handdator

Visa fullständig version : Boende Sifnos och Amorgos


webguide
2007-06-10, 17:58
När jag var på Paros för en massa år sedan så blev jag tipsad om att skippa de som står direkt vid båten och hyr ut rum och gå til turistbyrån istället för att få hjälp. (Vilket visade sej vara ett smart drag).
Tycker ni att samma sak gäller på Sifnos och Amorgos och var finns då eventuella turistbyråer?

Hellen
2007-06-10, 20:51
När jag var på Paros för en massa år sedan så blev jag tipsad om att skippa de som står direkt vid båten och hyr ut rum och gå til turistbyrån istället för att få hjälp. (Vilket visade sej vara ett smart drag).


På vilket sätt var det ett smart drag?
Nyfiken- Helén- som alltid (hittills) valt att följa med ngn "roomsare".

Yak
2007-06-10, 20:58
Pa Amorgos (Katapola) sa vet jag inte ens om det finns nagon aktiv "turistbyra" ;)

webguide
2007-06-10, 22:05
På vilket sätt var det ett smart drag?
Nyfiken- Helén- som alltid (hittills) valt att följa med ngn "roomsare".

Jag fick tag på ett boende som var både billigt och bra, jag frågade en del av säljarna i hamnen om priser etc. Och de priserna var högre än det jag sedan betalade.

Hellen
2007-06-11, 09:59
Ok, jag hade fått för mig att de tog ut någon slags förmedlingsavgift och boendet därmed skulle bli dyrare, alltså värt att testa rumsförmedling. Det måste ju vara bättre att kunna bestämma sig i lite lugnare tempo än på hamnpiren, det är ju ändå semester....
// Helén - från ett mycket varmt Borås.

Cecilia
2007-06-11, 11:25
Vi har aldrig använt oss av turistbyråerna. På Amorgos vet jag inte ens var den finns någonstans, tycker att det är jättesmidigt att gå fram till rumsuthyrarna - jämfört på Naxos och Paros står de så lugnt och snällt och väntar tills man själv kommer fram.

Vad gäller Sifnos så brukar det ju inte stå några rumsuthyrare överhuvudtaget och vänta - så vi testade att gå till en turistbyrå, men det var så mycket folk där så vi ledsnade. Tog våra ryggsäckar och började gå längs strandpromenaden, men vi hann inte gå många steg förrän vi blev erbjudna rum. Vi fick ett kanonboende för 30 euro, i juni, med kyl, kokplatta, balkong och ac. På Amorgos har vi alltid bott för 25 euro i juni. Går väl knappast att bo billigare, så jag föredrar helt klart "roomsare" ;)

webguide
2007-06-11, 13:16
Vi har aldrig använt oss av turistbyråerna. På Amorgos vet jag inte ens var den finns någonstans, tycker att det är jättesmidigt att gå fram till rumsuthyrarna
Hmmm, kanske skall omvärdera min turistbyråidé :)
Jag funderar på hur vi skall lägga vår rutt. Den enda ö som är 100% bestämd är Amorgos, men vi vill inte åka dit först eftersom det tar ett tag från Aten och vi vill inte börja med att tillbringa en hel dag på båten. Och förbindelserna tillbaka till Aten går om jag förstår det rätt via Naxos (eller någon annan ö) så vi kanske skall välja en annan förstaö än Sifnos? Någon som har någon kreativ idé?

Ingegerd_Lasse
2007-06-11, 14:47
Hej! När vi var på Amorgos bodde vi på pension "The big blue", en vackrare utsikt har vi aldrig haft. Ägarna var jättetrevliga och priset humant.Vi längtar alltis tillbaka! Ingegerd

hasa
2007-06-11, 22:03
På Amorgos är rumsuthyrarna lugna och snälla det är bara följa med någon av dem och titta vad de har att erbjuda. Om man vill titta i lugn och ro så kan man lämna packningen på något fik och i lugn och ro gå runt och leta efter ett bra boende. Både Egialia och Katapola är små orter vilket gör att man ganska snart har en bild av läget vad gäller tillgång på rum och priser.