Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-13, 16:28
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 71
Standard Stränder i Platanias

Vi ska åka till Platanias i juli (ska bo på Caldera Bay) med Fritidsresor. Nu skulle vi vilja ha tips på bra (och barnvänliga) stränder i närheten. Är det till exempel någon som vet hur stranden som ligger i anslutning till hotellet är? Sand/sten? Blåsigt? Långgrunt? Osv.

Undrar också vilket som är bästa sättet att ta sig till Elafonissi över dagen? Vad kostar det att hyra bil? Är vägarna bra, eller är det mycket serpentinvägar och stup? Hur långt tid tar det med buss?

Hoppas det finns någon där ute med bra tips.

/Moz
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-13, 17:40
schmidt48s avatar
schmidt48 schmidt48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 178
Standard Sv: Stränder i Platanias

Hej

Kom hem från Platianas igår, apropå Elafonissis, överreklamerat, men resan dit förskräcklig, åkte med buss, serpentinvägar, stup, inga räckan, jag blundade hela tiden, resan tog 2 timmar,

Maritha
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-13, 17:45
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Stränder i Platanias

Vi har bott på Indigo Mare, ca 500 m väster från ert hotell. Det var stenstrand och vid vårt hotell var det så att en meter ut blev det lite djupare. Det är alltid vågor, men storleken på vågorna varierar. Kontrollera flaggorna på stranden - vid röd flagg badar man i poolen istället. Köp badskor - då kan du gå i vattnet som Esther Williams när de andra ojar och aktar sig . Badskor finns att köpa överallt, billigt.

Vi åkte till Elafonissi med Fritidsresor, det var en spännande upplevelse bitvis, men grekerna är vana vid sina vägar. Man tutar före kurvan - då vet man att "här kommer jag!"
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-06-13, 18:21
suss67s avatar
suss67 suss67 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 45
Standard Sv: Stränder i Platanias

Stranden Agia Marina är fin, och det är bara en kort promenad bort. En liten promenad till i östlig riktning så kommer ni till Kato stalos där stranden är nästintill stenfri. Somliga dagar kan det vara rätt vilda vågor, men då kan ni hålla till i den fina poolen!.

/Susanne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-06-14, 10:06
Johanson Johanson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Ängelholm
Inlägg: 14
Standard Sv: Stränder i Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Moz Visa inlägg
Vi ska åka till Platanias i juli (ska bo på Caldera Bay) med Fritidsresor. Nu skulle vi vilja ha tips på bra (och barnvänliga) stränder i närheten. Är det till exempel någon som vet hur stranden som ligger i anslutning till hotellet är? Sand/sten? Blåsigt? Långgrunt? Osv.

Undrar också vilket som är bästa sättet att ta sig till Elafonissi över dagen? Vad kostar det att hyra bil? Är vägarna bra, eller är det mycket serpentinvägar och stup? Hur långt tid tar det med buss?

Hoppas det finns någon där ute med bra tips.

/Moz
Jag vet inte exakt vad stranden heter men den ligger precis nedanför hotellet "Santa Helena" och den bestod av sand och sandig botten så inga badskor behövdes (om man nu inte gärna vill detta förståss). Stranden var lagom långgrund. Apropå flaggorna på stranden... ser man inga flaggor så gå bara så att du har vatten till knäna för att vara på den helt säkra sidan. Grön flagga betyder att det är fritt fram och bada. Om flaggan är gul eller blå så om jag inte minns fel så kunde det vara lite strömmar och vid röd flagg skall man helst undvika att bada så vida man inte är en skicklig simmare

Jag åkte till Elafonissi med Ving. Resan tog ca 1½ timme. Det är som någon annan skrev i denna tråd många serpentinvägar men det är absolut en makalös utsikt. Lider man av höjdskräck bör man kanske undvika denna turen. Jag betalade 40€ för denna utflykt och anser inte att det var värt pengarna.

Jag kan rekommendera grandivoussa även kallat Greklands blå lagun. Dit tar man sig enklast med båt från hamnen i Platanias. Denna utflykt kostade mellan 35-40€ och denna utflykt var helt klart värt pengarna. Vill man sedan gå upp till borgen så gick detta också men har man besvär med ben och knä så avstå från denna strapats. Stranden är ljuvlig... man kan simma in till stranden från båten som är max 200 m. Vilket jag själv gjorde.

Jag vet inte det exakta priset för att hyra bil, själv hyrde jag scooter för 14€ för en hel dag. Ska ni hyra bil så tycker jag att ni skall kolla priserna på uthyrningsstället bredvid majestic hotel men var noga med att kolla vilken försäkring som gäller. Annars kan ni fråga er guide om vilka (i ert fall) fritidsresor har avtal med.

Jag kan verkligen rekommendera taverna Olympus och deras gyros.

Trevlig resa och hoppas att ni får det bra!

Johanson
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-06-14, 11:25
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Stränder i Platanias

Resan till Balos-stranden och Gramvoussa (en och samma tur) är bättre än resan till Elafonissi! Men ta med en liten matsäck att ha med + vatten, priserna på båtarna är ganska höga!

Balos-stranden är helt ljuvlig!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-06-14, 13:01
Deus Exs avatar
Deus Ex Deus Ex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Mellan Oslo och Stockholm
Inlägg: 49
Standard Sv: Stränder i Platanias

Generellt är väl stränderna barnvänligare i AM ( mer sand och inte så djupt) än i Platanias.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-06-14, 19:41
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 71
Standard Sv: Stränder i Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av suss67 Visa inlägg
Stranden Agia Marina är fin, och det är bara en kort promenad bort. En liten promenad till i östlig riktning så kommer ni till Kato stalos där stranden är nästintill stenfri. Somliga dagar kan det vara rätt vilda vågor, men då kan ni hålla till i den fina poolen!.

/Susanne

Tack för tipset. Hur långt är en 'kort' promenad?

/Moz
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-06-14, 19:43
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 71
Standard Sv: Stränder i Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Resan till Balos-stranden och Gramvoussa (en och samma tur) är bättre än resan till Elafonissi! Men ta med en liten matsäck att ha med + vatten, priserna på båtarna är ganska höga!

Balos-stranden är helt ljuvlig!
Det låter som en kul grej! Hur lång är båtresan? Och vad är det för slags båt?

/Moz
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-06-14, 22:14
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Stränder i Platanias

Resan dit tog ca 1 - 1,5 timme. Sednan stannar man där, äter medhavd matsäck, solar, badar. Sedan åker båten till Gramvoussa, där stannar man "ett tag" och de som orkar går upp till ruinerna uppe på berget. Man åker ca 10:00 på morgonen från Kissamos och är tillbaka ca 18:00
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-06-15, 20:32
suss67s avatar
suss67 suss67 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 45
Standard Sv: Stränder i Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Moz Visa inlägg
Tack för tipset. Hur långt är en 'kort' promenad?

/Moz
Oj, kan man prata km i Grekland?! Vad som i Sverige är 2 km kan där vara 1 km... men det är väl sisådär 10 min promenad. Orterna gränsar till varandra. Det tycks som stranden är halvbra i Platanias o blir succesivt bättre när man går österut.
Ha en trevlig resa! Själv åker jag ner m familjen om en dryg vecka.
/Susanne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-06-15, 20:59
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Stränder i Platanias

Stranden är helt ok utanför Caldera Bay. Inte så långgrund dock. Allra bästa stranden för småbarn tycker jag är vid "udden" i Agia Marina. Antingen går man dit längs stranden eller längs stora vägen och gå då ner någonstans efter macken, ca 1,5 km från ert hotell. Här är det riktigt långgrunt med finkornig sand

Malin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-06-15, 21:48
siimomalin siimomalin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Stränder i Platanias

Elafonissi är lätt värt ett besök samt Balos-Gramvousa. Betalade €27 för resan till Elafonissi, mycket prisvärt. Bokade via hotellet. Däremot var det ingen svensk guide utan han var engelsktalande. Besökte en restaurang (lunch), olivoljeförsäljare (ca 10 min stopp) samt stranden. Det var något kallt men väldigt roligt att ha varit där.

Tycker att folk har stor respekt för stupen på vägarna, själv har jag inget ont av dem. Bara kul att få se lite, mycket likt Madeira i detta avseende.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-06-15, 23:43
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 71
Standard Sv: Stränder i Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Stranden är helt ok utanför Caldera Bay. Inte så långgrund dock. Allra bästa stranden för småbarn tycker jag är vid "udden" i Agia Marina. Antingen går man dit längs stranden eller längs stora vägen och gå då ner någonstans efter macken, ca 1,5 km från ert hotell. Här är det riktigt långgrunt med finkornig sand

Malin
Tack för tipset!

/Moz
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-06-15, 23:46
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 71
Standard Sv: Stränder i Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av suss67 Visa inlägg
Oj, kan man prata km i Grekland?! Vad som i Sverige är 2 km kan där vara 1 km... men det är väl sisådär 10 min promenad. Orterna gränsar till varandra. Det tycks som stranden är halvbra i Platanias o blir succesivt bättre när man går österut.
Ha en trevlig resa! Själv åker jag ner m familjen om en dryg vecka.
/Susanne

Tack för tipset och ha det bra där nere. Själv måste vi ju vänta drygt 6 veckor innan vi får åka. Man får hoppas på bra väder här hemma fram tills dess (även om chansen just nu känns långt ifrån stor).

/Moz
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-06-15, 23:57
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Stränder i Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av schmidt48 Visa inlägg
Hej

Kom hem från Platianas igår, apropå Elafonissis, överreklamerat, men resan dit förskräcklig, åkte med buss, serpentinvägar, stup, inga räckan, jag blundade hela tiden, resan tog 2 timmar,

Maritha

Tänk så olika vi är ... Jag älskar de krokiga vägarna och allt vackert man ser längs med vägen (uppåt och neråt).
Nåja, jag kan hålla med om att det kan vara otäckt att sitta i en buss, jämfört med att köra själv. Rekommenderar hyrbil - det är sällan några problem att köra själv, så länge man håller sig till de större vägarna. (inte med de små vägarna heller, men man kan råka ut för överraskningar)
/Göran
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-06-16, 13:04
liner liner är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 103
Standard Sv: Stränder i Platanias

Hejsan,
Vi hyrde egen bil och for till Elafonissi. det kostade runt 30 euro för bilen och då kan man planera sin egen tur. Mkt bättre än en utflykt. Jag kan tänka mig att Elafonissi är otroligt vackert, när vi var där blåste det tyvärr jättemycket så det klara vattnet såg vi inte mkt av.
Ta vägen över bergen om ni vill ha en något bättre väg. Kustvägen var verkligen svindlande.
Stranden vid Caldera är helt ok tycker jag. Bodde där för 2 år sedan och tyckte väldigt bra om hotellet och stranden. Smidigt att kunna gå emellan poolen och stranden.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-06-22, 22:44
pantzar2 pantzar2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 3
Standard Sv: Stränder i Platanias

Jag tycker att alla stränder i platanias är barnvänliga. Elafonissi är en jätte upplevelse, det rekommenderar jag.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT