Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-01, 14:17
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard "Ensam" på Tilos :)

...vet ju att det är allmän "förståndighet" som gäller när man reser ensam... ...men...är det ok att själv promenera längs strandpromenaden och så på Tilos på kvällen/natten...? Tänker att Elini ligger en bit bort från torget och tavernerna......misstänker att denna fråga kanske känns löjlig när jag kommer dit...men men...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-01, 15:26
Anettes avatar
Anette Anette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Solna
Inlägg: 40
Standard Sv: "Ensam" på Tilos :)

Inte det minsta löjligt, Maggy! Klok tjej! Dessto roligare att kunna säga att det inte finns någon anledning till oro. Vilket du kommer att förstå när du kommer dit. Det är lugnt och stilla. Du kommer säkert att bli "hälsad på", men det är ju bara trevligt. Jag gick hem ensam från strandpromenaden en kväll upp till Marina Studios, och tänkte inte ens på att det kunde vara o-bra.
Ha en härlig vistelse på Tilos! Det är svårt att inte ha det...
/Anette, som var där en vecka i början av juni
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-01, 15:51
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: "Ensam" på Tilos :)

Maggy du kan känna dig helt lugn och trygg på Tilos, jag reste också själv och var där i 3 veckor, råkade inte ut för något obehagligt. alla man möter på kvällarna är bara artiga och trevliga!

Mvh Sunny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-01, 16:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Ensam" på Tilos :)

Alltså Maggy, nu snackar vi Tilos. Jag gick den där promenaden varje kväll i tre veckor nyligen och vore inte stenläggningen så hård så hade jag lätt kunnat lägga mig ner och somna på strandpromenaden. Med plånboken bredvid mig.

Det värsta som skulle kunna hända är att en stilig grekisk gud stiger upp ur havet och erbjuder dig att stanna för evigt (jag väntar fortfarande på att det ska hända)

Du är 50 ggr mer utsatt på vilken svensk ort som helst än du är på en ö som Tilos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-01, 16:13
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Re: "Ensam" på Tilos :)

Tack så jättemycket för era svar, Sunny och Anette... ...känns härligt och helt underbart... ...jag vill till lilla Tilos... ...nu ska jag boka till sista avresan från Köpenhamn/Kastrup 6 oktober...

/Maggy
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-01, 16:17
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Re: "Ensam" på Tilos :)

Tack, Inkfish... ... låter fantastiskt härligt... ...lovar berätta ifall den där guden infinner sig... ...vem vet...



/Maggy
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-01, 16:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Re: "Ensam" på Tilos :)

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Tack så jättemycket för era svar, Sunny och Anette... ...känns härligt och helt underbart... ...jag vill till lilla Tilos... ...nu ska jag boka till sista avresan från Köpenhamn/Kastrup 6 oktober...
/Maggy
Håller med alla föregående talare och jag övervägde faktiskt att sova över en natt på en solstol på stranden i höstas, bara för att ha väldigt nära till bad i soluppgången, men eftersom maken antagligen inte gillat detta så avstod jag! Jag har aldrig nånsin känt mig så trygg som på Tilos....Möjligen då på Tinos fast där snurrar så mycket mer folk runt och där är större så där skulle jag nog inte sova på stranden.
Eleni ligger ju väldigt nära centrum, det är liksom inga avstånd i Livadia.
...och vore det inte för att vi kommer hem från Tinos straxt innan 6 okt så skulle jag gärna också bokat en resa till Tilos sista charterveckan!

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-01, 16:57
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Re: "Ensam" på Tilos :)

...underbart, Lissi... ...och tänk...nu har jag bokat... ...YES!! ...den 6 okt från Köpenhamn/Kastrup...



/Maggy
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-07-01, 17:46
elca elca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 48
Standard Sv: "Ensam" på Tilos :)

Jag kommer åka själv den 14 juli,, så den grekiska guden tar jag hand om ,men lovar säja till honom att skicka en kompis den 6.
Jag litar nu på alla här på forumet som säjer det är en härlig ö, jag ska bara vara och ladda batterier innan hösten. Tror det kommer bli en lugn och skön tripp,precis som jag vill ha det.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-07-01, 17:59
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Re: "Ensam" på Tilos :)

...såå generöst av dig elca... ...ta väl hand om honom tills jag kommer... ...jag litar också på alla om hur underbart det är på lilla Tilos...Vill också ta det lugnt, äta gott, vandra (till trots för mitt dåliga lokalsinne, men det finns väl kartor) och träffa trevliga människor...mysiga soluppgångar och morgondopp... Har redan haft kontakt med Elinis via fb...blir säkert hur toppen som helst...



/Maggy
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-01, 22:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: "Ensam" på Tilos :)

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Du är 50 ggr mer utsatt på vilken svensk ort som helst än du är på en ö som Tilos.
Off topic, men jag MÅSTE protestera! Det finns många svenska orter där man är precis lika trygg som på en ö som Tilos.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-07-01, 23:21
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: "Ensam" på Tilos :)

Jag instämmer med de andra ... Du behöver inte oroa dig. Vi var där senast i april/maj och firade grekisk påsk, vilket var en upplevelse. Och som grädde på moset fick vi även uppleva ett grekiskt bröllop.

Synd att vi reser hem samma dag i oktober som du kommer ner.

Hälsningar! Sjöborren.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-02, 08:53
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: "Ensam" på Tilos :)

Håller med alla! Jag är alltid ute o joggar varje morgon väldigt tidigt och känt mig trygg på alla öar vi besökt i Grekland förutom på Kreta. Där fick jag en obehaglig grek efter mig flera mornar och vågade inte avvika från huvudvägen. På Tilos stack jag väg upp till kapellet när det fortfarande vad mörkt o satt o väntade på soluppgången, tänkte aldrig tanken att vara rädd. Mötte greker som var på väg till sina arbeten, så vänliga. Även kvällarna kunde vi ibland gå olika vägar hem till Annas där vi bodde o aldrig någonsin var det några tankar på att det var otäckt. Låsa dörrar o gömma plånböcker den tanken fanns aldrig där. Nu sitter jag på en balkong på Skopelos o blickar ut över havet, även här skulle jag kunna sova ute. Den 1 sept kliver vi av båten på Tilos, härliga morgonturer väntar då i ensamhet o i trygghet. Trevlig resa Maggy, jag ska spara lite glass till dig på glassbaren, men bara lite!
ElisabethK
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-02, 10:30
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: "Ensam" på Tilos :)

Synd att vi missar dig med en dag också Elisabethk. En glass tillsammans hade varit trevligt.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-07-02, 11:40
Anettes avatar
Anette Anette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Solna
Inlägg: 40
Standard Sv: "Ensam" på Tilos :)

Det finns bara en sak att säga till er alla som har Tilos-resan framför er... GRATTIS!!
/Anette
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-07-02, 22:51
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Re: "Ensam" på Tilos :)

...längtar så enormt mycket till lilla Tilos nu... ...är så nöjd och glad över att jag bokade...och inte väntade till nästa vår... Sjöborren...hoppas vi ses en annan gång på Tilos... ElisabetK...tack... ...såå generöst...en liten kula hade varit snällt... ...tack, Anette... kan knappt förstå själv än att jag faktiskt bokat och att jag "snart" är där...

/Maggy
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-07-03, 09:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Re: "Ensam" på Tilos :)

Maggy - apropå "ensam på Tilos" finns en bra bok du kan läsa som en liten pepp inför resan

Den heter Falling in honey och är skriven av Jennifer Barclay, en trevlig brittisk tjej som bor på ön sedan några år. Hon har också en läsvärd blogg: http://octopus-in-my-ouzo.blogspot.se/

Här kan du läsa mer om henne: http://www.express.co.uk/life-style/...rley-Valentine

(Boken handlar dock inte om hur hon möter sin grekiske gud, mer om hur hon upplever flytten till Tilos).

Jag köpte Falling in honey i mars nångång på adlibris, de har den säkert fortfarande.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-07-03, 10:27
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Re: "Ensam" på Tilos :)

Åh...tack, för länkarna, Inkfish... ...ska absolut kolla upp detta...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-07-03, 11:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: "Ensam" på Tilos :)

Boken är jättebra, köpte den efter resan till Tilos och när man läser den känns det som att vara där igen, härligt!
Jag tipsade om hennes bok och blogg tidigare här i sommar. men en påminnelse är ju aldrig fel.....köp den!..
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-07-04, 09:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Ensam" på Tilos :)

Ja, har man någon som helst anknytning till Tilos är den väldigt läsvärd.

Men det är inte bara det hon berättar om ön som är intressant... Jag tror även att hon rör vid något hos många av oss som har funderingar/drömmar/fantasier om att någon gång faktiskt slå oss ner på en liten grekisk ö. Livsfarlig läsning, hon visar ju att det är möjligt
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT