Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-22, 19:30
Ripley Ripley är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 16
Standard Köra till Knossos själv eller köpa utflykt?

Hej!

Om knappt tre veckor bär det iväg till Kreta och Kalamaki. Vi (två vuxna och en femåring och en sjuåring) hade tänkt oss en utflykt till Knossos och museet i Heraklion. Men vi tvekar på om vi ska åka själva eller köpa en utflykt via charterbolaget.

Fördelen med att köra själv är förstås att man kan planera som man vill men om det är råddigt att köra bil i Heraklion kan det ju förstås kanske vara värt att åka med charterbolagets utflykt. Vi har kollat kartan och det såg inte alltför blodigt ut, men erfarenheten av grekisk stadskörning är rätt begränsad, även om vi har en GPS till hjälp. Bil kommer vi att hyra i vilket fall som helst för andra utflykter så det blir ingen extra kostnad för det.

Jag tyckte att 510 kronor per vuxen kändes rätt dyrt (och vad det kostar för barnen vet jag inte). Då står det att det är busstransfern som ingår och då gissar jag att man får lösa in sig på plats. Frågan är väl om man kan köpa guidning på plats också (även om jag förstår att det knappast blir på svenska då)

Sen är väl museet egentligen stängt och bara en mindre utställning öppen men det vore kul att se Heraklion också.

Ni som har erfarenhet får gärna tycka till eller komma med tips om ni har.

/Carina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-22, 20:41
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Köra till Knossos själv eller köpa utflykt?

Kör till Knossos själva, absolut. Varför betala researrangören så dyra pengar? Guidningen fixar ni själva. Läs om Knossos innan ni reser dit, det finns många intressanta lättlästa böcker, t.ex. Marie-Louise Winbladhs bok om Kreta, myter och mat i minoernas värld. Köp sedan en karta över området på plats och ni kan berätta olika spännande myter för barnen. Tyvärr är det generellt förekommande bland både guider och museer, att presentera Knossos som kung Minos palats. Det finns inga belägg för detta och man bör fundera på andra tolkningar, som om det kan ha varit en drottning/gudinna som styrde palatsen på den minoiska tiden. Som klassisk arkeolog kan jag naturligtvis rekommendera annan litteratur. Maila gärna om det är något annat ni undrar över.
Heraklion är hektiskt och myllrande stad : ) men väl värd ett besök, vad barnen tycker om detta myller kan jag inte uttala mig om. Det är inga problem att köra i Heraklion, undvik dock rusningstid. Ett mer naturskönt palats är annars Phaistos och minst lika intressant som Knossos. Därifrån är det sedan inte långt till underbara Matala
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-22, 20:54
Ripley Ripley är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Köra till Knossos själv eller köpa utflykt?

Tack! Jag sitter och planerar upp lite olika förslag på utflykter så tips tas emot tacksamt. Mátala är med på listan, jag ska kolla in Phaistos också så kan vi kanske besöka det på samma tur, om resten av familjen är med på noterna. För mig är det nästan halva nöjet med resan innan, att fundera och planera om man sen fullföljer planerna är ju en annan femma.

Ungarna är förstås jättetriggade på labyrinten och Knossos men det är ju mytologi trots allt, och minotaur eller inte är det ju intressant med arkeologi och historia.

/Carina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-22, 21:34
Anna-Maria Anna-Maria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Inlägg: 27
Standard Sv: Köra till Knossos själv eller köpa utflykt?

Vi åkte till Knossos från Platanias förra sommaren och det var såå inte värt den långa resan. Museet var ju stängt så det kan jag inte uttala mej om. Jag har svårt att se att barn kan få ut något av det besöket. Visst, det var intressant och fint och så (jag älskar historia) men den långa resan gjorde att det bara blev jobbigt. Skulle nog få ut mer av det om vi bott närmre.
Det bästa av med hela resan var när vi stannade vid en taverna mitt uti ingenstans och åt den godaste greksalladen jag ätit någonsin
Eftersom det är så öppet och "oskuggigt" så blir det djävulskt varmt och dammigt där. Grekerna på vårt hotell bara skrattade åt oss och tyckte vi var galna som åkte dit haha...
Men men, nu har jag sett det i alla fall, och alla människor upplever saker olika så ni kan säkert få en härlig upplevelse där
Ha en härlig semester /A-M
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-22, 21:45
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Köra till Knossos själv eller köpa utflykt?

Som gammal guide måste jag ju säga: Köp utflykten av researrangör!

Jag vet att det är dyrt med dessa utflykter. Och nej, biljett till Knossos ingår förmodligen inte. Att sitta i en buss från tidig morgon och inte kunna styra sin tid är kanske inte heller så skoj. Att köra Chania-Heraklion själva är inga problem, och det är lätt att hitta till Knossos eftersom det ligger i utkanten.

Men, om ni åker med utflykt så slipper ni köa för att köpa biljetterna. Dessa köer kan vara hur långa som helst... Och är guiden bra och påläst så ger det enormt mycket mer än att gå runt själv på området. Visst kan man läsa och titta på karta, men det är lätt att missa intressanta saker och det kan vara svårt att hitta rätt på området.

Den svenska guiden får inte guida ensam, utan måste ha en lokalguide med sig. Dessa är utbildade historiker inom området och väldigt kunniga. Och är som sagt resebolags-guiden intresserad så kommer ni få så mycket mer av upplevelsen!

- Då jag själv guidade så drog vi inte ensidigt historien om att Kung Minos bott där. Det som är fascinerande med stället är just alla gåtor och tolkningsvariationer. Att det var kvinnligt "styre" finns det mycket som tyder på. Men det är ju en tolkning av det hela... Sen har vi ju frågorna om varför man inte hittar spår av vapen eller krig. Fanns det inga slavar? Förrättade man människooffer eller inte?

Så... mao jag rekommenderar alla att följa med på utflykter till historiska platser. Det ger oftast en betydligt större och mer minnesvärd upplevelse.

/anna
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-23, 07:51
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Köra till Knossos själv eller köpa utflykt?

Citat:
Det är inga problem att köra i Heraklion, undvik dock rusningstid.
Jag vill minnas att om man kommer västerifrån så svänger man mot Knossos innan man kommer till Heraklion, minns jag fel igen? (Ålder!)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-24, 09:13
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Re: Köra till Knossos själv eller köpa utflykt?

.......och försök vara där så tidigt som möjligt före alla bussar anländer.
Ni behöver inte köra in i Heraklion för att komma till Knossos.
På vägen dit ligger det ett fint naturhistoriskt museum. Söder om Knossos ligger byn och vindistriktet Pezá, där man kan provsmaka en del av Kretas viner.
Kalo taxidi
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT