handdator

Visa fullständig version : Gräslök i Grekland ?


Majsan
2007-06-12, 17:18
Det är klart det måste finnas gräslök i Grekland, eller ?

Vi skall njuta av all Grekisk mat om bara någon vecka och tre veckor framöver, men tänkte faktiskt luncha på sill med gräslök på Midsommarafton.

Vad heter gräslök på grekiska, och kan man finna det färskt bland grönsaker osv, eller bland kryddorna måntro ? Någon som vet ?

Hälsn Majsan med 7 dagar kvar :)

Elisabet
2007-06-12, 17:32
Jag vågar mig inte på att gissa vilket av orden på denna sida (http://www.gardensandplants.com/gr/plant_profile.asp?plant_id=169) som är det grekiska namnet, men någon annan kan säkert svara på det.

Majsan
2007-06-12, 18:27
Tack ! Då finns det iallafall. Jag får väl ta med mig en bild - eller hela sidan kanske.

Fast sillen får man väl ta med sig hemifrån !

Hälsn

Majsan

monica
2007-06-12, 19:43
Jodå, gräslök finns men kan vara svårt att få tag i.
Det är inte alla supermarkets som har det, jag har hittat det på Lidl härnere.

Gräslök heter Skinopraso på grekiska.

Sillen är väl bäst att ta med.

Jag ska oxå äta sill på midsommar hos en svensk vännina, hon har faktiskt även lite färskpotatis i sin trädgård mums,
Ett tips på gräddfil, blanda naturell yoghurt och lite grädde, nästan som gräddfil.

Monica

Elisabet
2007-06-12, 19:56
Sill kanske finns på IKEA? Det är ju Sveriges största livsmedelsexportör!

monica
2007-06-12, 20:18
Ja sill finns på IKEA, men eftersom Majsan kanske inte landar i Athen eller Thessaloniki är det nog lättare att ta med sillen från Sverige.
Dessutom kanske man inte har så stor lust att ta sig till IKEA direkt när man landar, då vill man kanske komma på plats.

Sen finns ju risken att det är slut, många svenskar som bor i Grekland handlar upp sig på sill veckorna före midsommar.
Så mitt råd är ta med sillen hemifrån.

Monica

Elisabet
2007-06-12, 20:23
Ja sill finns på IKEA, men eftersom Majsan kanske inte landar i Athen eller Thessaloniki är det nog lättare att ta med sillen från Sverige.
Dessutom kanske man inte har så stor lust att ta sig till IKEA direkt när man landar, då vill man kanske komma på plats.

Sen finns ju risken att det är slut, många svenskar som bor i Grekland handlar upp sig på sill veckorna före midsommar.
Så mitt råd är ta med sillen hemifrån.Absolut, det skulle jag också ha gjort. Jag kom bara att tänka på att det kanske finns där och undrade i största allmänhet.

UlfWiman
2007-06-13, 07:13
Min gräslök spirar redan efter knappt en vecka så det verkar lovande.
Gräddfil finns att köpa på Lidl "sauersahne".

Uffe

monica
2007-06-13, 07:36
Gräddfil finns att köpa på Lidl "sauersahne".

Uffe



Tack för den upplysningen Uffe, där fick jag lära mig något nytt.

Monica