Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-09, 16:23
Evols avatar
Evol Evol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 8
Standard Svenskar på Tilos?

Har nu varit på Tilos två somrar i rad sammanlagt fyra veckor. Det sköna med "romantic resort"-klassificeringen är att det ska locka par som vill ha en lugn och skön semester och INTE stojiga och högljudda barnfamiljer till ön. Barnfamiljer har ju en redan en ofantligt mängd alternativ att sålla mellan. Tilos besökare är överlag par i alla åldrar, dock mest äldre britter och endel danskar och svenskar. De flesta svenskarna jag stött på, på Tilos hör dock till kategorin - barnfamiljer! Den enda nationaliteten som har barn med sig i släptåg är alltså svenskar. Nu är jag extremt nyfiken på hur det hör ihop? Är det någon som har ett vettigt svar? Hur kommer det sig att just svenska barnfamiljer dyker upp på en obarnvänlig ö som Tilos?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-09, 17:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Fast inte är Tilos obarnvänligt? Alla barn behöver ju inte prompt föredra sandstränder

Intressant spaning, dock

Nu har jag inte varit på Tilos på länge men om du bara ser svenskar med barn där så tippar jag att det är svenskar som kommit dit med hjälp av Kalimera. De öar som Janne upptäcker och skriver om verkar ofta bruka få uppleva en liten svenskboom - och Tilos var väldigt omskriven här för några år sedan.

Sen är det ju lätt att flyga till Rhodos, som många svenska barnfamiljer redan är vana vid, och bra båtförbindelser till det lilla paradiset bara några timmar bort.

Precis som du reser jag inte med barn men har oftast inget emot barn på grekiska öar. Däremot kan det vara lite påfrestande att behöva lyssna på barnens tjatiga föräldrar
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-09, 17:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Romantic resort? Är det ett epitet på Tilos som resebolagen hittat på?
Bolagen kan ju knappast bestämma vilka som ska dit eller?
Visst, Tilos ÄR romantiskt men att det är icke barnvänligt håller jag inte med om...Eristos härliga sandstrand är väl helt ok för barn??

Jag skulle gärna haft mina tre med till Tilos på den tid det begav sig.....fast då hade man inte charter dit.

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-09, 18:20
Evols avatar
Evol Evol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 8
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Kontentan med inlägget är att ta reda på hur det kommer sig att just svenska barnfamiljer lockas till Tilos och främst obarnvänliga Livadia och om de inte känner sig lite malplacerade bland alla lugna stillsamma par? Jag (och min sambo) är inte ensamma, det är fler - medresenerärer - som gjort samma iakttagelse och delar nyfikenheten.

Senast redigerad av Evol den 2010-07-09 klockan 18:27.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-09, 18:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Jag tycker nog att Livadia är barnvänligt, inte stranden kanske, men byn: lite trafik och väldigt lugnt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-09, 18:36
Evols avatar
Evol Evol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 8
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Nej Kalimera - parvänligt = lugnt och stillsamt! Sedan har jag absolut inget emot de grekiska ungarna som springer omkring och leker vid bytorget. Men nog cyklar dom lite väl häftigt emellanåt på gåpromenaden...

Senast redigerad av Evol den 2010-07-09 klockan 18:41.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-09, 21:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Tilos är nr 2 på min top 3-lista bland öar! Passar säkert Din bror.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-10, 00:01
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Evol Visa inlägg
Jag (och min sambo) är inte ensamma, det är fler - medresenerärer - som gjort samma iakttagelse och delar nyfikenheten.
Jeg har vært to ganger på Tilos og synes det må være fint å reise dit med barn - lite trafikk og ellers trygt vil man gjerne ha det da

At det bare er svenske barnefamilier...., ja, d e t kan godt være en "Kalimeraeffekt" som Inkfish skriver
- m e n, unnskyld.....passer Tilos for dere
- skjer det f o r lite , siden dere bruker ferien til å gruble over dette forholdet og deler det med flere par
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-10, 08:32
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Blir lite nyfiken:
1. Vem har klassificerat Tilos till att vara en Romantic Resort (kan "de" förvänta att alla känner till "deras" klassifikation?) och vem har ”bestämt” att innebörden av det är att barnfamiljer inte ska känna sig välkomna?

2. Om en sådan beskrivelse finns, har man då kommit ihåg att och ta med att ”förbjuda” TV-skärmar offentligt när det är VM, EM eller OS/OL? För det är faktiskt VÄLDIGT störande om man vill ha en lugn och/eller romantisk semester.

Om jag ska försöka ge mitt bud på ett svar på din fråga, så tror jag att det handlar om att svenskar kanske luffar mer på egen hand och Tilos är en (av många) öar dit många reser på egen hand. Och när vi har semester, så har (de flesta av oss) semester tillsammans med HELA familjen så länge barnen inte är stora nog att de börjar resa utan föräldrar.

Man kan också föreställa sig att några besökt Tilos innan de fick barn, trivdes så bra och gärna vill återvända år efter år (som ni) – även när de fått familj.

Nu vill jag inte generalisera, MEN kan ändå inte låta bli att nämna, att av de nationaliteter du nämner, så är det varken svenskar eller danskar som har de mest ouppfostrade ungarna (min mening) ! Så det är väl fint att det ”bara” är svenska barn som blandar sig med de grekiska, om det nu är så.

Ni har kanske haft otur och hamnat tillsammans med någon familj som inte hade koll på ungarna och det är ju synd, för visst bör man ta hänsyn till andra gäster och inte låta barnen uppföra sig som om de var på dagis, när de är bland andra gäster som vill ha fullt utbyte av sin semester, par eller inte, romantik eller ej. Som tur är så är det ju undantaget och bör inte hålla alla barnfamiljer borta från bestämda öar! De får själva avgöra om de tycker att ön kan erbjuda deras barn det som de önskar att få ut av en semester. Hela familjen kan mycket väl uppskatta lugn och ro, vandring, fiske, samvaro, bad osv. osv.

En obarnvänlig semesterort tycker jag man kan prata om, om det är party och fulla folk – inte om det är en lugn och fin ö.

Senast redigerad av Marianne den 2010-07-10 klockan 09:10.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-10, 09:46
Evols avatar
Evol Evol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 8
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Verkar ju vara ofantligt svårt att förstå vad jag fiskar efter. Partymänniskorna väljer ju en ö som lämpar sig för just party och där det finns likasinnade - är ni med? Par UTAN barn ska väl kunna ha ett val oxå - inte sant? Och det är alla utom SVENSKA barnfamiljer som verkar förstå vilka det är som åker till Tilos - de som inte vill höras...

Nu har jag ändå sagt vad jag ville och mina frågor har inte besvarats helt och hållet. MEN vad det framgår så verkar det alltså som barnfamiljerna inte bryr sig om omgivningen så länge det inte är dom som störs...

Och jag kommer fortsätta åka till Tilos år efter år efter år och mina studier och iakttagelser kommer aldrig överge mig.

Senast redigerad av Evol den 2010-07-10 klockan 10:02.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-10, 11:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Evol Visa inlägg
Kontentan med inlägget är att ta reda på hur det kommer sig att just svenska barnfamiljer lockas till Tilos och främst obarnvänliga Livadia och om de inte känner sig lite malplacerade bland alla lugna stillsamma par? Jag (och min sambo) är inte ensamma, det är fler - medresenerärer - som gjort samma iakttagelse och delar nyfikenheten.
Många svenska barnfamiljer är resvana och för de som vill till ett inte allt för oexploaterat resmål är väl Tilos ett bra alternativ. Kanske har Aten och Pireus avskräckt en del just i år. I övrigt låter beskrivningen av ön lite fånig var har du fått den ifrån?

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-10, 15:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Ja, jag skulle också vilja veta vem som klassat Tilos som Romantic Resort
Kan Du inte berätta??

ALLA grekiska öar i rätt sällskap är romantiska!
Vad gäller störande familjer om Du menar högljudda, så är vi nog VÄLDIGT tysta av oss vi svenskar jämfört med många sydländska grannar som vi haft på olika pensionat... Där har inte funnits nån tanke om hänsyn, men är man iväg på semester och bor med andra så ÄR det ljud!
Vänta bara tills ni själva får barn..eller har ni barn som är hemma när ni reser?

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-10, 15:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vänta bara tills ni själva får barn
Alltså, den där är rätt jobbig att tugga i sig.

Det är väl inte så konstigt om det blir en annan karaktär på ett resmål/ett hotell/en strand om där är många barnfamiljer?

Jag tycker det inte. Lika lite som jag tycker det är konstigt om resenärer utan barn - som jag - INTE söker sig till ställen med utpräglat barnvänligt rykte.

För mig handlar det inte om stökiga barn utan, som jag skrev tidigare, tjatiga föräldrar

Det är inget fel på barnfamiljer men heller inget fel i att var och en väljer det resmål som passar just dem bäst.

Men Evol verkar ju inte vilja diskutera stökiga barnfamiljer eller hindra dem från att besöka vissa resmål - utan varför han och partnern träffar på enbart svenska barnfamiljer på Tilos. Det tycker jag är en frågeställning som är intressant nog.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-10, 15:50
Evols avatar
Evol Evol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 8
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Tackar inkfish
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-07-10, 16:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Alltså, den där är rätt jobbig att tugga i sig.
Missförstånd pga otydlighet Inkfish...förlåt. Jag menade att man kan vilja åka till samma resmål man gjorde förr utan barn även när man fått barn och då är det ju jobbigt om man vet medresenärers ovilja mot ens barn. VARJE ö, vill jag säga har platser man kan hitta där det inte finns så många barn om man nu inte gillar dessa....
Själv tycker jag det skulle vara jättekonstigt om man kom till ett semestermål där någon ålderskategori saknades pga någon konstig klassificering

Själklart ska ALLA visa respekt för medresenärer så att alla trivs oavsett ålder eller familjesammansättning.

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-10, 17:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Missförstånd pga otydlighet Inkfish...förlåt. Jag menade att man kan vilja åka till samma resmål man gjorde förr utan barn även när man fått barn och då är det ju jobbigt om man vet medresenärers ovilja mot ens barn.
Jadå, det lät lite överseende bara, det där "vänta tills du får barn"

Fast jag tycker fortfarande inte att evols frågeställning handlade om "motvilja mot barn". Den verkade handla vara "varför är det just svenska barnfamiljer som åker till Tilos?" - ungefär som Koufonissi, alltså, som är känd som svensk barnfamiljsfavorit.

Därför tyckte jag att det vore synd om tråden skulle handla om barnfientliga resenärer.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-07-10, 18:13
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jadå, det lät lite överseende bara, det där "vänta tills du får barn"

Fast jag tycker fortfarande inte att evols frågeställning handlade om "motvilja mot barn". Den verkade handla vara "varför är det just svenska barnfamiljer som åker till Tilos?" - ungefär som Koufonissi, alltså, som är känd som svensk barnfamiljsfavorit.

Därför tyckte jag att det vore synd om tråden skulle handla om barnfientliga resenärer.

Jeg synes du er veldig "snill" mot Evol, Inkfish

Siden jeg er norsk har jeg vel ikke "stemmerett" når det gjelder å tolke svensk
- men jeg tillater meg likevel å komme med m i n oppfatning av Evols første innlegg der ham skriver :

"Barnfamiljer har ju en redan en ofantligt mängd alternativ att sålla mellan. Tilos besökare är överlag par i alla åldrar, dock mest äldre britter och endel danskar och svenskar. De flesta svenskarna jag stött på, på Tilos hör dock till kategorin - barnfamiljer! Den enda nationaliteten som har barn med sig i släptåg är alltså svenskar."

I m i n e ører oppfattes meningen som om det like gjerne kunne stått :

Når alle andre nasjoners barnefamilier har vett til å holde seg unna Tilos, h v o r f o r kan ikke svenske barnefamilier også gjøre det!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-07-10, 22:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg synes du er veldig "snill" mot Evol, Inkfish
!
Ja, är inte det bra då?

Inlägg på Internet är lätta att missförstå så det är bra att läsa så välvilligt man bara kan. Din tolkning kan jag inte kalla välvillig med bästa vilja i världen
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-07-11, 00:48
maja.kbhs avatar
maja.kbh maja.kbh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: köbenhavn
Inlägg: 22
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

ok.
før att ni skall slippa googla mer och hæfta er vid romanitic resort så var det ving som kallade tilos romantic hidaway eller något liknande førra året. det verkar ju vara enormt viktigt att spåra kællan till detta. så håll till godo!!
ps! håller helt med inkfish att "vænta till ni sjælva får barn.." var ganska hård att tugga i sig. alla kanske inte vill.
i øvrigt håller jag också med om att man kanske inte skall tolka så illvilligt. det ær ju som sagt internet och alla nyanser syns ju inte..
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-07-11, 10:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Jag ber verkligen Evol och maja.kbh om ursäkt om jag sårat er, vilket verkligen inte var meningen. Jag menade bara precis det som jag skrev i min förklaring till inkfish, inget annat......

....och att Tilos av Ving något år klassats som speciellt romantiskt och en parö kanske de flesta svenska barnfamiljerna inte haft en aning om. De har lockats av litenheten, lugnet etc och det kan ju inte bara ha varit svenska barnfamiljer där , utan även danska, norska , brittiska också.

Lissi - som älskar Tilos som så många andra!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT