Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-08-02, 13:02
Shakiros avatar
Shakiro Shakiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 26
Standard Kamera på floden Styx?

En fråga kan man överhuvudtaget ha med sig kamera/mobil när man går utefter Styx?
Skulle ju gärna vilja fota på promenaden.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-08-02, 18:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kamera på floden Styx?

Citat:
Ursprungligen postat av Shakiro Visa inlägg
En fråga kan man överhuvudtaget ha med sig kamera/mobil när man går utefter Styx?
Lägg kamera och mobil i en platspåse i en ryggsäck, och ta fram när ni ska fota. Det gjorde vi och det gick bra. Men man kan inte gå hur långt som helst utan att doppa sig, men tillräckligt långt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-08-02, 20:00
Shakiros avatar
Shakiro Shakiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 26
Standard Sv: Kamera på floden Styx?

Toppen!!! Tack för tipset.
Hur tar man sig dit bäst från Parga? Går det köra 4-hjuling dit?
Vart är det bäst att hyra 4-hjuling i Parga by the way?


Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Lägg kamera och mobil i en platspåse i en ryggsäck, och ta fram när ni ska fota. Det gjorde vi och det gick bra. Men man kan inte gå hur långt som helst utan att doppa sig, men tillräckligt långt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-08-02, 21:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kamera på floden Styx?

Citat:
Ursprungligen postat av Shakiro Visa inlägg
Hur tar man sig dit bäst från Parga? Går det köra 4-hjuling dit? Vart är det bäst att hyra 4-hjuling i Parga by the way?
Vi körde moped dit så 4-hjuling funkar också. Har inga tips på uthyrare. Finns många att välja på.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-08-02, 21:23
Petter Petter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2015
Inlägg: 4
Standard Sv: Kamera på floden Styx?

Det ska ju gå att köpa vattentäta fodral som det går att styra touch screenen igenom. På så vis kan man till och med använda kameran under vattnet. Träffade en chick i Grekland förrförra sommaren som använde sig av det. Blev helt hänförd, haha.

Jag hakar på trådskaparens fråga där angående hur man bäst tar sig till Styx. Flickvännen och jag väger mellan att hyra bil eller moppe under vår (sju dagar långa) resa. Vi vill absolut åka till Styx och förmodligen även Necromandium eller vad det nu heter -- åtminstone. Bil kostar kring 900 kr för tre dagar genom Apollo, men så blir ju bensinen mycket dyrare än med moppe (hur mycket dyrare vet jag inte då jag inte har koll på hur mycket bensin någotdera drar).

Någon som kan tipsa om huruvida vi bör köra på moppe eller bil? Är vägarna från Parga till Styx obehagliga? Typ slingriga vägar i höga berg eller så? Måste man prompt ta sig fram i sån miljö kan ju bil vara en fördel ...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-08-02, 21:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kamera på floden Styx?

Citat:
Ursprungligen postat av Petter Visa inlägg
Någon som kan tipsa om huruvida vi bör köra på moppe eller bil? Är vägarna från Parga till Styx obehagliga?
Vi har kört moped dit och upplevde det inte alls som obehagligt. Det är cirka 30 km enkelt väg från Parga.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-08-02, 23:24
Shakiros avatar
Shakiro Shakiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 26
Standard Sv: Kamera på floden Styx?

Får fråga Airtours som vi åker med ifall de har avtal med någon.
Tycker 4 hjul känns säkrare köra i Grekisk trafik än 2-hjuling. Speciellt om det är slingriga och backiga vägar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi körde moped dit så 4-hjuling funkar också. Har inga tips på uthyrare. Finns många att välja på.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-08-03, 07:02
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Kamera på floden Styx?

Falsk tryghet det där lite tyvärr med att 4-hjuling skule vara säkrare än moppe, Dem man hyr i grekland är ju dessutom oftast billigare tärräng 4 hjuling och inte de som är anpassade för landsväg (sådana kostar mycket mer),

Autoeurope är ofta billigare än apollos förmedling så kolla runt lite kan löna sig
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-08-03, 09:06
Petter Petter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2015
Inlägg: 4
Standard Sv: Kamera på floden Styx?

Tack så mycket för svaret, Kalimera! Bra att veta!


Här är länk till sånt där vattensäkert överdrag till mobilen, förresten. Går att använda kamera och andra funktioner medan man har på överdraget, så undervattensfotografering funkar. Coolt! Tror vi tar med flickvännens gamla mobil till Styx och använder den som kamera.
http://www.shopandroid.com/overboard...4A104A7226.htm

Bensinpriset i Grekland är ju tyvärr ganska dyrt, så moped är nog att föredra framför bil då. Jag är höjdrädd som fan så jag får hoppas att vi slipper slingriga bergsvägar på moped då ...

Några andra tips på mysiga upplevelser på vägen mot Styx? Necromandium (som jag alltid stavar olika) är givet, men annars?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-08-03, 09:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kamera på floden Styx?

Citat:
Ursprungligen postat av Shakiro Visa inlägg
Tycker 4 hjul känns säkrare köra i Grekisk trafik än 2-hjuling. Speciellt om det är slingriga och backiga vägar.
Vi har aldrig känt oss så osäkra och åkt så osäkert som med 4-hjuling då vi var på Naxos för många år sen. Jag som passagegrare bak trodde den skulle välta i varje kurva trots långsam körning och bil -och vesparutinerade maken sa "ALDRIG MER!" Så är ni ovana vid 4-hjuling , tänk efter innan!

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-08-21, 09:05
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Kamera på floden Styx?

Absolut bil. Då kommer högre upp än turistbussarna. Samt man ska vara på de bortre sidan så åk över bron o till vänster. Hyrde bil en vecka o då ingick hämtning o lämning på flygplatsen. Det är inte mycket att fota när man har börjat gå så jag lämnar kameran i bilen
Fördel med bil är att man kan låsa sig in värdesaker. Tidigare kunde man lämna plånbok o värdesaker på bordet men idag skulle jag inte göra det.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT