Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-14, 20:35
Stifler Stifler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 33
Standard Naoussa dyrt?

I sommar blir andra gången vi båtluffar och tänkte bl.a. besöka Paros för första gången. Naoussa är det som lockar mest då min fru och våra flickor (9&12) tycker om att titta i affärer etc som en avrundning på dagen när badandet är klart. Nu undrar jag om vi får ändra planerna då jag inte har någon större lycka med att hitta boende. Av de förfrågningar jag gjort, har jag fått svaret att det inte finns boende eller till ett pris mellan 150-220 euro per natt.

Även om vi är där i början av augusti är det lite väl häftiga priser...

Vad är era erfarenheter, kan man hitta ett bra boende i Naoussa för en familj, för en rimlig peng? Med rimlig menar jag inte över 100 euro :-)

Hör till saken att jag inte haft problem att hitta boende i Naxos för 75 euro/natt där stället även har pool.

Hälsningar Stifler
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-14, 21:12
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Naoussa dyrt?

Mailar du och bokar i förväg så blir ju taxan högre än om du tar det på plats. Så är det ju.
Prisnivån bör väl vara som på andra ställen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-14, 21:49
Stifler Stifler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 33
Standard Sv: Naoussa dyrt?

Jo, jag är medveten om det förmodligen blir lite dyrare. Men då vi reser i högsäsong och med barn känns det bäst att ha förbokat. Jag mer reagerar på att det gick bra att hitta boende en bit under 100 euro/natt på Amorgos och Naxos men ännu inte i Naoussa (där det har varit hiskliga priser som erbjudits...). Det finns givetvis sådana boende men trots att jag letat i alla trådar har jag inte hittat många tips. Kanske finns några hos mer vana "luffare"?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-14, 22:27
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Naoussa dyrt?

Jeg tror nok Naoussa er litt mer "exklusivt" og dermed dyrere enn feks Naxos by.
Vi var i Naoussa i fjor sommer og hadde booket på forhånd, selv om det ikke var i høysesong, det gjorde vi fordi vi reiste med barn ( barnebarn) og vi ønsket det.
Vi likte oss veldig godt i Naoussa, bodde kjempedeilig på Manis Inn og betalte mer enn v i noen gang har gjort tidligere, 110 euro for en to roms leilighet i slutten av juni

- ferien vår kostet oss likevel under halvparten av det vi hadde måttet betale for en charterferie med barnebarna til Paros

Men, når det gjelder august....jeg vet ikke om j e g hadde ønsket meg til Naoussa med barn da
- en taxisjåfør sa til oss at i august var det veldig fullt av turister, "jet set" liv og ikke så hyggelig i Naoussa , som er det mest populære stedet på Paros.
I august var det mye stillere i Parikia sa han, og sikkert mye billigere
Men dette var taxisjåførens ord, selv har jeg aldri være i Hellas i høysesong
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-15, 00:24
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Naoussa dyrt?

2009 bodde vi hos Zanneta i Naoussa. Mycket bra boende, rent och snyggt. Vi hyrde 2 st 4-p lägenheter och betalade 110E för båda. Zanneta har flera dubbel- och trippelrum men bara två lägenheter som rymmer 4 p, en där uppe och en på botten. Den där nere var lite mörk men okej, med skuggig veranda och billigare. Lägenheten på andra våningen var härlig med två balkonger, kök och fullt utrustad, jag tror hon tog 70 eller 80 E för den i juli (början). Det tog knappt 5 min att gå ner till stranden för ett morgondopp och max 10 min ner till centrum av Naoussa. Zanneta och hennes man var väldigt trevliga, bjöd på grekiskt kaffe och kakor, mannen körde oss runt i Naoussa och visade var bageri, affärer mm låg. Zanneta´s House heter stället och har egen hemsida.
Naoussa är verkligen exklusivare än Parikia men båda orterna har mycket charm. Alla älskade Naoussa, underbara små gränder, god mat, ganska dyr shopping tyvärr.

Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-15, 08:33
Stifler Stifler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 33
Standard Sv: Naoussa dyrt?

Tack för svaren. Det som kari skriver verkar bekräfta lite mina farhågor. Kanske vi får hoppa över Naoussa... Skall kolla upp Zanneta, tack för tipset Annwi!

Är det stor skillnad på Naoussa och Parikia?

Har någon något annat tips (ställe/annan ö), om vi skall skippa Naoussa?

Vi kommer att börja på Amorgos för att sedan besöka Koufinissi och Naxos i nämnd ordning. Vid tidigare besöket var vi även då på Amorgos och Naxos som vi alla gillade. Santorini föll oss däremot inte så mycket i smaken (bl.a. för de påstridiga inkastarna). Skulle gärna klämma in en 4:e ö.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-15, 08:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Naoussa dyrt?

Jag har besökt Parikia två gånger i aug visserligen några år sedan men det var mycket turister även där. Några dagar före den 15 aug ökar tillströmmningen av turister som besöker den berömda kyrkan för att fira Maria himmelsfärdsdag.

Utbudet av boenden är stort i Parikia så jag tror att ni kan hitta ett billigare och mer prisvärt boende där. Tror nog att flickorna kommer att gilla det utbud av affärer som finns i Parika och även den platsen har sin charm. Däremot skulle jag inte bo i Parikia med småbarn men med större barn är det en annan sak. Det är enkelt att ta sig runt ön och besöka andra stränder och byar som jag gjort både med bil men även med lokalbuss.

Naoussa är trevligare och lite mer exklusivt men där har jag bara bott i slutet av aug-början av sept och då hade turistströmmarna avtagit betydligt.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-15, 12:30
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Sv: Naoussa dyrt?

.
Låter väldigt dyrt de priser som ni har fått tycker jag. prova att ringa direkt till stället ni önskar bo på, på det viset brukar jag få det billigaste priset.

Lycka till/anna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-15, 12:44
schmidt48s avatar
schmidt48 schmidt48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 178
Standard Sv: Naoussa dyrt?

Var i Naoussa i september 2010, vi hyrde av en som stod i hamnen, jag tror att stället hette Captain Dounas, kanonställe pool och frukost ingick, det kostade då 45 eur. Jätte fräscht ställe.

Maritha
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-15, 12:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Naoussa dyrt?

Jag spökkollade på www.booking.com på 4-bäddsrum på Paros och där fanns för t ex för 7 nätter 5-12 aug rum både i Piso Livadi, Alyki, Parikia och Naoussa för 560 euro och uppåt för 7 nätter. En del av dem med frukost. Kolla alla hotellbokningsfirmor de datum ni vill ha och hittar ni något ni gillar, kan ni ju ringa direkt till hotellet ändå och kolla, men jag TROR att det då blir dyrare....

Lycka till!
ps Jag skulle nog själv välja Alyki med barn på 9 och 12 år. Jag var med dottern i Parikia 1995 och där var STÖKIGT!

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-15, 12:47
schmidt48s avatar
schmidt48 schmidt48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 178
Standard Sv: Naoussa dyrt?

HEJ IGEN

Googla på captain dounas, han finns där, så kan du se stället, men boka i så fall på plats.

Maritha
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-15, 15:11
Stifler Stifler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 33
Standard Sv: Naoussa dyrt?

Tack för tipsen. Kollade Captain Donaus via Booking.com (två flugor/tips i en smäll). 180 euro/natt....Skall se om jag kan nå honom direkt.

Jag har ingen direkt erfarenhet att ringa till hotellen i Grekland. För att undvika (språkliga) missförstånd vill jag maila istället. Men det kanske funkar bra med engelska?

Alternativ till Naoussa/Paros? Vi bor gärna vid stranden och tar oss till byn/staden. I Naxos föredrar vi att bo vid Agios prokop. och ta bussen in till Chora.
Är det lätt att ta sig mellan Alyki och Naoussa?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-15, 19:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Naoussa dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av Stifler Visa inlägg
Är det lätt att ta sig mellan Alyki och Naoussa?
Jag kan bekräfta att Naoussa har "piffat" upp sig och priserna på rum har på vissa ställen stigit dramatiskt, det beror på att standarden höjts kraftigt. Men jag tror nog att du kan hitta bättre priser än de du har fått.

Det är ganska långt mellan Alyki i söder, och Naoussa i norr. Jag tror det är cirka 20 km. Piso Livadi är också fint, dit är det runt 10 km. Fortsätt leta efter billigare rum i Naoussa, det borde gå att hitta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-02-16, 15:56
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Naoussa dyrt?

kolla denna uthyraren t ex:

http://www.aegeanstyle.com/paros/nao...ios/index.html
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-02-16, 22:01
Stifler Stifler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 33
Standard Sv: Naoussa dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av dromprinsen Visa inlägg
Ska kolla upp denna också. Tack!

Fler tips önskas!

(Zanneta har jag fått svar av, fullt..)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT