// Helén

Om det är av betydelse; jag kör IE 7 och har gjort ett bra tag, så det har inte med installationen av det att göra

Yanna
2007-06-16, 19:51
Hej Hellen!
Kan det vara så att du inte uppdaterat Java? Uppdateringarna brukar man bli påmind om men kanske du missat någon uppdatering?

PO
2007-06-16, 22:22
Börja med att kolla inställningarna för Java i IE.
Gå till verktyg\internetalternativ\avancerat, scrolla ner en bit och kolla att allting är förbockat vid Java och Microsoft VM, om inte så gör det och starta om.

Hjälper inte det så ladda ner senaste Java härifrån (http://javadl.sun.com/webapps/download/AutoDL?BundleId=11145) (Sun)

Hjälper inte det så kontakta bankens support.

//PO

Hellen
2007-06-17, 17:22
Tack Yanna och PO, tyvärr så hjälpte det inte med något av ovanstående, senaste tipset är nu att kontakta Siemens support, då Telia supporten fick det till att vara ett fel som sitter i burken.
Hoppas snart få ordning på det, hade ju varit bra om räkningarna kan blir betalda:eek:
// Helén

PO
2007-06-17, 18:25
Måhända har Du vridit åt brandväggen för hårt? Kolla i dess inställningar för "program" om Du nobbat java att köras, det är lätt gjort.

Vad säger banken, de brukar vara angelägna att det skall funka?

//PO

Hellen
2007-06-17, 18:49
Banksupporten guidade mig till att kolla brandväggsinställningarna.
Men vi fick det inte att funka, Ett allvarligt Java(TM)Plug in fel, samt referenser till minnen som inte kan utföras är vad som kommer upp i olika vaningsrutor.
// Helén

Arne
2007-06-17, 19:05
Testa en systemåterställning vid datum där Java funkade senast!!!

Arne

PO
2007-06-17, 19:25
Skriv av felmeddelandena exakt så vi får något bättre att söka på.
Tog Du ner ny Java från Sun?
Jag har googlat runt lite om detta och det finns en massa trådar om (TM) "Transactional Memory" (inte trademark som jag trött läste) det finns hänvisningar och mummel om bankers certifikathantering men jag hittar inget konkret.

//PO

Yanna
2007-06-17, 19:52
Skulle det kunna hjälpa att avinstallera Java och sedan installera det igen???

Hellen
2007-06-17, 20:38
Skulle det kunna hjälpa att avinstallera Java och sedan installera det igen???

Detta var min första tanke, men jag är osäker på om man förstör något annat då?

De felmedelande som kommer upp är följande:

Allvarligt fel i Java (TM) Plug-In, kryssar jag ned denna eller trycker ok, då kommer nästa lilla informationsruta där det står "Java Runtime Environment kan inte köras" även denna ruta går att stänga ner med hjälp av kryssrutan och /eller ok knapp. Därefter kommer det tredje meddelandet som lyder så här; Flera Virtual Java Machines som körs i samma process orsakade ett fel.

väldigt vilken språkblandning man får fram!

Tidigare i morse fick jag även detta meddelande:


instruktionen på "0x2e746e65" refererade till minnet på "0x2e746e65". Det gick ine att utföra en minensåtgärd. Följande fel returnerades The memory could not be "read" Klicka på ok om du vill avsluta programmet.

Arne: Tack för ditt svar också, tyvärr har jag redan testat det utan framgång. Men jag ger det en chans igen, jag kan ha misstagit mig på datumet då det fungerade kom jag på, för senast gjorda betalning behöver ju inte ha med mitt registreringsdatum att göra, tänkte inte på det.


// Helén

Yanna
2007-06-17, 21:22
Jag tror inte du kan förstöra något genom att avinstallera Java. Ditt Javaproblem beror förmodligen på plug-infel eller någon drivrutin som blivit vaj på. Om du då avinstallerar Java och installerar om så borde ju plugins och drivrutiner följa med.
Jag tycker banken borde kunnat hjälpt dig. Har du en internetsupport du kan ringa?

Yanna

PO
2007-06-17, 22:32
Efter mera googlande; har Du någon typ av "toolbar" installerad i IE så prova att avinstallera den, det hjälpte för en med identiskt felmeddelande.

En annan gav upp och installerade Firefox och blev av med problemet så.

Det är många i samma båt, nätet kryllar av frågor i ämnet som tydligen uppstått nyligen vid en uppdatering av IE7.

Som vanligt mao. Dagens problem uppstod vid lösningen av ett tidigare.

//PO

Hellen
2007-06-17, 22:46
Tack så jättemycket för förslag på åtgärder, har nu provat allt. Nu orkar jag inte mer, men i övermorgon tror jag att jag återgår till IE6.

Hjälper inte det, då kastar jag ut datorn:eek:flabb_flab
// Helénbye_bye

bon
2007-06-20, 09:24
Sonen fick problem med Java när han spelade Runscape. Då visade sig att felet var att han hade gamla Javisar kvar i systemet. Efter att ha avinstallerat alla gamla Java så fungerade Javan igen.

birgitta