handdator

Visa fullständig version : vad ska vi inte missa?


maja.kbh
2007-06-13, 09:47
jag har kollat runt i karpathosforumet nu i lång tid. och nu ska vi snart åka, söndag. jag börjar bli lite stressad :eek: och skulle vilja ha några sista tips.. vad får vi inte missa? (vi kör inte bil) mysiga platser, resturanter och stränder. snälla ge mig några sista tips..
önskar er alla en fin sommar, med eller utan grekland :)
med allra vänligaste hälsningar från maja.

Ypsilon
2007-06-13, 10:06
Båtturen till Olymbos från hamnen i Pigadia tycker jag man inte bör missa!
Ypsilon

Titti
2007-06-13, 12:10
Om ni ska bo i Pigadia, är det trevligt att ta buss t.ex. till Lefkos och bada. Då får ni också se er omkring lite på ön. Lokalbussarna är billiga och funkar bra.

Trevlig semester på fina Karpathos! Tittibye_bye

SaraL
2007-06-13, 14:02
Om ni ska bo i Pagadia så tycker jag inte att ni får missa att gå till Akropolis för en drink! De har ett enormt utbud av goda drinkar och smaskiga efterrätter. Det är riktigt svårt att välja mellan alla godsaker så bäst är att gå dit flera gånger flabb_flab

karinafp
2007-06-16, 12:04
Givetvis får ni inte missa ett besök på Taverna Pelagos, fast inte en måndag, utan en kväll när det är levande musik på menyn. flabb_flab Gå bara stora vägen längs med stranden, så hittar ni snart dit.

Karin
som sitter där om två veckor klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Myran
2007-06-17, 12:50
Precis hemkommen från Pigadia kan jag lämna några tips.

Stanna inte på stranden i Pigadia utan ta bussen från
busstationen till Ammopi(en av våra favvostränder), bussen går 9:30 och kostar 1,30 Euro. Retur till Pigadia kl 16.30. Resan tar 10min.

Båtutflykt till tre stränder, underbar tur. Badstopp med dopp direkt från båten. Samt ett längre stopp, några timmar, på Apella med barbeque.
Båten avgår från hamnen kl 9:30.
Apella, underbar strand, den oxå.

Vår absoluta favorit taverna är Mike´s, ligger i en gränd ner mot hamnen.
En av de två ägarna är helt otrolig, en riktig supersäljare men med glimten i ögat, han kan sälja på vem som helst vad som helst.
Maten superb, homemade zucciniballs, är ett måste.
Och som sagt super trevlig service.

Vi är helt sålda på Karpathos, tyckte ön var vacker, vattnet otroligt klart och fint, sträderna (som sagt) underbara, trevliga människor, god mat.
Lagom storlek. Kändes lite smådyr för att vara Grekland ? Vi var på Thassos förra maj/juni och där var det betydligt billigare om man jämför Mythos och Tsatziki indexet ;)

Ha en underbar semester, vi längtar redan tillbaka - kom hem igår...

// Myran

Mikke
2007-06-22, 20:10
...lite kompletterande uppgifter beträffande Mike´s restaurant, som faktiskt ligger på Ulof Palme street, mellan huvudgatan Dimokratias och Acropolis,denna kärnpunkt för oss skandinaver.. :D

Hursomhelst, fabbo Mike har efter ca 27 år sålt stället till Minas och Manolis,två välkända figurer/filurer i Karpathos restaurant/taverna/uteliv. Dessa spjuvrar/goa göbbar haver med pietet och varsamhet piffat upp stället och enligt mina lokala uppgiftslämnare är det mycket folk där för jämnan.... :D

Det ligger tre tavernor prexxist breve varann dessutom, och enligt ryktet inkom det en anmälan(anonym) till polisen att Mike´s hade för många stolar ute, men vid kontroll visade det sig att dom hade ca 20 st MINDRE ute än dom har licens för....
Som kuriosum kan nämnas att Minas och Sophia, innehavarna av Garden Villa, tillsammans me nån annan drev Mike´s några år på nittitalet...
Gack dit å kolla om ni har vägarna förbi !!
Mikke
p.s jo,visst, Ulof e stavat me U...d.s

inkfish
2007-06-22, 23:15
Dessa spjuvrar/goa göbbar haver med pietet och varsamhet piffat upp stället och enligt mina lokala uppgiftslämnare är det mycket folk där för jämnan....


Det såg ut att vara mycket folk där när jag var nere men det är nog inte så konstigt, de har ju behållit Mikes namn och han drog många turister.

Jag åt där inte så jag kan inte säga nåt om maten. Men jag undrar om jag inte såg att de utökat menyn med pizza.

En annan restaurang vars meny verkar ändra kurs lite är Pelagos. De blir mer internationella och hade nu både t-bone steak, lax med dillsås och chicken orientale som "kvällens special". Åtminstone var det min uppfattning att det var mer sånt nu.

Musiken håller lika hög klass som vanligt, i synnerhet när det är greker i publiken eller kompisar som gästspelar med Xronis och Flourios. En extra bouzoukispelare, en dragspelare och en kille med trumma skapade grymt sväng ett par kvällar när jag var nere.

Och en kväll var där också en fantastisk lyraspelare, en Kostas som enligt Xronis kommer från Karpathos men har bott länge i USA. Jag har aldrig hört så varm och fyllig ton från en lyra förut, han var underbar.

Fortfarande är det inte mattvång, den som vill hoppa t-bensteken kan göra det och bara ta nåt att dricka. Vilket är ett generöst erbjudande med tanke på vilken kvalitet det är på musiken.

Mikke
2007-06-23, 03:02
....som ett komplement till Inkfish´s fylliga beskrivning av Pelagos kan nämnas att jag skickat ner till kocken därstädes, Elias, tre st böcker om enbart såser(på hans begäran).Den fjärde(ny&tjock), tog jag me mej när jag var nere i våras(22.4-6.5) Möjligen kan det märkas på maten, vad vet jag...... :D Hoppas kan man ju alltid......
Dessutom finnes numera nya, fina trästolar av gammalt, gott,grekiskt tavernasnitt, d.v.s av trä, med sits av nån sorts bast. Dom är vackert blålaserade med dubbla stag under sitsen. Ett lyft jämfört med dom svarta järn/rörstolarna som jag stod och svetsade på då och deau...

Enligt Andreas Diakidis(Zephyros Village), som enligt egen utsago har jobbat som kassör på Pelagos några timmar varje kväll, så är det väldig fart därstädes.Nu i månadsskiftet ankommer dessutom Manolis yngste son, Dimitris,från Rhodos, och inträder som servitör.
Mikke

Eva L
2007-06-23, 09:03
Hoppas det var en bra såsbok för det verkar kunna vara det mest komplicerade av allt. Personligen avskyr jag en massa konstiga såser som tillagas på halv eller helfabrikat och en bra sås bör lagas från grunden. För mig är det ok att använda buljong som förstärkning men där går gränsen. Vitt vin, rött vin, lime, citron, grönsaker, lök, kryddor och steksky kan man göra mycket gott av. Sojan bör också vara av bra kvalite.

Eva

maja.kbh
2007-06-24, 14:12
okidoki,
tack för alla tips, nu är vi på plats sedan en vecka! det är nästan vindstilla och 37 grader.
trevlig sommar till alla!

Riitta
2007-06-24, 17:29
Tycker dom skall laga Grekisk mat på PelagosAng_elx
Får höra med dotteren hur det är med den saken för tillfället:rolleyes:
Fast jag skall ju inte äta där på ett tag,men ändå:o

Riittabye_bye

inkfish
2007-06-24, 20:16
Jodå Riitta, det fanns grekisk mat också.:)

Riitta
2007-06-24, 21:04
Så bra då:)Riittabye_bye

elisabethk
2007-06-24, 22:56
Hej!
Nyss hemkommen från Karpathos, vilken underbar ö. Hade läst mycket på kalimera innan vi åkte och hade mycket nytta och nöje av alla fina tips.
Missa inte restaurang Romios och La Mirage som enligt mig hade den bästa maten och den finaste servicen, vilken personal!
Den enda mat vi blev besviken på under våra 14 dagar på ön var Pelagos. Det var det ställe vi läst mest om så dit skulle vi bara. Servicen var lika med noll trots ganska lite gäster. Jag hade siktat in mig på Stifado som jag läst skulle vara underbar där. Fick in en tallrik med mat som inte ens var varm, bara ljummen. Den smakade och såg ut som maten som man kom i håg från skolbespisningen. När vi till slut fick uppmärksamhet från servitören hade min man redan ätit upp sin Mousaka (som var ganska ok), jag kommenterade att maten inte var varm när jag fick in den, men inget mer än ett litet beklagande ryck på axlarna. Ja, dit gick vi inte mer, men annars var vi otroligt nöjda med allt.

Missa inte båtturen med den fina båten Zakarias om du läser detta därnerifrån. Den går till en strand med svarta platta stenar som ligger en bit längre upp än de andra fina stränderna, Apella och Kyra Pinagia.

Underbar mat på Olive Garden vid kyrkan i Kyra Pinagia.

Vår bästa strand var Achata.

Om du tycker om katter, mata då i så fall den stackars katt som brutit sitt ben och har det i 90 grader. Den håller till vid Mikes resturang, den fick mycket mat av mig.:)

Allis
2007-06-26, 21:53
Vad jag tycker man SKA missa är Mikes Restaurang i Pigadia. Dels för katten med benet i 90 grader (sett den i två år) och sedan den överreklamerade maten/servicen. Nä, Kom ut till Ammopi på kvällen istället och är den riktigt goda maten på Esperida, Four Seasons, Calypso och känn lugnet och friden. Glöm inte Skala -nyöppnat Cafe och drinkbar av två fd poliser från Holland resp USA. Fantastiskt trevliga Vi lovade att göra reklam för dom på detta forumet. HELLO TOM and MANUEL!!!!

Nora
2007-07-03, 12:21
Vad jag tycker man SKA missa är Mikes Restaurang i Pigadia. Dels för katten med benet i 90 grader (sett den i två år) och sedan den överreklamerade maten/servicen. Nä, Kom ut till Ammopi på kvällen istället och är den riktigt goda maten på Esperida, Four Seasons, Calypso och känn lugnet och friden. Glöm inte Skala -nyöppnat Cafe och drinkbar av två fd poliser från Holland resp USA. Fantastiskt trevliga Vi lovade att göra reklam för dom på detta forumet. HELLO TOM and MANUEL!!!!

Den katten du snakker om, har jeg faktisk sett i 7 år der. Så den har på tross av sitt brukne ben levd et langt liv, for den var voksen første gangen jeg så den også. I år har den dessuten kattunger. Så jeg vet ikke hvor vondt den egentlig har det. Bare til opplysning: Det er ikke de på Mike`s som eier den katten. Den går rundt omkring, så du støter like gjerne på den på naborestaurantene også.
Hva mener du med overreklamerad mat og service? Vel, det skal vel sies at det kan være godt å ha med litt humor dersom man går dit, for de liker å skoja lite der.flabb_flab
Jeg syns også det er flott i Amopi, og sverger til det. Men Calypso var bedre før, før kokkene der flyttet til Mike`s. Nå lager de den beste maten på Mike`s, syns jeg. På grunn av disse to kokkene. Så dere som skal til Karpathos: Ikke gå glipp av Mike`s! Der går også mange grekere og spiser, ikke bare turister. Og det er jo mange som er opptatt av å gå og spise der hvor grekerne også spiser.:)
MVH Margrethe

inkfish
2007-07-03, 12:29
Nu låter det som att du menar att man saknar humor om man tycker att mat och service är överreklamerad på Mikes. Ingen vill anklagas för att sakna humor, därför är det ett tråkigt sätt att försöka avfärda någon annans åsikt med.

Det goda rykte som Mikes haft är ju många år gammalt och grundade sig på den förra ägaren (naturligtvis är det därför de nya ägarna har behållit namnet).

Jag åt på gamla Mikes ett par-tre gånger, tyckte inte att maten över huvud taget motsvarade det goda ryktet men gick dit ändå för att jag blev så trevligt bemött av Mike.

I år, med de nya ägarna, var jag inte där. Jag vet inte om de var de mest påflugna inkastarna nere på Akropolis/Kafeneion - men inkastarnas uppförande på just den sträckan avskräckte mig tyvärr från allt jag kunde associera med dem.

Nora
2007-07-03, 15:59
Nu låter det som att du menar att man saknar humor om man tycker att mat och service är överreklamerad på Mikes. Ingen vill anklagas för att sakna humor, därför är det ett tråkigt sätt att försöka avfärda någon annans åsikt med.

Det goda rykte som Mikes haft är ju många år gammalt och grundade sig på den förra ägaren (naturligtvis är det därför de nya ägarna har behållit namnet).

Jag åt på gamla Mikes ett par-tre gånger, tyckte inte att maten över huvud taget motsvarade det goda ryktet men gick dit ändå för att jag blev så trevligt bemött av Mike.

I år, med de nya ägarna, var jag inte där. Jag vet inte om de var de mest påflugna inkastarna nere på Akropolis/Kafeneion - men inkastarnas uppförande på just den sträckan avskräckte mig tyvärr från allt jag kunde associera med dem.

Nei, det er ikke det jeg mener. Men det er jo mange som gjerne bare vil sitte ifred og spise og ikke bli snakket noe særlig med. Og det får jo være opp til hver enkelt!;) Selvfølgelig har de beholdt navnet fordi det er et veletablert sted der nede, noe annet ville nok vært ganske dumt. Minas og Manolis, som eier Mike`s nå, var nok ikke de verste innkasterne. Manolis har ikke jobbet mye på Acropolis, han har jobbet mange år på Small Amopi beach. Deretter på Syrtaki. Så jeg tror kanskje du blander litt her.:) Minas har derimot jobbet mange år på Acropolis, men han hadde i det minste folkeskikk, det kan man ikke si om den gjengen som jobber der nå! Så Acropolis er vel igrunn et sted som man FÅR missa!:cool:

inkfish
2007-07-04, 01:13
Tack för förklaringen!:)

Det enda jag hörde var ungefär att killar från Acropolis/Kafeneion tagit över Mikes och eftersom jag inte ens kan skilja mellan A/K sa det mig inte så mycket om vilka personer det var.

Men just de två ställena har jag alltid undvikit, jag klarar inte av så påflugna inkastare.:(

Jag har i stället suttit mycket på kaffebarerna på andra sidan fontänen. Förra året på den första, då var det en snabb och trevlig tjej som jobbade där och frappen var väldigt bra.

I år var hon ersatt med en kille som mest verkade filosofera över andra saker än sina gästers eventuella beställningar;) så då blev det Aktaion i stället. Där jobbade en uppmärksam, snabb och trevlig kille, de gjorde hygglig frappe och serverade dessutom cola i glasflaska med is och citron bredvid i stället för en burk som på första stället. Så då blev jag kvar där.:)

Ingrid
2007-07-28, 00:08
Hvem er det som jobber som "innkastere" på Acropolis nå, Margrethe? Både Minas og Aris jobber jo andre steder i år, og det er vel fortsatt Archie og broren Louis som driver stedet. Har det forandret mye karakter fra i fjor?

Nora
2007-07-28, 13:08
Hvem er det som jobber som "innkastere" på Acropolis nå, Margrethe? Både Minas og Aris jobber jo andre steder i år, og det er vel fortsatt Archie og broren Louis som driver stedet. Har det forandret mye karakter fra i fjor?

Ja, Archie er der fremdeles, men jeg kjenner ikke de andre noe særlig da jeg stort sett hadde nok med å komme meg forbi!:p Men det er en type fra Georgia ihvertfall. Også jobbet Sakis der (han smellvakre som jobbet på La Corte ifjor, helt til det ble noe krangling og han begynte å jobbe på Four Seasons i Amopi isteden), men han har brukket beinet og havnet på sykehus. Så jeg er ikke helt sikker. Om det har forandret karakter, tror jeg egentlig ikke, men det er nok de faste Acropolis-gjengerne bedre til å svare på.;) Men det er jo klart at dersom man gikk på Acropolis fordi man syntes det var trivelig å slå av en prat med Eris og Minas, så er jo ikke det det samme lenger da.... Jeg holder nå fast ved Kafeneion jeg da, uansett hvor mye pepper de har fått her i det siste. :rolleyes:

karinafp
2007-07-28, 23:36
Hvem er det som jobber som "innkastere" på Acropolis nå, Margrethe?

På dagarna är det Nikos som jobbar på Acropolis. Framåt eftermiddagen byter AJ av honom, och kvällstid är det Archie, Michelangelo ("typen från Georgien " ;)) och Sakis som står för ruljangsen:

http://i26.photobucket.com/albums/c108/karinafp/KvllspasspAcropolis.jpg

Från vänster: Sakis, AJ, Michelangelo (Mike) och Arigirios (Archie).

Karin
som har tillbringat mången trevlig kväll i ovannämnda sällskap ;)

MIAS
2007-07-28, 23:43
Kul Karin! De där känner man igenflabb_flab. Har du bilder från La Corte med?

Miabye_bye

Ingrid
2007-07-29, 01:43
Så bra Karin, da vet vi hva vi har i vente når vi kommer til Pigadia første dagen... Men: tror ikke at Acropolis blir det samme uten Aris og Minas. snyft_drop
Men var Scala i gang?

Eva L
2007-07-29, 09:38
Är det någon som har varit på Karpathos för några år sedan i högsäsong samt i år och kan jämföra Pigadias utveckling. Några som jag känner via jobbet kom hem därifrån och de tyckte att massturismen börjat prägla orten betydligt mer idag än för 7 år sedan då de senast besökte ön. Samtidigt verkar det inte vara fler charterarrangörer som reser dit från Skandinavien än när jag var där för 5 år sen. Kanske det kommer fler charterresenärer från andra länder i Europa eller en annan typ av turister som främst åker dit för barlivet?

Eva

karinafp
2007-07-29, 13:21
Men: tror ikke at Acropolis blir det samme uten Aris og Minas. snyft_drop
Men var Scala i gang?

Acropolis är inte detsamma som för ett par år sedan, utan något helt annat. Mycket fart och fläkt på kvällarna. Skratt, sång, dans och spex. Minás hittar du runt hörnet, och Aris på Tis Erasmías, runt kvarteret, så du behöver inte vara utan dem. ;)

Scala var tomt och släckt under hela tiden vi var där. :( Bord och stolar stod dock kvar ute, så helt övergivet verkar det inte vara. Vet inte vad som har hänt där. :confused:

Karin

Nora
2007-07-29, 20:06
Ja, der har vi Sakis ja. En liten historie fra ifjor: En kveld jeg satt på Four Seasons i Amopi (han jobbet der forrige året), vimset han rundt hele kvelden, før han til slutt spurte om ikke vi kunne gå ut sammen. Jeg svarte nei, og da virket det som om han nesten fikk sjokk.:p Tror ikke han var vant til den slags, tenk for en ære å få gå ut med ham....:rolleyes: Men altså, bortsett fra at han er litt små-innbilsk, er han veldig trivelig, og det er Archie også. (Man må bare få dem litt ned på jorda først..;) )