handdator

Visa fullständig version : Ta litt til!


Admirala
2007-06-13, 14:23
- Ta litt til, sier Kostas’ mor, Maria, og legger en til kjøttdeig- og risfylt squash på tallerkenen min, før hun øser over fløyelsmyk saus av sitron og egg. – Og brød, du må spise brød!
- Tusen takk, men jeg er så mett, sier jeg, og klapper meg på min stadig økende mage for å understreke det.

Nei, jeg er ikke gravid. Jeg har spist sånn mat som greske mødre lager, og det i en hel uke til ende. Mest hos Kostas mor, naturlig nok, siden det er der jeg har bodd. Sousoukakia, bifteki, bakt kylling, pistatsio og – litt ute av kontekst – spaghetti bolognese med et tonn gresk ost, er bare noen av rettene hun tryller fram, den ene bedre enn den andre. Hver morgen blir dagens rett presentert muntlig, og med en bekymret rynke spør Maria: Liker du det?
- Jeg liker all gresk mat unntatt mageritsa, sier jeg.
- Men er du sikker? Liker du ris til sosuoukakiaen? Og grønn salat?
- Deilig, forsikrer jeg.

Og når rettene står der på bordet, duftende av oregano, hvitløk, kanel, mynte... spiser jeg opp hver smule, selv om tallerken er fylt til randen av mat og hjertelighet. Innimellom kommer hun med kake, gele, iskrem...

En dag var jeg nede i butikken hos Dimitra i timevis. Moren ringte og sa hun kom med middag til sin travle datter. Dimitra ba henne ta med til meg også.
- Bare litt, sa jeg, - jeg skal ha middag hos Maria etterpå.
- Bare litt, sa Dimitra i telefonen.

Men greske mødre har ikke samme oppfatning som oss av ordene ”bare litt”. Snart tårnet det seg opp på bordet foran oss en diger bolle med svinekjøtt og poteter, en møllestein av en feta, en tønne salat og et halvt hjemmebakt olivenbrød. Og så godt som alt var, måtte jeg jo spise meg mett, der vi satt under parasollen utenfor butikken, mens kundene handlet iskrem og nøkkelringer og hva det nå var de maste om.

To timer senere serverte Maria yndlingsretten min, torsk med hvitløkpuré. Altfor godt til ikke å spise opp. Så mett har jeg aldri vært før.

Og så må jeg ta med Anastasia. Anastasia har vært enke i mange år, og om sommeren flytter hun ut til stranden, hvor hun har et lite krypinn. Kjøkkenets ene vegg er bare noen tøystykker, der er innlagt vann men ikke strøm. Kostas og jeg dro ut til stranden en kveld med et par giropitta stappet med kylling og tzatziki. Anastasia kom bort til oss med en diger tallerken med kjøttfylte kålblader i sitron- og eggesaus, og insisterte vi måtte spise opp alt sammen.

Det smakte fantastisk, og mens Anastasia, sortkledd og hvithåret, spiste sin egen beskjedne middagsporsjon sammen med oss, og nesten ikke torde røre våre nylagede frityrstekte poteter selv om vi tryglet henne, satt vi der i freden og åt og så ut over en himmel farget rosalilla av solen som var gått ned, og et hav farget rosalilla av himmelen, hørte småbølgene klukke, fuglene synge, og jeg tenkte at de beste stundene i livet er de man ikke bryr seg om kalorier i.

UlfWiman
2007-06-13, 14:40
Du måste ha samma problem som jag.
Alla tycker att jag ser svältfödd ut så jag får enorma portioner av mat hos mina grekiska vänner och deras "mödrar". Det gäller att inte äta upp utan lämna lite på tallriken, annars får man mera mat.

Uffe

Admirala
2007-06-13, 14:55
Du måste ha samma problem som jag.
Alla tycker att jag ser svältfödd ut så jag får enorma portioner av mat hos mina grekiska vänner och deras "mödrar".
Javisst, får hele tiden høre at jeg er sååå tynn. Høy også, forresten, selv om jeg bare er 1,67!

Det gäller att inte äta upp utan lämna lite på tallriken, annars får man mera mat.

Men det er jo så godt flabb_flab

Peter
2007-06-13, 17:47
Du lär nog inte vara så slank så länge till med den dieten... :D Retas bara... Ang_elx


Sousoukakia, bifteki, bakt kylling, pistatsio og – litt ute av kontekst – spaghetti bolognese med et tonn gresk ost...


Kan jag få adressen? Du, dvs Kostas mor, lyckades samla en del av mina favoriter nämligen... Ang_elx

Men du lyckades fånga en av anledningarna till att jag älskar Grekland. Nämligen den Grekiska generositeten. Och då menar jag inte just att bli bjuden på mat eller dryck, det har jag råd att betala själv, utan den Grekiska mentaliteten. Att bjuda på sig själva, att dela med sig både som människa och det materiella.

Jag lärde mig tidigt under mina resor ner att det som ligger på bordet är till för alla i gemenskapen. Första gångerna någon av de som då enbart var bekanta kom och tog en cigarett, eller hällde upp några klunkar öl ur min flaska i ett eget glas (man dricker aldrig ur annans glas eller ur flaskan!), blev jag minst sagt förvånad. Jag fick förklarat för mig att så fungerar det mellan vänner och familj... Så egentligen fick jag ju en komplimang! flabb_flab

Det är sällan någon av mina Grekiska vänner frågar mig om de kan ta en cig eller något annat på bordet. Men ibland får jag en frågande blick. Den besvaras numera av den "Grekiska handviftningen", dvs en snabb "fösning" med handen och ett "sprätt" med fingrarna utåt. Tipota...... :D

Peter

Lissi
2007-06-13, 18:08
Merete!
Du skulle kunna äta dubbelt upp utan att det skulle märkas på Dig! Jag förstår att Du njutit 200% av Nafplio!!!

Lissi

Admirala
2007-06-15, 08:58
Men du lyckades fånga en av anledningarna till att jag älskar Grekland. Nämligen den Grekiska generositeten. Och då menar jag inte just att bli bjuden på mat eller dryck, det har jag råd att betala själv, utan den Grekiska mentaliteten. Att bjuda på sig själva, att dela med sig både som människa och det materiella.

Ja, Peter, er det ikke fint! Det kjennes godt å føle seg som en del av fellesskapet, godt å få ta imot all denne omtanken.

Merete!
Du skulle kunna äta dubbelt upp utan att det skulle märkas på Dig! Jag förstår att Du njutit 200% av Nafplio!!!
Lissi

Takk Lisa! :o:D
Og visst har jeg nytt! Og du kan jo bare tenke deg hvor vanskelig det var å reise fra Nafplio. Neste gang jeg drar ned er nok når leiligheten er klar, og da tror jeg at jeg aldri kommer til å reise tilbake til Norge igjen flabb_flabflabb_flab_B-anana

Lissi
2007-06-15, 09:02
Neste gang jeg drar ned er nok når leiligheten er klar, og da tror jeg at jeg aldri kommer til å reise tilbake til Norge igjen flabb_flabflabb_flab_B-anana

..nä vem skulle då möta oss där nästa gång vi kommer????snyft_drop;) För oss ÄR Du en del av Nafplio!!

Lissi -från ett regnigt Lund!