handdator

Visa fullständig version : Långt till Elafonissi?


ulrikas
2007-06-16, 11:00
Hej. Vi åker i morgon till Analipsi och stannar i 14 dagar. Jag har varit på östra Kreta många gånger, har tänkt åka till Chania men det har ännu ej blivit av. Nu är det flera som har sagt till oss att vi MÅSTE åka till Elafonissi. Vi har pratat om det och 13-åriga dottern vill absolut dit. Det jag nu undrar är om någon åkt bil från Hersonissostrakten till Elafonissi? Hur är vägen? Vi vet inte om vi tycker att det är värt det om det tar alltför lång tid, vi har tre tonåringar med oss :rolleyes:. Frågan är om man ska vänta tills man kommer till Chania (vilket kanske blir först om ett par år..) eller om det är värt att ge sig iväg under denna semester? Någon som har tips eller idéer?

/Ulrika

UlfWiman
2007-06-16, 11:42
Det är inte värt resan.
Om du vill kan jag lägga upp bilder åt dig.

Uffe

UlfWiman
2007-06-16, 12:20
Några urvalda bilder av 150 st.

www.ulfwiman.com/Promenader/Ellafonissi (http://www.ulfwiman.com/Promenader/Ellafonissi)

Uffe

lars
2007-06-16, 13:06
Hej Ulrika,
Att köra ända från Hersonissostrakten till Elafonissi låter lite jobbigt, såvida ni tar en övernattning samtidigt vilket inte behöver kosta så mycket.
Från Chania till Elafonissi är det ca 8 mil dvs en dryg timmes körning.
Visst är Elafonissi speciellt men också en plats med mycket turister så här års.
Oktober är bättre men bäst är november då man har hela Elafonissi för sig själv, DÅ är det ett paradis.
lars
Kriti sti kardia mou

Marianne
2007-06-16, 15:00
Om man ska åka till Elafonissi eller ej beror ju väldigt mycket på vem man är och vad man vill. Och hur vädret är.
Blåser det nordliga vindar kan det vara sagolikt att komma ner på södra kusten. Stormar det från Sahara så bör man utsätta resan till en annan gång.
Är det klarblå himmel och nästan vindstilla så är det en upplevelse att komma till Elafonissi om man tycker om att bada i turkis, klart och vackert hav med vit sockerstrand - och OM man går ut över det smala, låga sundet till självaste ön Elafonissi där det inte finns några parasoller och dessutom är mycket färre turister än på "Kreta-sidan" varifrån Ulfs bilder med parasollerna är tagna. Jag tycker inte att de bilderna gör helt rättvisa åt Elafonissi, men som sagt, allt beror ju på vad man vill på sin semester.
OM ni åker till Elafonissi så ta med er en tandborste och lite småsaker så att ni kan stanna till nästa dag om ni vill. Det finns rum att hyra, och det är enormt mysigt att vara där när de flesta åkt hem - och att vakna upp där innan mängden kommer.

Men om inte vita sandstränder är det man söker, så är det kanske inte resan värd - även om resan dit också är en upplevelse i vacker natur!

Trevlig resa!

Elisabet
2007-06-16, 15:09
Det finns rum att hyra, och det är enormt mysigt att vara där när de flesta åkt hem - och att vakna upp där innan mängden kommer. Finns det rum att hyra alldeles vid stranden Marianne? Jag har alltid trott att närmaste övernattningsmöjlighet är en bit (=några km) därifrån. Om det ligger alldeles vid stranden, vilken standard är det? Serverar de frukost och mat, eller finns det att köpa?

Marianne
2007-06-16, 15:28
Vi har bott på ett ställe som heter Kalomirakis Panagiotis ett par gånger, tel. 282 20 61274/61587 & 282 10 916 23 (TROR att det sista nr. är till Chania om vintern), fax. 282 10 97907. Men vi har även tel nr. till Panorama Taverna och rum 282 20 615 48 (MOBIL 6972649383).

Båda ställena har taverna och några rum och ligger uppe i backen, 500 m från stranden högst skulle jag tro. Tar 10-15 min. att gå upp dit, det är uppför en backe. Vi hade otroligt vacker utsikt över hela Elafonissiområdet från vårt rum hos Kalomirakis och det var helt vanlig standard på rummet vi fick, det var faktiskt väldigt rymligt med en stor balkong och bra badrum. Panorama ligger ANINGEN närmre havet (50 meter?) men jag vet inte hur deras rum ligger, om det är med utsikt.

Det finns ytterligare minst en taverna i närheten.

Elisabet
2007-06-16, 15:31
Tack Marianne, det ska jag skriva upp! Någon gång ska jag göra en Kretaluff och då skulle jag verkligen vilja bo där ett par nätter!

Marianne
2007-06-16, 15:37
Kan vara perfekt att börja med ett par nätter i Elafonissi och sedan fortsätta med båten till Paleochora (eller tvärtom). Jag tycker bättre om att resa runt än fram och tillbaka:D.

UlfWiman
2007-06-16, 16:43
Okay Marianne

Nu ligger det bilder på ön upplagda och så långt ut jag vågade gå med kryckan. Bilder från vattnet mot ön törs jag inte ta därför jag ramlar ibland och det kan bli en dyr affär om man inte har undervattenskamera.

Uffe

Marianne
2007-06-16, 17:21
Jag har nog haft tur och inte varit på Elafonissi i värsta högsäsong, jag har i alla fall sett Elafonissi med helt andra ögon, det ser jag ju.bye_bye

PO
2007-06-16, 18:44
Några bilder till därifrån, vi var där i sepember och det var fortfarande rätt mycket folk, men det gick att hitta ett eget hörn.

//PO :)

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/051122_kreta/normal_P9112656.JPG

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/051122_kreta/normal_P9112658.JPG

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/051122_kreta/normal_P9112653.JPG

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/051122_kreta/normal_P9112672.JPG

ulrikas
2007-06-16, 21:29
Tack för alla svar! Vi får se hur vi gör, har ju en 13-årig tjej och två 16-åriga killar med oss.....

Stina
2007-06-17, 07:57
Det längsta jag kört över dagen på Kreta var när vi åkte från Kastelli till Knossos. Minns inte hur lång tid det tog men det var helt klart en dagsutflykt. Det var ju förstås motorväg så gott som hela vägen så själva körningen var inte svår, lite trist med motorväg...
Jag har också kört från Agia Pelagia till byn Kritsa och det tog sin tid, Kreta är stor!
Att köra från Hersonissos till Elafonissi är långt och jag tycker inte själva stranden är värt det(vägen fram är dock väldigt vacker när man kommer upp i bergen!)
Det finns många andra stränder som ligger bättre till för er, tror jag.
Har inte själv sett så mycket av östra Kreta men det är ju inte så långt till den södra sidan och där finns ju en hel del stränder att upptäcka!

Mvh. Stinabye_bye