Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-17, 15:05
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Vilken ö först?

Hej! Ska öluffa i tre veckor med familjen (man, barn 4 och 6 år) nästa sommar och vi har väl mer eller mindre bestämt oss för Santorini (vi landar och flyger hem därifrån), Paros och Amorgos. Eventuellt Naxos också, beroende lite på hur länge vi stannar i Santorini. Åt vilket "håll" är det smartast att göra turen med tanke på färjorna? Jag menar, åka till Paros eller Amorgos först, har det någon betydelse?

//Outi - nybörjare på båtluff...men i övrigt van Greklandsresenär.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-17, 15:11
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Vilken ö först?

Jag skulle säga att ta Amorgos sist för därifrån kan ni ta superjet till Santorini när ni skall dit för hemresan. Det tar bara ca en timme

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-17, 19:42
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Vilken ö först?

Håller med Riita men också av det skälet att det nog är bäst att ta den längsta båtturen först och därefter resa tillbaka till Santorini och på vägen besöka Naxos och Amorgos.
Ett annat tips är att inte planera alltför många dagar på just Santorini. Se Fira, solnedgång och sedan dra, det är mitt tips
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-17, 21:52
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Vilken ö först?

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Ett annat tips är att inte planera alltför många dagar på just Santorini. Se Fira, solnedgång och sedan dra, det är mitt tips
Färdplanen håller jag med om. Säger som SteffTee slösa inte alltför många dagar på Santorini ,se det nödvändigaste och åk vidare.
Antiparos bättre än Paros och se till att hinna med Naxos och Amorgos.
Hoppa ev. över Paros/Antiparos och ta Koufonissi på vägen till Amorgos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-10-18, 10:17
thomas thomas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 58
Standard Sv: Vilken ö först?

Mitt tips, som har åkt med barn i den åldern, är att ta S.T. två dagar på hemvägen. börja på naxos Agia Anna eller Prokopios. Agia Anna har fina stränder och ni kan även hitta små hotell som har pool. Min erfarenhet av små barn är att de trivs bättre i poolen. Havet är för stort eller salt eller något annat lite skämmande. Sedan åker ni till Koufunissi och bor i staden eller ute på Finikas där alla andra svenska barnfamiljer bor. Hela juni, som är bästa månaden innan värmen blir för hög är det fullt med svenska barnfamiljer där. Sedan är nog semestern slut för det är hemskt svårt att slita sig från bägge ställena, och barnen älskar det och bilar ser man sällan och gör man det står de stilla. Skulle det finnas semester kvar åk till Amorgos Egali, För det är bäst för barnen då ni har allt på samma ställe , inga långa prommenader till stranden eller resturangerna.
Andra frågor, skicka direkt till mig så kan ni få mer tips och adresser om ni vill.
Ha det Thomas
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-10-19, 13:43
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Vilken ö först?

Tusen tack för alla era svar!
Jag har en fundering kring Koufonissi. Jag är väldigt nyfiken på denna ö, den verkar helt fantastisk, men...
- Är det inte väldigt ”dött” där? Kretsar allt kring stränderna?

Vi ser fram emot att sitta och äta på mysiga tavernor och strosa omkring i gränder, med Naxos stad som en sorts referens i bakhuvudet.
-Var finns sådant?

Mycket riktigt så föredrar våra barn poolen, de kan simma båda två och är extremt vattenvana, men havet har aldrig riktigt gått hem…för där kan man inte hoppa, dyka och göra volter :-). Möjligen kan de plocka snäckor, snorkla, och gräva lite i sanden ett tag, men inte längre stunder.

-Var hittar vi hotell med relativt stora pooler, behöver inte vara jättestort, men ändå så det finns plats för mer än ett simtag. De flesta hotell/lägenheter i Kykladerna verkar vara pensionat eller mindre hotell, och det passar inte oss så som familjesituationen ser ut just nu.

/Outi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-11-02, 12:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 401
Standard Sv: Vilken ö först?

Citat:
Ursprungligen postat av Outi Visa inlägg
Vi ser fram emot att sitta och äta på mysiga tavernor och strosa omkring i gränder, med Naxos stad som en sorts referens i bakhuvudet. Var finns sådant?
Det finns en by där ni hittar många trevliga tavernor. Byn är liten, men det mesta finns. Nästan alla är i byn på kvällen, och på stränderna under dagtid.

Citat:
Mycket riktigt så föredrar våra barn poolen, de kan simma båda två och är extremt vattenvana, men havet har aldrig riktigt gått hem…för där kan man inte hoppa, dyka och göra volter
Det finns klippbad - och en liten lagun - varifrån man kan dyka och hoppa.

Citat:
-Var hittar vi hotell med relativt stora pooler, behöver inte vara jättestort, men ändå så det finns plats för mer än ett simtag.
Det finns ett flertal hotell med pool, bland annat Hotel Koufonissi. Se bild.


Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-11-26, 18:23
Ben Ben är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Vilken ö först?

Nästan alla säger att man inte ska vara på Santorino för länge, vad är det som gör att ni säger så+
Vi hade tänkt vara där tre nätter, är det för många?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-11-26, 19:53
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vilken ö först?

Citat:
Ursprungligen postat av Ben Visa inlägg
Nästan alla säger att man inte ska vara på Santorino för länge, vad är det som gör att ni säger så+
Vi hade tänkt vara där tre nätter, är det för många?
Nej, nästan alla säger inte så, men vissa är väldigt negativa, men de har nog varit på fel ställen eller missat guldkornen. En del tycker det är turistiskt där, men det tycker inte jag, inte om du är på rätt platser och på rätt tid. Vad som är turistiskt finns det många varianter och tyckande om, men turist är man ju iaf.
Lyssna inte för mycket på det negativa, Santo är underbart och jag tycker att du ska åka dit och bilda dig din egen uppfattning om ön. Den ligger på topp 5-listan hos mig! Jag är inte ensam, många här tycker Santo är underbart!
Vad man vill göra har stor betydelse för hur man uppfattar ön, är man ute efter vita sandstränder så blir det inte riktigt samma känsla på en svart lavastrand, men vissa gillar det. Är man ute efter fina vyer och vita sockertoppshus med blå dörrar, vinprovning i solnedgången, vandring utmed kraterkanten och en avstressande miljö har man hamnat helt rätt! Googla på Oia och/eller Santorini, på bilder, så får du en ganska bra uppfattning om du gillar det du ser eller inte
Åker man i högsäsong och tillbringar tiden uteslutande i Kamari och Fira så är det en helt annan upplevelse än att komma i för- och eftersäsong och ta sig upp till Oia, som är min favorit, men även Fira är fint. Andra kan säkert berätta för dig vilka fler platser på Santo som också är mycket fina, för jag har själv en hel del kvar att upptäcka på Santo. Jag tänker göra en öluff i april 2011 med att först åka till Santo x antal dagar och sen ta mig till Amorgos för att vandra/promenera och uppleva påsken där, sannolikt blir det ett par tre dagar till på Santo efter Amo.
3 dagar på Santorini är absolut inte för mycket!!

Yanna
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-11-30, 12:32
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Vilken ö först?

Vi har rest med barnen sedan de var fem och åtta år. De har alltid älskat att bada mycket så det har varit viktigt med fina bad. Jag o maken vill bo nära havet.
Santorini är mycket fyrhjulingar, krims-krams och folk. Ön ger ett slitet/skitet intryck. Väldigt snabbt djupt vatten vilket vi tyckte var läskigt när barnen var små.
Naxos bästa strand; Agios prokopios. Men tyvärr har vi aldrig riktigt fastnat för ön.
Koufonissi var underbart för några år sedan, nu talas väldigt mycket svenska.
Amorgos är helt ljuvligt underbar.
Donoussa=lugnaste vi varit med om.
Schinoussa har ropat på oss flera gånger när vi stått på däck.. kanske vi hoppar av nästa gång?
Bästa kombinationen hittills: Sifnos (bästa boendet i Faros)-Milos (bästa baden överallt!)-Serifos(godasta fetaosten nånsin.)
Hoppas detta ger lite vägledning.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-11-30, 23:14
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vilken ö först?

Citat:
Ursprungligen postat av henile Visa inlägg
Vi har rest med barnen sedan de var fem och åtta år. De har alltid älskat att bada mycket så det har varit viktigt med fina bad. Jag o maken vill bo nära havet.
Santorini är mycket fyrhjulingar, krims-krams och folk. Ön ger ett slitet/skitet intryck. Väldigt snabbt djupt vatten vilket vi tyckte var läskigt när barnen var små.
Hoppas detta ger lite vägledning.
Slitet och skitet????? Var var ni egentligen???
Ska man bada med småbarn finns det kanske bättre öar än Santo. Men det finns inte mer fyrhjulingar, krimskrams och folk på Santo än på många andra öar, sen beror det förståss på var på ön man är, men tydligen har ni varit i Kamari som väl motsvarar det ni inte vill ha. Ett tips...om man läser på i förväg kan man undvika platser med sånt man inte gillar, men man behöver inte dra hela ön över samma kam om man inte varit på hela ön!

Ja det gav väldigt LITE vägledning!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-12-01, 07:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vilken ö först?

Jag har varit på Santorini fem gånger och besökt nästan alla platser på ön. Sista gången var antalet fyrhjulingar enomt kanske beroende på att de börjat bli en fluga på många ställen. Yanna har du varit där nyligen kanske situationen ha förändrats till det bättre?

Ön är bitvis en av de mest exploaterade i cykladerna och en av de skitigaste öar jag besökt. Det var en riktig kontrast när jag kom tillbaka från det välskötta och fina Folegandros så jag måste tyvärrr hålla med Heline om hennes kritik.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-12-01, 08:30
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vilken ö först?

Jag vet att du är en av dem som bara har negativt att säga om Santorini, Eva, men i Oia finns det inga fyrhjulingar och är inte skitigt....inte inne i Fira heller, däremot finns det en del fyrhjulingar i utkanten. Jag har inte varit i alla byar och det finns sannolikt fler som är lika vackra som Oia. Jag har varit i Kamari och tyckte inte det var skitigt där heller, däremot är det mycket turister där, liksom i Fira, men turist är man ju själv. Krimskrams finns överallt dit turister kommer.

Det är också skillnad på om man kommer i augusti eller i maj, men det är ju inte unikt för Santorini.
Jag är inte så förtjust i den svarta sanden, men jag åker inte till Santo för att bada precis, utan för att njuta av den speciella atmosfären som bl.a. finns i Oia.

Inte utan anledning beskrivs Santorini av många som världen vackraste ö. Santorini ÄR jättevackert och det är såklart därför så många åker dit!
Jag var där 2007, vad som hänt sedan dess vet jag inte, men det lär jag få se när jag ska dit i april 2011.

Jag tycker också mycket om Folegandros, men jag kan inte tänka mig att jämföra Fol med Santo, det är två helt olika slags öar och båda är sagolikt vackra!

Till alla som undrar om det är värt att tillbringa x antal dagar på Santo, vill jag säga...åk dit och bilda dig din egen uppfattning. Jag älskar Santorini och det var just där jag blev "kär i Grekland"
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-12-01, 09:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vilken ö först?

Yanna jag föredrar att du inte lägger ord i min mun. Jag har defintivt inte skrivit enbart negativt om Santorini. Om du läst många av mina gamla inlägg och resebrev kan du se att jag även lyft fram positiva sidor av ön. Bland annat när jag berättat om vandringar som jag gjort på ön.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-12-01, 09:21
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vilken ö först?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Yanna jag föredrar att du inte lägger ord i min mun. Jag har defintivt inte skrivit enbart negativt om Santorini. Om du läst många av mina gamla inlägg och resebrev kan du se att jag även lyft fram positiva sidor av ön. Bland annat när jag berättat om vandringar som jag gjort på ön.

Eva
Jag kan inte finkamma allt du skrivit i alla inlägg, men jag kan inte komma ihåg att du skrivit något positivt om Santorini. Jag utgick från vad du skrev i just detta inlägg. Om du har några positiva erfarenheter av Santo kunde du kanske nämnt dem från början istället?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-12-01, 18:14
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Vilken ö först?

Hoppsan! Nu hettade det till.. Jag gav bara min åsikt om Santorini som vi besökte senast i juni 2009. Visst är det mysigt att se Oias och Firas gränder och utsikten över calderan är vacker.. Men sommaren 2009 myllrade det av fyrhjulingar överallt. Vi bilade runt på ön och testade de flesta stränder och såg oss om rejält. Kan inte påstå att det är en barnvänlig ö alls och förfrågan kom från en barnfamilj. Det finns flera grekiska öar med mycket mindre krims-krams och mer genuinitet. Men som tur är har man olika smak. Hade alla gillat samma ö så hade det inte varit så härligt att åka dit. Vi ser fram mot nästa års luff, förmodligen den sista med våra nu stora "barn".
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-12-01, 20:58
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Vilken ö först?

Hej,
intressant att läsa era sypunkter på Santorini. Jag har själv varit där och tycker att Fira är en ganska mysig ort att vistas på för en dag eller så. Tanken var för vår del inte att stanna på Santorini mer än en övernattning för att sedan åka därifrån till andra öar, och sedan komma tillbaka för hemfärden, och då kanske ha lite marginal på nån dag.

Tack alla för tipsen! Vi planerar vidare, men först väntar en resa till Thailand.
/Outi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-12-03, 13:56
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Vilken ö först?

Vi ska ge oss iväg på ett äventyr i Tanzania i februari.

Vart i Thailand ska ni, jag har ett tips på en härlig liten ö lååångt söderut om ni är intresserade...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-12-04, 19:17
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vilken ö först?

Citat:
Ursprungligen postat av Outi Visa inlägg
Hej,
har själv varit där och tycker att Fira är en ganska mysig ort att vistas på för en dag eller så. /Outi
Jag är väl tjatig antar jag...men Oia är ännu mysigare än Fira!

Yanna
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-12-05, 12:30
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Vilken ö först?

Vart i Thailand ska ni, jag har ett tips på en härlig liten ö lååångt söderut om ni är intresserade...[/QUOTE]

Vi ska till turistiga Phuket denna gång. Bamseklubb och sånt :-) "Självklart" gör vi utflykter också.
/Outi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT