Visa fullständig version : tunnelbana och biljetter
Hej
Kommer fram till Athens flygplats vid 12 (drygt) på fredag. Åker man tunnelbana till Pireus då?
Tänkte åka antingen till Milos eller Folegandros då. Ena båten går 16.00 och andra 17.30. Hinner man med de?
Funkar det att köpa biljett när vi kommer fram till hamnen eller är det risk att det är slut då (eftersom det är fredag)? Verkar bättre att inte köpa på nätet innan eftersom vi inte riktigt vet hur lång tid det tar till hamnen. Och sista frågan-hur får man reda på vilken del (gate) av hamnen man ska till...:eek:
Det är ju fortfarande juni, så jag tror inte att det kommer att vara fullt på någon färja. har visserligen inte så mycket erfarenhet, men folk här brukar ju hävda att det är i juli och augusti biljetterna kan ta slut.
Man kan åka tunnelbana till Pireus, men det är dubbelt så dyrt som direktbussen... Bussen verkar variera tidsåtgången... När vi åkte förra året tog det nog 1,5 timme, det tror jag är lång tid. 17:30-båten hinner ni med och en lång stund i hamnen att vänta blir det. Troligen hinner ni även med 16:00-båten.
Jag har vagabonds guidebok, där finns en karta över hamnen och enligt den går båtar till västra kykladerna "längst in" i hamnen - mittemot tunnelbanestationen. På Google Earth ser man hamnen jättetydligt, det är så långt norrut man kan komma i östra hörnet.
Ha det så kul! Vi får vänta ytterligare två veckor innan vi åker,
/Marianne
Kommer fram till Athens flygplats vid 12 (drygt) på fredag. Åker man tunnelbana till Pireus då?
Tänkte åka antingen till Milos eller Folegandros då. Ena båten går 16.00 och andra 17.30. Hinner man med de?
Funkar det att köpa biljett när vi kommer fram till hamnen eller är det risk att det är slut då (eftersom det är fredag)? Verkar bättre att inte köpa på nätet innan eftersom vi inte riktigt vet hur lång tid det tar till hamnen. Och sista frågan-hur får man reda på vilken del (gate) av hamnen man ska till...:eek:
Jag åkte tunnelbanan ut till flyget i fredags och det var hur smidigt som helst. skulle gissa på 45-50 minuter ut till Pireus. Avgångar 2 gånger/timmen. Fråga vid informationsdisken vid bagageutlämningen (kanonbra service) när nästa avgår medan ni ändå bara väntar på bagage.
Båtbiljetter kan ni köpa på flygplatsen så slipper ni oroa er för att bli utan.
bosse
Glöm bara inte att stämpla biljetterna innan ni kliver på tunnelbanan. Det räcker alltså inte bara att ha biljett, den måste stämplas med tidpunkt också. Det är ofta kontroller och jag har för mig att det kostar 60 € om man inte stämplat ordentligt. Eller om det var 10 x biljettpriset? Dyrt var det i alla fall. Såg en i höstas på väg ut till flygplatsen som missat. Han såg inte glad ut...
Peter
"Båtbiljetter kan ni köpa på flygplatsen så slipper ni oroa er för att bli utan."
Hej Bosse!
Har du någon bra beskrivning på var någonstans på flygplatsen man kan få tag i båtbiljetter? ifall man nu skulle känna att det känns tryggare att handla dem där?
En som snart är på väg bye_bye
på flyplatsens hemsida finns mycket bra ifo. Bla. var turistinf/biljettförsäljning är belägen.www.aia.gr är adressen.
"Båtbiljetter kan ni köpa på flygplatsen så slipper ni oroa er för att bli utan."
Hej Bosse!
Har du någon bra beskrivning på var någonstans på flygplatsen man kan få tag i båtbiljetter? ifall man nu skulle känna att det känns tryggare att handla dem där?
Gå direkt till vänster när du kommit ut till vänthallen och fortsätt ca 50-60 meter, där ligger det 2 biljettförsäljare. Eftersom det inte är mycket dyrare att handla där än i hamnen (1 euro extra kostade det men det påslaget har väl de flesta externa försäljningsställena) så finns det ingen anledning att vänta med inköp ifall man har tid.
Trevlig resa
bossebye_bye
Tack snälla för snabbt och detaljerat svar! Vi provar nog att inhandla biljetter redan på flygplatsen denna gången. Nu är det nära... Har precis knôtt ner det sista i ryggsäckarna. Imorgon em bär det iväg till Köpenhamn för en första övernattning innan den "riktiga" resan börjar _B-anana
Ha det gott önskar zakka
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.