Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-28, 09:17
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard flygstrejk!?

Verkar som det är flygstrejk inrikesflyg idag. Stämmer det? Många inställda flyg på Olympic Air´s hemsida. Vi flyger Aten - Milos på söndag och kan bara hoppas att det funkar. Någon som vet ngt mer????
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-28, 09:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: flygstrejk!?

Det är generalstrejk idag och imorgon i Grekland finns massor av information i många dagstidningar och på tv. Flygledarana strejkar på fm och kvällen och jag tror att luftrummet är öppet enbart mellan 12.00-18.00 idag men det vet säkert ditt flygbolag mer om. Generalstrejken är föranledd av omröstningen om det nya sparförslaget och att det går igenom är en förursättning för att Grekland ska få låna mer pengar. Omröstningen vänta ske på torsdag. Vad som händer då vet nog ingen.

Viktigt att ta med ordentligt med kontanter för många bankomater fungerar inte.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-28, 09:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: flygstrejk!?

Citat:
Ursprungligen postat av pianilss Visa inlägg
Verkar som det är flygstrejk inrikesflyg idag. Stämmer det? Många inställda flyg på Olympic Air´s hemsida. Vi flyger Aten - Milos på söndag och kan bara hoppas att det funkar. Någon som vet ngt mer????
Det är generalstrejk i Grekland idag och i morgon, flygledarna strejkar under vissa delar av dagarna.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-28, 10:36
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: flygstrejk!?

Strejk och strejk!! Vi sitta nu Marias Roof Garden och är uppkopplade mot Chania Airports hemsida. De enda flyg som verkar vara inställda, det är inriketsflygets Olympic och Aegean Air. I övrigt ser vi charterplanen komma dånande över våra huvuden mest hela tiden för start och landning.

På Norwegians Stockholmskontor erhöllo vi imorse besked att vår flight hem till Arlanda i afton kl 20.50 ska gå på tidtabell.

Arne och Birgitta

Chanian direkt
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-28, 10:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: flygstrejk!?

Vad bra att det fungerar och att ni kommer hem i tid.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-28, 10:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: flygstrejk!?

Då har de strejkande flygledarna tagit sitt sunda förnuft tillfånga. Tydligen räknar de inte med att turisterna flyger inrikes
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-28, 10:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: flygstrejk!?

Arne - kolla swedavia.se.

Enligt den ska ert plan landa i tid. Men: norwegians avgång från Arlanda till chania kl 15 är framflyttad till kl 20. Borde inte det vara maskinen som ska ta hem er? (Om ni inte åker hem med ett norw-plan som kom till kreta från annan utgångspunkt än arlanda).
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-28, 10:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: flygstrejk!?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Då har de strejkande flygledarna tagit sitt sunda förnuft tillfånga. Tydligen räknar de inte med att turisterna flyger inrikes
Om inget hänt de senaste timmarna så har jag inte sett något om att planerade strejker är inställda. Tittar man på avgångarna från Arlanda till Grekland i dag så är de flyttade så att de hamnar utanför strejktiderna. Till zakynthos kom man iväg 2 el 4 tim försenade, till Santorini en halvtimma tidigare.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-28, 10:56
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: flygstrejk!?

Lite om strejken:

http://www.bortabra.se/resenyheter/g...s-ge-resekaos/
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-06-28, 10:58
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: flygstrejk!?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Om inget hänt de senaste timmarna så har jag inte sett något om att planerade strejker är inställda. Tittar man på avgångarna från Arlanda till Grekland i dag så är de flyttade så att de hamnar utanför strejktiderna. Till zakynthos kom man iväg 2 el 4 tim försenade, till Santorini en halvtimma tidigare.
Jag har inte heller någon information om att så skulle vara fallet, jag relaterade endast till vad Arne skrev
Påstår inte att det skulle vara fel- vill bara förklara varifrån jag fick mitt antagande.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-06-28, 11:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: flygstrejk!?

Om Arne och Birgitta kommer iväg som planerat så är nog förklaringen att en del flygplatser var undantagna redan från början. Hur de nu löser det, flygledning borde ju ha koll på HELA luftrummet.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-06-28, 11:06
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: flygstrejk!?

Kan inte låta bli att tänka på alla som oroar sig för sina flyg och båtar. Har själv ingen resa bokad utan avvaktar på hur vädret blir här hemma. OM det blir en resa med kort varsel blir det kanske inte Grekland i år, allt för att undvika problem. Samtidigt är Grekland nr 1! Hoppas att alla ni som är på väg ner/hem inte drabbas alldeles för hårt av eventuella strejker. Följer med spänning hur det går framöver.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-06-28, 11:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: flygstrejk!?

Arne - 7.15 skulle norw ha lyft från Landvetter. Det kom iväg kl 10 istället.

Det kan ju vara den maskinen ni ska hem med. Men förseningen på den indikerar ju att chania airport också omfattas ... Om det inte är störningarna i övriga luftrummet som påverkar även chania, fast bara vissa flighter.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-06-28, 11:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: flygstrejk!?

Från svd.se:

Citat:
Tre av dagens avgångar med Norweigan till Grekland väntas bli försenade med upp till fem timmar.

– De tre flygningarna till Chania och Rhodos är näst intill fullbokade. Det handlar om runt 500 passagerare som blir försenade, säger Åsa Larsson, pressansvarig på Norweigan.

Trots förseningarna uppmanar de sina resenärer att checka in som vanligt och räknar inte med att behöva ställa in några flyg.
... Checka in och vänta in förseningen på flygplatsen, alltså. Det är väl så man brukar göra vid förseningar som inte är jättestora. Det kanske är därför norwegian vidhåller 20.50 när ni pratar med dem. Eller så är den flighten faktiskt undantagen.

Håller tummarna för er!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-06-28, 12:41
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 170
Standard Sv: flygstrejk!?

Toppen med att vi kan dela flygstrejksinfo med varandra. Visste väl att jag kunde lita på er Kalimeravänner nu när min panik uppstått. Panik att inte kunna åka iväg.

Ett speciellt tack för länken till bortabra.se Det var mycket bra information.

Vår resa ska enligt bokningen avgå på torsdag då vi ska till Karpathos. För närvarande vet vi ingenting om vad som händer då eftersom det är en avgörande dag för Greklands framtid. Det är bara att vänta... Men ack så jobbigt.
P.g.a. mycket på hemmaplan ska jag egentligen packa just nu, men mina krafter och fokus försvann när jag såg att strejken var igång - fast jag visste att strejken till största sannolikhet skulle bli. Nu har jag dock fått lite matnyttig information genom er alla och ska därför försöka ta mig i kragen och börja. Mitt absoluta mål är ju att vi ska komma iväg.

Är det någon som hör något om flygen till Karpathos från Arlanda med Airtours Novair är vi supertacksamma för information. Även övrig info om hur saker fungerar där tackar vi för och tar emot.

Hoppas att det går bra för oss alla!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-06-28, 13:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: flygstrejk!?

Strejken idag och imorgon är aviserad långt i förväg. Senast att bestämma sig var flygledarna i lördags.

Redan från start har det bara gällt tisdag och onsdag. Inga strejker är varslade till torsdag.

En GISSNING är att det som händer på torsdag är att protesterna i Aten ökar kraftigt, eftersom parlamentet röstar då. Men det påverkar ju inte Karpathos.

Vad du kan göra är att hålla koll på sajten livingingreece.gr/strikes som uppdateras kontinuerligt.

Dock: vad gäller charter kan du ju bara vänta på att researrangören håller dig underrättad.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-06-28, 16:00
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: flygstrejk!?

Chania direkt. Läget klarnar. Uppenbarligen fungerar flygledarstrejken här på Chania Airport. Vid förnyad kontakt med Norwegian medgav man att den info vi erhöllo i morse var felaktig. Vid tiotiden hade även Norwegian uppmärksammat att det pågår en flygledarstrejk i Grekland.

Dock, vi uppmanades att trots den långa förseningen infinna oss för incheckning minst en timme före ordinarie avgångstid 20.50. Detta baserat på att den inhyrda incheckningspersonalen ej kunde vänta...

Såvitt vi nu vet kommer Norwegians plan att lyfta från Arlanda tidigast 20.00, lokal tid. Detta innebärande att planet landar på Chania Airport strax efter midnatt lokal tid. Tanktid och pilotvila torde då innebära att vi kommer iväg runt tvåtiden natten mot onsdag. Då skulle vi landa på Arlanda runt femtiden lokal tid. Muntert...

Nu strax ut att äta middag.

Vännen George lät oss tacknämligt nog låna studion på bottenvåningen kostnadsfritt i dag eftermiddag. Alltid skönt med ett par timmars siestasömn på eftermiddagen. Lägg därtill att här på bottenvåningen fungerar La Casas wlan perfekt.

Arne och Birgitta

Chania direkt.
La Casastudion bottenvåningen
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-06-28, 17:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: flygstrejk!?

Nya uppgifter om båtstrejk "i Atenregionen" på torsdag finns i den här tråden: länk
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-06-28, 18:09
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: flygstrejk!?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Kan inte låta bli att tänka på alla som oroar sig för sina flyg och båtar... Hoppas att alla ni som är på väg ner/hem inte drabbas alldeles för hårt av eventuella strejker. Följer med spänning hur det går framöver.

Tackar för omtanken!!! Sitter i Athen och hoppas på att komma hem i morgon... Har förbeställt en taxi, verkar inte som de är med i strejken denna gången. Har sett dem fara omkring hela dagen... Stod en bit ner på Mitropolisgatan och såg rökmolnen på avstånd från Syntagamaplatsen... Har mött demonstranter med tåriga vita ansikten och gasmask i handen nere i centrum där vi kunnat gå omkring i "lugn och ro" under dagen... Håll gärna en liten tumme att vi faktiskt kommer med vår flight hem i morgon...

MVH zakka
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-06-28, 18:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: flygstrejk!?

Zakka - flygledarna strejkar 8-12 och 18-22 (och annan civilanställd flygpersonal 7-12, 18-22). Dygnets övriga timmar går trafiken. Det gör att plan till och från Sverige har lyft i dag, antingen före utsatt avgångstid, eller efter. De har alltså inte blivit helt inställda. Inget hittills har tytt på att det skulle bli annorlunda imorgon.

(Däremot skulle jag hålla mig LÅNGT från Syntagma ikväll och inatt, de här dagarna känns ännu mer laddade än det varit tidigare.).
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT