handdator

Visa fullständig version : Torsdag 14/6


UlfWiman
2007-06-14, 16:24
Torsdag 14/6

God morgon igen. Idag börjar jag med vädret, sol och molnfritt o ingen vind ute. Temperaturen är 25,2° inne och 27,1° ute detta klockan 08.30 på morgonen. Fuktigheten är på 72 %, men det skulle behöva blåsa lite.
Tack och lov för handscanner från I.R.I.S, inget skrivande för min del. Bara att dra pennan över texten och sen hem och ladda ner i datorn. Synd bara att den inte förstår handskrift för då hade farfars dagböcker varit mycket enklare att fixa till datorn.

Sen om bussarna ifråga kommer i tid är en annan fråga som det är lite si och så med. Har man tur kommer bussen har man otur kommer det ingen buss. Än värre var det för tio år sedan då var det ett vågspel att tänka på buss.

Lisbeth tyckte det var dubbeljobb med två språk, men jag måste ju ändå översätta till mina vänner så det spelar ingen roll för mig. Jag säger bara en sak om igår ”poli sesti” och det verkar bli likadant idag. Hittade ett fruktfat igår lite upp på gatan endast 29,50€ glaserad keramik i blått bara att vänta på pensionen. Vilka köpbegär man har av vackra saker.

Idag ska jag göra en ohälsosam sockerkaka att bjuda Ewa på som kommer och hälsar på mig. Hon är journalist och ska intervjua mig om hur det är att ge upp Sverige och flytta hit för gott. Jag har även fler på Kalimera som kommer och hälsar på mig för att få veta hur man tar steget och flyttar ”hem”.

Om man stör någon här så säger de ofta ”ena lepto” jag själv säger ”pende lepto” alltså fem minuter i stället för en minut eller ”perimene” vänta. Tidsbegreppet för greker har vi diskuterat tidigare så det behöver inte upprepas här och nu. I allt annat är jag en människa som till 99 % lever här och nu. I morgon kan det vara för sent. Min dotter Gabriella lever i 200 knyck och är som pappa, de andra fyra barnen är som sina mammor lite försiktiga. Livet står ju inte still utan haka på tåget när det går annars kanske du blir kvar på perrongen hela livet, samt gör vad du känner för.

Jag har funderat lite på min sista kvinna i Sverige. Hon var gravt alkoholiserad så frågan är om hon märkte när hon var och hälsade på mig eller bara hittade till supermarketen. Det är ju systembolaget ”bingo” öppet 24 timmar på dygnet. Tokigt är det för att jag betalade för hennes besök här och det var inga trevliga visiter.

Nu ska min berömda gata fixas till det är maskiner här och en asfalteringsmaskin står längre upp på gatan och väntar. Vi får se hur länge det håller den här gången. Det visar sig när höstens regn kommer och underminerar marken. Bilder finns under dagens datum. Asfaltmaskinen kunde inte köras då det stod bilar på gatan som ingen fick tag på ägarna till. Det blev det vanliga med spadar och sedan bulten. Lagom ojämnt som ni kan förstå att det blir. Denna story tror jag inte har något slut utan det kommer att vara en följetong.

Jag pratade med en bekants hustru idag. Han dog i en hjärnblödning för en månad sedan, tre andetag sedan var det slut. Hon var mycket ledsen och ska flytta tillbaka till Sverige så fort hon får en lägenhet. Har suttit och skrivit
”in memorandum” i tidningen Vikingabladet. Det är inte så roligt att folk dör men knappast något man kan göra nått åt. Jag blir just nu galen på oväsendet utanför, hör inte ens mina egna tankar. Han som kör välten kan inte vara frisk. Det finns en sten som sticker upp på gatan och han kör fram och tillbaka i tron att den ska försvinna. Det enklaste vore att ta bort stenen och lägga dit lite mera asfalt.

Äntligen blev det tyst ute, dags för siesta kan man tro. De sätter väl igång igen vid fyratiden som vanligt. Tur att de inte jobbar natt som i Norrbotten. Vägbyggena går för fullt just nu i Piteå med omnejder.

Nu har Ewa varit här och pratat lite med mig och Inga Lill samt tagit lite bilder. De fick höra och se lugnet som råder på plats inte ens gatuarbetarna orkade jobba. Min sockerkaka blev succé utom för mig som inte tordes äta utan bara smakade en bit, liten bit ska väl sägas. Nu ska jag vandra lite grand och är säkert inte tillbaka förrän ikväll.

Uffe

Thursday 14/6

Good morning again. Today begins I with weather, sun and not a cloud outside and none wind out. Temp is 25,2° inside and 27,1° out this the watch 08.30 on the morning. Humidity is on 72 %, but it would need to blow a little.

Thank you and permission for handscanner from I.R.I.S, no writing for my part. Only that pull the pencil over the text and then home and load down in computer. Sin only that the not realizes manuscript for then had grandpa's diary´s been much simpler that fix up to computer.

Late if buses in question comes in time is a another question that it is a little ti and so with. Have man luck comes the bus have man mischance comes it none bus. Than worse was it for ten year then was it a gamble that think on bus.

Lisbeth thought it was dublework with two languages, but I must yet translate to my friends so it plays none role for me. I says only a thing if yesterday ”poli sesti” and it seems become the same today. Found a plate for fruit yesterday a little up on the street only 29,50€ glaced ceramics in blue only that await on pension. Which lust of buying man have of beautiful things.

Today shall I do a unhealthy sugar-cake that bid Ewa on that comes and see me. She is a journalist and shall interview me if how it is that give up Sweden and move here for good. I have also more on Kalimera that comes and see me for that get know how man takes the step and moves ”home”.

If man disturbs any here so says they often ”ena lepto” I self says ”pende lepto” that is five minutes in place for a minute or ”perimene” await. Time for greeks have we talked about earlier so it acquires not recur here and now. In all other is I a human beeing that to 99 % lives here and now. In morning can it be for late. My daughter Gabriella lives in 200 twitch and is that daddy, they other four the children is that their mothers a little carefully. Life stands why not still without chin on the train when it goes otherwise maybe you becomes left on the platform entire life, plus does what you know for.

I have been thinking a little on my last woman in Sweden. She was heavy alcoholized so the question is if she noticed when she was and greeted on me or only found to supermarket. It is why drugstores open 24 hours on day. Crazy is it for that I paid for her visit here and it was no nice visits.

Now shall my famous street be fixed to it is machines here and a asphalt maker stands longer up on the street and awaits. We receives see how long it holds the here gone. It displays himself when autumn's rainfall comes and undermine the ground. Images exists under todays date. Asphalt-mnaker could not runs then it stood cars on the street that none got take on owners to. It became it commonly with shuffels and then the maschine that fix the surface. Just right bumpy that you can understand that it becomes. This story believe I not have something end without it comes that be a serial.

I talked with a friends wife today. He died in a cerebral haemorrhage for a month then, three breath then was it end. She was much sad and shall move back to Sweden so fast she receives a apartment. Have been sitting and written
”in memorandum” in paper Vikingabladet. It is not so funny that people dying but scarcely something man can do reached for. I becomes just now mad on the noise outside, hear not even my own thoughts. He that execute the surface machine can not be fresh. It exists a stone that sticking up on the street and he execute forth and back in faith that the stone shall disappear. It simplest would be that take away the stone and put there a little more bitumen.

At last became it quiet outside, about time for siesta can man believe. They sets well runs again at about four o'clock that usual. Luck that they not works night that in Norrbotten. Roadbuilder goes for fully just now in Piteå with surroundings.

Now have Ewa been here and talked a little with me and Inga Lill plus taken a little images. They got hearing and see the peace and quiteness that advice on location not even the workers seems to work. My sugar-cake became success except for me that not eat without only tasted a bit, little bit shall we say. Now shall I walk a little grandee and is certainly not back before tonight.

Uffe