En höstresa till Platanias på Kreta

Efter att vi åkt till olika öar i Grekland under många har det varit uppehåll i greklandsresandet sedan dess. Med annalkande pensionsålder, om än fortfarande raska och krya, känner vi inte längre för att dra runt med packning, vänta på båtar som inte kommer och leta efter hotellrum. Det har givetvis haft sin enorma charm och vi skulle inte rest till Grekland 11 ggr om vi inte älskat det. Men nu har vi istället rest på andra håll dels med egna bokningar, dels med charter.

När vi nu insåg att vi behövde ett par veckors ledighet började vi leta resor och så sent på greklandssäsongen fann vi dessutom en hel del reducerade priser med bara två veckor kvar till avresa. I sammanhanget kan noteras att vi reste med Fritidsresor som alltså satte ner sina restresor även till specificerade hotell vilket däremot inte Apollo gjorde. Apollo verkar dessutom generellt ha högre priser till jämförbara hotell. Så var det inte förr då Apollo var mera ett lågprisbolag.

Vi har aldrig förut varit så sent på säsongen i Grekland, men Kreta har ju lite längre säsong än andra öar så vi bestämde oss och tyckte det skulle bli spännande att se vad som hänt i Grekland på 6 år. Svaret är; inget har hänt mer än att det blivit betydligt dyrare och Amstel är fortfarande godare än Mythos.

Vi hade i alla fall tur med vädret trots att det var oktober. Som en fin svensk sommar mellan 20 - 25 grader. I början växlande molnighet sen ett par dagar utan moln och sen STORM och mulet i tre dagar. Efter det klarnade det upp och åter var det idel solsken de sista 4 dagarna. Lagom skönt i vattnet.

Det blir ju lite kallare på kvällarna vid den här tiden på året och man märkte att det var slutet på säsongen för sista veckan var det många hotell, tavernor och affärer som stängde ned. Vår ide var från början att medelst hyrd bil åka runt Kreta, men vi kom aldrig iväg på mer än dagsutflykter ehuru vi tidigare besökt t.ex. Lassithi, Ireapetra och Ag. Nikolaos, Knossos och Festos och vet att 20 mil på Kreta är som 50 mil i Sverige. Dessutom ville vi nog mera ha en sån där "badaslappaochläsadomdärböckernamanintehunnitmedresa".

Vi bodde i Platanias utanför Chania och vi hade alltså bil och åkte i alla fall runt en hel del. Bl.a. åkte vi till sydkusten när det stormade på nordkusten och där var det mycket bättre väder. Paleochora och Elafonissi hade vi varit förut och det såg ut som förut fast den fortfarande eländiga vägen ner till Elafonissi numera avslutades med rena autostradan. Vi var även vid Falassarna som ligger lite närmare och "New Road" går ju numera ända till Kissamos. Det har vid tillfällen framställts i Kalimeras forum som om Falassarna är bättre/finare än Elafonissi, Visst är det fint vid Falassarna, men enligt vår åsikt kan det kan inte mäta sig med Elafonissis storslagna sceneri med sin rosaskimrande strand, härliga strandlinje och fina sand.

Hela vägen från Chania och västerut är ett enda sammanhängande turiststråk med Kato Stalos, Agia Marina, Platanias, Gerani and you name it. Man märker aldrig var gränsen går mellan de olika "byarna". Allt är uppbyggt utefter den tättrafikerade vägen och i sann grekisk anda helt oplanerat. Ett hotell där, en affär där, en taverna där osv. Vi har åkt förbi här förr när vi bott i Georgiopoli och sagt "här skall vi aldrig bo" men nu var vi i alla fall där eftersom vi bestämde oss så sent att åka men Platanias där vi bodde är faktiskt inte världens roligaste så vi besökte åter Georgiopoli och fick bekräftat att det är mycket mysigare där och bättre strand.

Vårt hotell Marika var ett typiskt grekhotell med hårda sängar och med klassiskt trång toa, dusch och handfat i ett. Vi hade i alla fall 2-rums lägenhet med typisk grekisk kokvrå, men vi slapp i alla fall att stå i sovrummet och koka frukostäggen. Vi hade, som det stod på biljetten, plats i nya delen av hotellet. Det verkade ju schysst tyckte vi, men det betyder på grekiska egentligen inte att det var nytt, utan att det var nyare än gamla delen. Men det var OK ändå och i poolen kunde man kanske hinna med tre simtag innan man var vid andra änden. Jag provade aldrig eftersom havet låg 5 meter nedanför.

Vi hade hört att vid torget i Platanias fanns det gott om restauranger så vi tänkte att det måste alltså ändå finnas nåt som liknar ett bytorg, men det visade sig bara vara ett ställe där genomfartsvägen var lite bredare. Maten var som vanligt, bara turistmenyer förevisade på färgfoton och med tjatiga inkastare utanför tavernorna. Andra veckan (V42) märktes en tydlig nedtrappning då flera affärer och tavernor stängde. Det är f.ö. numera nästan billigare att äta på Gran Canaria och då får man på köpet mycket bättre mat. Över huvud taget var det mesta dyrare än i Sverige även när vi handlade i en stormarknad utanför turistområdet så det förvånar inte att grekerna protesterat mot priserna.

Alltså, vi älskar Grekland och grekerna, men det är ändå så att vi nog börjar bli lite bortskämda efter att ha bott på fina hotell i väl fungerande områden i andra länder de senaste åren.

Visst finns det mycket som man älskar med Grekland men turistområden typ Chania är skräpiga och oplanerade. Fjärran från t.ex. Madeiras, Teneriffas eller Gran Canarias fina hotell och välstädade strandpromenader och med flygplatser som fungerar och är dimensionerade för tät turisttrafik. Flygplatsen i Chania är ett skämt. Liten, sliten och nedgången med några bagageband som saknade monitorer så att ingen hade en aning om på vilket av banden våra väskor skulle komma.

Enligt sann grekisk logistik fanns givetvis inte bagagevagnarna vid ingången till hallen utan i andra änden så alla måste gå genom hela hallen och stångas med alla för att hämta en. Eftersom flera flyg kommit samtidigt så blev rusningen fram och tillbaka mellan bagagebanden för att se om det som just startat innehöll rätt väskor likt en välkänd semesterfilm av Jacques Tati. Incheckningen vid hemresan var dessutom nästan skrattretande kaotisk med securitas vakter som hetsade som gestapovakter, snabbare snabbare snabbare..... Helt stolligt.

Chania och gamla stan är trevligt att strosa runt i, men ovan nämnda turistkust kan inte rekommenderas.

Orter på nordvästkusten som må vara OK är Almyrida och Georgiopoulis och dom ligger alltså öster om Chania, men annars måste vi rekommendera sydkusten med Paleochora, Sougia, Chora Sfakion m.fl

Frånsett personalen på Chanias flygplats som var de otrevligaste vi träffat i Grekland, så är generellt ett av det mest positiva med Grekland folket, som alltid är vänliga trevliga, glada och hjälpsamma. Här är det ingen som rynkar på näsan om man delar på en greksallad eller en pizza. Däremot kunde vi gärna ha avstått den vidriga Raki som man alltid bjöds på efter maten.

Sist vi var på Kreta köpte jag en flaska Raki av en munk i ett kloster ute på Akrotiri. Ganska trevlig flaska som en glasbubbla, men innehållet smakade päckel så det åkte i vasken efter att ha stått i spritskåpet ett par år. Trodde då att det var för att det var nåt munkarna producerat själva i nån cell, men nu förstår jag att det är så som Raki smakar. Men på den restaurang vi var på oftast så noterade dom nog att vi inte uppskattade den så sen fick vi Ouzu istället :

Sammantaget var vi ändå mycket nöjda med vår resa och konstaterar att Jannes rekommendation att resa i oktober var ett bra tips.