handdator

Visa fullständig version : Onsdag 13/6


UlfWiman
2007-06-13, 18:46
Onsdag 13/6


Nu har jag börjat få ett nytt namn o det är ”kalispera Uffe” tack vare min tröja. Jag har redan flera greker som vill ha en tröja för de tycker det är häftigt och de tycker jag är knäpp ibland o mer grekisk än vad de är. Jag har funderat ett tag på detta att jag lever i ett annat land och talar ett annat språk än svenska. Satt i trädgården igår kväll med Giannis och Katerina samt en vän till dom. Vi satt under vindruvornas skugga och tog det lugnt bara. Detta är Grekland för mig så långt man någonsin kan komma från turistställen. Visst hör och ser vi badgäster men de ser inte oss bakom all grönska. Jag tror nog att alla har förstått att jag hittat hem efter många år i tassemarkerna. Jag har stor respekt för alla som älskar Grekland här på Kalimera, det blir som ett gift i kroppen. Vädret är sol med blå himmel och varmt, 24,8° inne och 25,6° ute klockan 08.10. Fukten ligger på 66 % och min huvudvärk är borta utan att det blev något regn. Totalt vindstilla ute, inte en minsta lilla fläkt. Det vore skönt om det blåste lite grann för då snurrar luften runt på ett bättre sätt. Som det är nu blir det bara kvavt och syrefattigt. Nu har jag på egen hand lyckats fylla i kundformuläret på Multirama för att kunna handla på postorder. Anledningen är att jag vill ha en hemmabio för ljudet. Hittade en Sony DAV DZ-230 för 299€ och den är intressant. Om någon som läser har en liknande tar jag gärna emot kommentarer. Inom elektronik finns det postorder även i Grekland, det är bara Ikea som inte kan ställa upp med den servicen. Det är bara att läsa i ett annat forum om Ikea i Athen. Tror nog att de får lov att ändra sig i framtiden för alla kan inte resa till Athen för att handla. Jag köpte några billiga DVD från Traxdata och en enda skiva gick det att skriva till resten blev skrot. Tur jag inhandlade Sony-skivor för den mer seriösa bränningen. Nu är det varmt ute nästan 28° i skuggan och fortfarande ingen vind. Jag har just nu beställt en stor Brietårta från Sverige så jag kan göra friterad Camenbert till hösten. Hjortronsylten står redo i kylen och väntar. Provade att använda den som finns på Lidl, men det smakade faen. Man måste ju utnyttja sina vänner som reser till fäderneslandet för att skaffa lite småsaker. Jag brukar be folk som ska hit att köpa fröpåsar med allt möjligt. Dill, persilja, gräslök samt blommor. Från och med idag kommer bloggen först på svenska och lite längre ner på engelska i samma dokument. Jag gör inga perfekta översättningar för det här är min fritid samt använder ganska mycket slang. Är det något ingen förstår så skicka ett mail. Detta efter önskemål från mina Irländska o Brittiska vänner. Mina böcker skriver jag på båda språken, men då är jag mer noga med ordval och meningsuppbyggnad. Synd bara att jag inte kan skriva på grekiska, för det skulle vara kul och en bra träning i språket.

Uffe

Wednesday 13/6

Now have I begun get a new name o it is ”kalispera Uffe” thank you be that my jersey. I have already several greeks that want have a jersey for they think it is violently and they think I is flick occasionally o more greek than what they is. I have wondered a take on this that I lives in a other country and speaks a other languages than swedish. Sat in the garden yesterday evening with Giannis and Katerina plus a friend to judgment. We sat under the grapes shadow and took it calmly only. This is Greece for me so far man ever can come from touristplaces. Certain hear and see we tourists but they see not us behind all verdure. I believe enough that all have understood that I found home after many year in land of forgotten. I have big respect for all that loves Greece here on Kalimera, it becomes that a poison in the body. Weather is sun with blue heaven and warmly, 24,8° inside and 25,6° out the watch 08.10. Moisture lies on 66 % and my headache is gone without that it became something rainfall. Totally airless out, not a smallest small breeze. It would be nice if it blew a little fine-looking for then twists the air around on a better ways. That it is now becomes it only preassures and low oxygen. Now have I on own hand managed to fill in customorform on Multirama for that be able to buy on mail-order. Cause is that I want have a Movie Theater for the sound. Found a Sony DAV DZ-230 for 299€ and that is interesting. If any that reading have a alike takes I readily towards comments. Within electronics exists it mail-order also in Greece, it is only Ikea that not can put up with the servicen. It is only that read in a other forum if Ikea in Athen. Believe enough that they receives permission that change himself in the future for all can not journey to Athen for that buy. I bought some cheap DVD from Traxdata and a sole disk went it that write to the rest became scrap. Luck I bought Sony-disks for the more serious burning. Now is it warmly out almost 28° in shadow and still none wind. I have just now ordered a big Briecake from Sweden so I can do deep fried Camenbert to the autumn. Cloudberryjam stands ready in the fridge and awaits. Tried that use the that exists on Lidl, but it tasted shit. Man must why utilising his friends that travels to homecountry for that obtain a little oddment. I usually pray people that shall here that buy seeds with all possible. Dill, parsley, chive plus flowers. From and with today comes the blogg first on swedish and a little longer down on english in the same document. I does no perfect translations for it here is my leisure plus use fairly much hose. Is it something none realizes so send a mail. This after wishes from my Irish o British friends. My books writes I on both the languages, but then is I more specific with choice of words and sentens. Sin only that I not can write on greek, for it would be fun and a good training in language.

Uffe

glenn_f
2007-06-13, 21:49
Hej Kalispera Ulf
Har varit en sväng i Sverige. 30° varmt i Göteborg hann även bada i havet där ock sen till Stockholm.
Det blev en bra bild av dig. Vi längtar redan tillbaks. Tiden går så fort så vi är snart där.
Hälsningar Glenn & Berit