handdator

Visa fullständig version : Problem med VISTA?


liselotti
2007-06-14, 12:31
Hej
För ca tre månader sedan köpte jag en ny laptop (HP) med VISTA. Det har bara varit strul!
Just nu så slänger den av mig från nätet ca en gång i halvtimmen!__D
När den fungerar är den väldigt slö. Sämre än min gamla.

Jag kan inte så mycket om datorer men detta har jag gjort:
Rensat bland filer och Cookies
Diskfragmenterat
Kört virusprogram från Ad-Aware och Panda
Ringt supporten på både ComHem och HP. HP hjälpte mig att ominstallera nätverkskortet.
En kompis till min dotter som läser data på Chalmers hittar inget fel.

Är det fler som har detta problem?
Ge mig ett råd. Ska jag slänga ut VISTA och få hjälp att installera XP istället?:confused:

Tacksam för hjälp och råd.

UlfWiman
2007-06-15, 22:43
Vista är ett problembarn.
Har suttit som betatestare och jag höll på att slänga ut min HP genom fönstret utan att öppna först. XP är stabilare, men jag själv kör med
Windowos 2000 och har inte ett enda problem.
Ta dig en funderare på vad du ska göra.

Uffe

liselotti
2007-06-15, 23:44
"jag höll på att slänga ut min HP genom fönstret utan att öppna först"

Precis så kände jag igår!:D:mad:

Det får bli en visit hos HP's serviceverkstad tror jag. Hjälper inte det så "nedgraderar" jag. (Eller kanske man ska kalla det en "uppgradering".)

Tack för ditt svar!

PO
2007-06-16, 09:31
Om Du prioriterar ½-genomskinliga menyer med mera bling-bling, behåll Vista.
Vill Du ha stabilitet och en mycket snabbare pc så installera XP.
På jobbet (26 000 användare) är det körförbud på Vista pga bl.a. ovan.
Historiskt sett har ingen ny Windowsversion varit särskilt bra från start.
Det var den långa versionen, den korta kan bara bli:

XP för h-e!

//PO bye_bye

webguide
2007-06-16, 09:58
Vista kommer att bli bra, nysläppta operativ brukar dras med problem. Vi kör Vista på en av grafikmaskinerna på jobbet och det fungerar helt problemfritt.

Windows operativsystem består av så mycket programkod att det i princip är omöjligt att skydda sej från fel. Det lever så att säga ett eget liv, en del processer kan uppstå på ett sätt som inte är förutsägbart. Därför är det också viktigt att man alltid skickar in ev. fel, det gör jag varje gång ett program krachar under XP.

Ett tips är att gå in på idgs forum, där brukar man få hjälp med det mesta. Jag hade en laptop där hårddisken verkade ha krachat fullständigt. Det gick inte att starta upp datorn, man kunde inte formatera disken osv. Jag var dock skeptisk till att hårddisken verkligen hade gått sönder, trotts att systemet påstod det, jag har aldrig varit med om att en hårddisk verkligen har gått sönder, det brukar handla om mjukvarufel. Och jag har pysslat med datorer sen 84 och jobbar professionellt med IT sen -95.

Men ett inlägg i ett av IDGs forum fixade detta, 1 timme efter inlägget fungerade datorn som om inget hade hänt.

PO
2007-06-16, 12:47
Jag misstänker att grafikmaskinen är hyggligt bestyckad med minne, process -or/orer och ett förmodligen fett grafikkort ?

Liselotti har en laptop i (nu gissar jag) konsument-klassen och då jämför vi äpplen och vildsvin.

//PO

webguide
2007-06-16, 14:01
Jag misstänker att grafikmaskinen är hyggligt bestyckad med minne, process -or/orer och ett förmodligen fett grafikkort ?

Liselotti har en laptop i (nu gissar jag) konsument-klassen och då jämför vi äpplen och vildsvin.

//PO

Jo, då det förstår jag, det var mest en allmän kommentar.

liselotti
2007-06-16, 14:27
Tack för era tips!
Jag ska titta på IDGs forum i helgen.

Jag har fått en del konstiga "felmeddelanden" också, bl.a så skulle RAMminnet har pajat, fast inget tyder på det.
Jag blir mer och mer övertygad om att det är tvunget att byta till XP. Jag låter någon annan dras med "barnsjukdomarna" på Vista än så länge!;)

Fast jag funderar på vad som händer med garantin då? Det är ju 9 månader kvar på den. (Om man själv "mixtrat" med den.) Datorn är köpt med Vista fabriksinstallerat.

(Ja, du har helt rätt PO. Datorn används bara till lite surfande, lägga in foton på och skriva något brev. Inga konstigheter.)

PO
2007-06-17, 17:43
Garantier måste Du kolla själv vad som står i just ditt avtal, det törs inte f-n lova nå´t utan att ha läst på.
Men om jag skall gissa så kommer Du inte att få någon support om Du säger att Du bytt OS, men å andra sidan, hur bra support har Du fått hittills? Så länge Du inte skruvar isär din laptop så lär garantin gälla för hårdvaran, Du är knappast skyldig att ha ett särskilt OS installerat.
Om Du har fått en restore-cd så kan du ju alltid använda den för att återställa pc´n till fabriksskick vid ev. garantireparation.

Om Du bestämmer Dig för att installera XP så gå först till HP´s supportsida (http://welcome.hp.com/country/us/en/support.html?pageDisplay=drivers)
och ladda ner de senaste drivrutinerna för nät, ljud och grafikkort, spara dessa på en usbpinne och ha dem tillgängliga när XP frågar efter dem.
Försök att få tag i en färsk XP-skiva med SP2 så slipper Du traggla med det. Om Du ska kunna använda Windows update för säkerhetspatchar mm så måste Du ha en egen licensnyckel (eller, ähum, en företagscd)

Berätta hur det går!

//PO