Zakynthos - Argassi

© Text: Anonym

Klockan 15.05 tisdag den 21 aug. lyfte planet från Sturup med siktet inställt på destination Zakynthos. På planet satt jag förväntansfull med min sambo och två kompisar. Detta var en resa som varit planerad flera månader tillbaka och nu var det äntligen dags. Flygningen gick bra och cirka 19.20 (grekisk tid) landade vi på Zakynthos flygplats...en av de minsta jag någonsin skådat. Vi hoppade på en sån buss vid flyget och åkte...jaa, max 50 meter, så då kanske ni fattar hur litet det var. Insidan av flygplatsen bestod av endast ett rum i ankomsthallen och även bara ett band för väskorna. Ändå tog det hela EN TIMME innan jag skådade min blå resväska på bandet, vad de gjort med den så länge....ingen aning.

Ja ja, när vi väl fått ut våra väskor och hittat vår transferbuss bar det iväg mot vårt mål. ARGASSI! Det tog bara cirka 20 minuter från flygplatsen vilket var väldigt positivt med tanke på att vi fått vänta så himla länge på väskorna. Vi installerade oss på hotellet (morsade på grannarna, tog en drink i hotellbaren) och sen gick vi ut för att leta reda på en restaurang att inta kvällens middag på.

Kvällens val föll på PAPILLON en restaurang som ligger på huvudgatan. Maten där var god och det var bra service. Efter maten gick vi för att utforska Argassi centrum. Det fanns många olika barer, supermarkets och andra affärer...och såklart MÅÅNGA restauranger. Vi var ganska trötta efter resan så därför gick vi sedan tillbaka till hotellet för ännu en drink i poolbaren innan det var dags för sängen.

Vaknade tidigt nästa dag...eller vaknade och vaknade jag var inte riktigt säker på om jag sovit någonting alls. Det var nämligen oerhört varmt. Gick och köpte frukost i bageriet innan jag väckte sambon och vi käkade på balkongen. Sen väntade vi in våra reskamrater och gick ut för att leta reda på stranden.

"ARGASSI BEACH, är ingen höjdare" hade vi hört tidigare från andra. Och ja...det stämde väl. Stranden var väldigt smal och i kanten vid vattnet låg en massa sjögräs och sånt som man nästan räknar med att slippa när man är utomlands. Men vattnet var i alla fall fint och klart. Vi låg där halva dagen, sen gick vi hem till poolen vid hotellet (vilken vi för övrigt var väldigt nöjda med). Senare på kvällen gjorde vi oss i ordning, tog en vinare på balkongen och sen var det åter igen matdags.

Denna gången föll valet på restaurang STARS TAVERNA som var mycket bra, även här trevlig personal. Vi avlutade kvällen med några drinkar på en bar jag inte kommer ihåg vad den heter men den ligger lite bortanför STARS.

På torsdagen vaknade jag av att det regnade!!!! Men som tur var det bara en stund på morgonen sedan lättade molnen. Planerna för dagen var en örundtur med båt runt hela ön. Vi hade bestämt oss för att ta en sån de säljer på stan eftersom Apollos var svindyr ( vi gav 5000 Grd och Apollos kostade typ 13000 Grd tror jag). Vi blev hämtade med buss klockan 9 utanför Mamfredas Tours där vi beställt utflykten. Bussen tog oss in till stan där båten vi skulle åka med väntade. Båtturen tog hela dagen (9.30-18.00) så den kunde kännas lite dryg bitvis, men vi ångrar absolut inte att vi tog den. Vi fick ju se så mycket, bl.a. Blue Caves, Smuggles wreck ( som var den underbaraste platsen jag någonsin badat på), Turtle Island( sköldpaddsön där Caretta caretta håller till, tyvärr såg vi inga sköldpaddor) och så stannade vi på några riktiga badpärlor och badade i det klarblå vattnet. Ja detta är något som verkligen rekommenderas att göra.

Kvällens restaurang blev AFRODITE, en takrestaurang mitt i centrum. Här provade jag för första gången kleftiko som visade sig vara en positiv överraskning. Efter maten blev det drinkar på The Wreck en mycket populär bar med bra musik och mycket folk.

Nästa dag bestämde vi oss för att testa en annan strand. Vi hade hört att de fina stränderna låg i Lagernas, så vi haffade en taxi och begav oss dit. (Taxi från Argassi till Larganas beach gick på 3500 gdr). Larganas Beach var precis som förväntat mycket finare och bättre, visserligen var det väldigt packat med folk där men det gjorde inget för stranden var fräsch och så. När man låg på stranden såg man ut mot "sköldpaddsön" som vi åkt förbi dagen innan.

Som vanligt avslutades sedan eftermiddagen vid poolen.

Kvällens restaurang "Carrisimo", även detta ett trevligt ställe och här fick vi dessutom Apollo rabatt.

Så var det lördag och vi bestämde oss för att ta det lugnt och hålla till i Argassi eftersom vi haft två utflyktsdagar på rad. Gick återigen ner till Argassi Beach och badade och solade. Detta var ganska mycket en slappardag, men det var skönt. Efter beachen tog jag en grekisk sallad i hotellbaren...ljuvligt.

På kvällen var det dags att prova nästa restaurang, men den var ingen höjdare. Kommer dessvärre inte på vad den heter med den ligger på gatan som går upp från huvudgatan ganska högt upp i korsningen. Där blev vi verkligen besvikna, de hade inte hälften av vad som stod på menyn och maten var inge vidare. Efter maten gick vi dock till ett superställe (i alla fall enligt min åsikt). Det var nattklubben "Factory", där spelade de superbra musik och detta var även lite mer som ett disco vilket jag saknar lite ibland när man är utomlands.

Söndag och måndag gjorde vi inte heller så mycket. Egentligen var det meningen att vi skulle ta en sån där gratisbuss som går från The Wreck till ST: Nicholaos Beach (som vi hört skulle vara väldigt fin) men denna buss gick bara en gång om dagen och vi tyckte det var lite länge att vara där heela dagen.

Båda dessa kvällar var vi däremot en restaurang jag kan rekommendera varmt nämligen "The Green Frog". De hade superbra mat, en väldigt varierande meny med något som passar alla och bra priser. En av dagarna var det även KAreoke där och det är ju trevligt. Kan även varmt rekommendera baren "Mushroom" som har en takservering med fin utsikt och olika drinkar i olika prisklasser.

Jaa, sen var det dags för oss att åka hem. Blev hämtade tidigt på morgonen och åkte till den lilla flygplatsen igen, även avgångshallen bestod av enbart ett rum. Som tur var vårt plan inte försenat utan vi kom hem i tid (i går vid halv två)...hem till kalla Sverige efter en underbar resa till Zakynthos...

Zakynthos på Kalimera »
Fler resebrev från 2001 »

Kalimera | Diskutera | Boka hotell | T-shirts | E-guider | CD-guide | Om Kalimera | English Kalimera in English. | BloggaMera

© 1997 - 2007 Janne Eklund/Kalimera | Kalimera fyller 10 år i år!