Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-10, 10:19
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Bila till Aten........

Hej
Vi är en familj med släkt i Aten och Korinthos , som vi nu skall besöka ,samt åka ut till Egina.

Vi hade tänkt oss åka bil ner,då vi skall ha en del saker med,samt flygrädsla(hos mig).

Vi skall vara borta ca 3 veckor och nu vet vi inte vilken väg vi skall ta.
Har alltid hört att man skall undvika att resa genom Jugoslavien!
Men,är det verkligen så illa? Vad är det som händer när man åker där?

Våra grannar som är från Albanien,har blivit rånade etc,när dom åker igenom.Sedan har vi andra grekiska vänner här i Göteborg,som åker till Thessaloniki och de säger att man skall ha med sig mutor,att betala med!
Vad har ni för erfarenheter?
Det är ju klart den lättaste vägen att åka,det andra alternativet är ju via Italien och där kostar ju färjan med bil,en förmögenhet. Men det kanske är tryggare!
Finns det någon vänlig själ där ute,som har erfarenhet av denna resa eller kan tipsa om färdväg?
Tänkte åka mitten av juni-juli.

Man blir ju lite orolig och har ingen lust att "sitta på nålar" hela resan ner....

Ha det gott.......
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-11, 12:57
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Bila till Aten........

Hejsan,
Vi bilar ner till Athen men sen krigets start i Jugoslavien har vi inte åkt den vägen, Däremot har Zanet här på forumet skrivit om den vägen. Vi åker från Stockholm via Helsingborg-Helsingör sen Rodby-Puttgarden, ner via Hamburg, Kassel, Munchen via Brennero passet och in i Italien båt från Ancona-Patras med Minoan Lines. Juni är billigast priset stiger lite i Juli. Kolla www.ferrycenter.se där hittar du även andra rederi.

Camilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-11, 15:09
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Bila till Aten........

Hej
Tack för tipset,om resväg!
Är de färjorna bra från Italien? och behöver man hytt?
Det verkade vara en ganska dyr historia,när man kikar.
Jag försökte hitta inlägg med Zanet,men lyckades inte.
Hälsn kattis

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-10 klockan 23:13. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-11, 17:22
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Bila till Aten........

Vi brukar ta nattfärja från Trelleborg-Rostock,och ta hela dagen på oss ner till Österrike. Det blir alltså vägen som går igenom forna Östtyskland. Vidare Österrike-Brennerpasset-Venedig. Färja Venedig-Patras, vilken inte är dyrare än Ancona-Patras men tar längre tid men slipper drygt 30 mils körning i Italien. Färjepriserna brukar vara billigast före 15 juni.

Agda
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-11, 18:18
Kaa Kaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hyltebruk
Inlägg: 111
Standard Sv: Bila till Aten........

Hej
Vi har kört några ggr ner till Grekland men har alltid tagit färja antingen fr. Venedig eller Ancona. Räknade lite snabbt en gång på att åka genom Serbien osv. men då fick jag priset att det skulle bara bli ca 1000 kr dyrare att ta färjan.(lågsäsong) o då har jag inte räknat mutor o en del tullavgifter. Och så slipper man oroa sig så mycket. Vi kör husbil o sover i den på färjan men man ser många som sover på däck. ser inte så bekvämt ut. men har man luftmadrass så går det säkert bra.
/Cecilia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-11, 18:40
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Bila till Aten........

Vi bilar också ner varje år. Tar färjan från Ancona till Igoumenitza. Tänk på att boka tur/retur biljett då får ni 30 % rabatt på returresan. Hytterna är ganska så dyra men väl värda sitt pris. Det är så skönt att få duscha och sova i en skön säng efter så många timmars körning genom Europa.
I slutet av mars bär det iväg för oss.

Yvonne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-11, 21:33
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Bila till Aten........

Citat:
Ursprungligen postat av puttelino Visa inlägg
Jag försökte hitta inlägg med Zanet,men lyckades inte.
Här är länken till aktuell tråd: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=3035

//Zanét

Senast redigerad av Zanét den 2007-02-11 klockan 21:35. Anledning: korrigering
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-12, 15:40
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Bila till Aten........

De gånger jag bilat ner så har jag åkt färja från Ancona, Italien till Patras, Grekland.
Jag har åkt både med Blue Star Ferries och med Minoan Lines.
Fina och bekväma färjor.
Hytt är enligt min mening absolut nödvändigt!
Hytterna är inte billiga men jag lovar det är värt det.
Första gången bokade jag ingen hytt(dumsnål!)och den resan var tröttsam. Tjugo timmar är lång tid och natten kändes som en evighet...
På vägen tillbaka bokade jag till en hytt och det var så skönt
Om man åker med husvagn eller husbil finns möjligheten att campa ombord, ett bra alternativ(Endast Minoan Lines har kvar camping ombord).

Mvh. Stina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-12, 17:52
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Bila till Aten........

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Om man åker med husvagn eller husbil finns möjligheten att campa ombord, ett bra alternativ(Endast Minoan Lines har kvar camping ombord).

Mvh. Stina
De andra färjelinjerna har återinfört Camping ombord inför sommaren.

Agda
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-12, 22:43
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Bila till Aten........

Då vi bilade till Grekland åkte vi med färja från Brindisi, fördelen med det är att man bara har 8 timmar på båten så man behöver ingen hytt, nackdelen är förstås att det är längre att köra men är man ute och åker så kan man ju ta en tur från södra Italien och den andra till norra så får man se lite mer av Italien också (om nu någon vill det).

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-02-13, 12:57
DonTino DonTino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: I mitt hus??
Inlägg: 33
Standard Sv: Bila till Aten........

Har åkt flertalet gånger till Grekland med bil, både ifrån Italien (med dyra färjor) och ifrån Jugoslavien. Innan senaste kriget i Jugoslavien så var det den "bästa" vägen. Nu är den vägen osäker/farlig (min bror blev rånad för ca 2 år sedan).

Ifrån Italien får man själv välja vad som är bäst. Brindisi är kortast tid på färjan men man tjänar ingenting om man räknar kostnad för bensin/mat ner dit kontra de "billigare" biljettpriserna.

På sista tiden har favoriten blivit Venedig (med hytt-biljett).

Hytten gör att man kan sova ut ordentligt, duscha och fräscha upp sig inför nästa dagstur med bilen.

//Tino
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-02-13, 14:23
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Bila till Aten........

Ska vell tillägga att i sommras tog vi ingen hytt med 3 tonåringar som ville vara lite "Wild and crayzy" sa vi ok. Vi fick tag på 5 solsängar och sov vid polen... var faktiskt ganska mysigt lite kallt dock så det gäller att man har sovsäck och varma kläder! Vi brukar se överfarten som en mini semester man äter gott, solar vid polen och bara umgås

Camilla
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-03-10, 22:23
Misja Misja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Athen
Inlägg: 11
Standard Sv: Bila till Aten........

hej vi har åkt många gånger till athen via italien ocd det är säkrast och kostar inte mycket ca 3000 kr med bil om man väljer att inte ta hytt

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-10 klockan 23:14. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-11, 11:18
spagetti spagetti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Bila till Aten........

Polisen och maffia i dessa öststater är mutbara och det är väl där problemet ligger, Italien är underbart att köra och åta bil i, varför utmana ödet!!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-03-11, 19:13
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Bila till Aten........

Jag flyger alltid till Sverige och jag har aldrig åka bil till dit.

Jag tänker åka bil till Sverige fast jag är redan trött för det!

Har någon åkt tåg från Sverige till Grekland?

dimitris
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-03-11, 19:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bila till Aten........

Citat:
Ursprungligen postat av dimitris Visa inlägg
Har någon åkt tåg från Sverige till Grekland?
Jo men det var länge sedan och vi åkte inte direkt utan stannade i Wien några dagar. Men därifrån åkte vi direkt till Aten.
På tillbakavägen tog vi båten till Brindisi och tåg upp genom Italien. Inte heller då åkte vi direkt utan gjorde flera uppehåll.

Tåg är ett trevligt resesätt. Jag funderar mer och mer på möjligheterna att börja åka tåg istället för flyg, nu när det blir allt mer tydligt vad västhusgaserna ställer till med, inte minst i Medelhavsområdet.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-03-11, 19:21
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Bila till Aten........

Tack för tipset Elisabet.

Jag tycker jätte mycket om att åka tåg, det känns så mysigt och romantiskt!

dimitris

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-16 klockan 22:04. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-03-16, 16:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bila till Aten........

Dimitri, jag har åkt från Grekland till Sverige ett antal gånger med tåg och det var lika snabbt som att bila, via Patras-Italien-München-Köpenhamn. Jag hade med mig grabbar i olika åldrar, inga problem. Men det blev faktiskt ganska dyrt, för man blir hungrig! En del tåg var fullproppade, vi fick stå och sova...
Om man räknar det som en spännande resa är det helt OK.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-03-16, 22:40
Sharons avatar
Sharon Sharon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 22
Standard Sv: Bila till Aten........

Vi bilade till Grekland 2002, åkte färja från Bari i Italien till Igoumenitsa sen vidare till Skiathos och det var inga problem. När vi skulle åka hem så hade vi bokat färja även då till Bari men efter att vi mött ett par från Ungern som sa att vägen över Makadonien och vidare uppåt inte var några problem så bestämde även vi att ta den vägen hem till Sverige.Det gick bra till vi kom till gränsen och de ville se vårt gröna kort! Vi hade tidigare pratat med vårt försäkringsbolag som sagt att vi inte behöver något eftersom vi endast skulle vistas i EU länder. Det hade vi glömt bort och fick efter mycket om och men fick vi köpa ett grönt kort för 50E i Makadonien. Glada fortsatte vi med detta kort vår resa genom Serbien och Bosnien och jag måste säga att den resan var en upplevelse som till och med slår Brasilien! Att se dessa vackra landskap går inte att beskriva. De människor vi mötte var mycket trevlig, mindre kul var det att se all förödelse efter kriget.Vi mötte nästan inga turiser, endast några tyskregistrerade bilar såg vi. Många vägskyltar var så sönderskjutna att de inte gick att läsa. När vi kom till den Bosniska gränsen så var det stopp.Gränsvakterna tog våra pass och vägrade att ge tillbaka dem för vi inte hade några papper. Vi visade kvittot från Makadonien men de gällde inte sa dom. Vi hade inte mycket kontanter eftersom det var svårt att hitta bankomater efter vägen. Vi blev kvar där någon timme och de var riktigt arga. När de förstod att vi inte kunde betala dem och jag började gråta så släppte de i väg oss. Vägarna var väldigt smala och kurviga så man kom inte upp i några hastigheter direkt. Ändå blev vi stoppad efter en kurva.Där stod han bara, en polisman med någon slags radar i handen. Det stod 80 på den men den verkade inte fungera utan alla som de stoppade måste ha kört 80.Jag körde och min man satt berdvid, han kliver lungt ut och säger till mig att det här fixar du gumman.Själv gick han och fotade den vackra utsikten! Polisen ville promt ha pengar och hade jag haft det så hade jag betalat, trots att jag inte ens kört 50. Jag försökte förklara att jag bara hade mitt visakort men jag tror inte de trodde på mig. De ville då titta i bagaget, jag öppnade och de fick syn på ett par joggingskor som tillhöde min man, de vill då ha dem. Nej nej sa jag ni får ta den här i stället sa jag och höll upp en stor flaska ouzo med glas som jag köpt till min pappa. De sken upp som två solar och önska oss lycka till med resan. Vi köpte senare en ny ouzo i Slovenien. Resan fortsatte sen till Doubrovnic, där stannade vi ti två dagar, mycket fint och trevligt. Kustvägen sen var sååå vacker, verkligen att rekomendera.Slovenien helt underbart. Vi pratar ännu om den underbara resa och gör väldigt gärna om den. Man måste våga chansa och bjuder man lite på sig själv och är glad och trevlig så klarar man sig långt.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-03-17, 07:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bila till Aten........

TACK Sharon!! Jag har väntat och längtat SÅ efter att någon skulle ge en mer nyanserad bild av den resvägen. Jag känner andra som bilat där och som precis som du berättat hur fantastiskt det var och att problemen inte var särskilt stora.

Din sista mening är SÅ SANN och den gäller överallt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT