Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-13, 22:36
Eureka Eureka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 84
Standard Analipsi - tips for "must" og utflukter

Da er endelig sommerens reise booket, og etter omstendelig spekulering landet vi også denne gangen i Hellas, selv om kursen i år egentlig var satt for Kroatia! Alt var egentlig timet og tilrettelagt for et bra opphold der, men magefølelsen min sa meg at jeg lengtet fælt til Hellas og gjorde at jeg aldri liksom fikk somlet meg til å bestille billettene vi hadde sett oss ut til Dubrovnik.

Når da så venner av oss spurte om vi ikke hadde lyst å bli med de på ferie til Hellas i sommer, var valget plutselig veldig enkelt!

Med 5 barn i reisefølget ble krav til praktisk reisevei en av de viktigste prioriteringene i tillegg til et mest mulig økonomisk perspektiv med reise i juli, absolutt høysesong. Vi endte derfor opp med flybilletter hos Norwegian til Heraklion, og bosted Analipsi, hvor vi fikk napp på billige leiligheter i et lite, koselig leilighetshotell med pool til den nette sum av 45 Euro - ikke værst!!

Da vi før bare har feriert èn gang på Kreta i Paleochora med start og stopp i Chania, er vi nå litt nysgjerrige på å utforske litt av østre Kreta ved å leie oss bil ihvertall et par dager. Har dere noen tips til aktuelle landsbyer, strender og aktuelle severdigheter som ligger i kurant rekkevidde fra Analipsi?

Vil også gjerne ha gode råd om gode restauranter i selve Analipsi, og andre anbefalinger fra dere som kjenner stedet?

Takknemlig for alle tips!

Mvh Eureka
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-14, 11:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Analipsi - tips for "must" og utflukter

Här finns några tips om östra Kreta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-14, 23:01
Ziggys avatar
Ziggy Ziggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Kristiansand
Inlägg: 56
Standard Sv: Analipsi - tips for "must" og utflukter

Det er noen gode spiseplasser i Analipsi som dere bør besøke minst en gang.

Familierestauranten Sirtaki har kjempegod mat, kjempegod stemning, og fantastisk service. http://www.sirtaki-tavern.com/

Volkano er også et godt sted dersom en ønsker litt avveksling fra gresk mat.

Et must er Archistelios. Det er en taverna som drives av Archistelios og kona. Tavernaen ligger litt avsides til, men det står et skilt i den ene gaten i Analipsi som viser vei. Når det er mye å gjøre, stiller barnebarnet opp for å hjelpe med å rydde bord og servere kaffe. Archistelios og kona serverer det beste du kan få å spise på Kreta. Han gir alt av seg selv, og er raus med Rakikrukken. I de to ukene vi var der sist sommer besøkte vi Archistelios tre ganger. Alle ganger med fantastisk mat og stemning. Hos Archistelios får du f.eks geit og kanin. Her er et foto av denne fantastiske mannen: http://home.online.no/~sbrun/jpegs/Archistelios.jpg

Vi leide bil hos Panavia Travel som ligger like ved Tsalos Beach Hotel. De var meget hjelpsomme, og la opp en grei dagstur for oss. Hos Panavia Travel kan dere også kjøpe guidede turer med lokale/engelsktalende guider.

Ellers er Knossos et must. Ta gjerne en tur med guide, og en tur alene senere. Det er lett å komme seg dit med buss som går fra hovedveien ved Analipsi og inn til Heraklion. Bussen til Heraklion går et par ganger i timen. En tur på egen hånd i Heraklion er også et must.

Dersom dere orker å stå opp tidlig, og det ikke er alt for varmt er den guidede turen til Samariaravinen verdt utgiften. Når man er skandinavisk kan det være litt spesielt å ha besøkt landsbyen Mohos som var Olof Palmes feriested. Et annet interessant sted som vi dessverre ikke kom til er Faestos og Gortyn hvor de første greske/kretenske lovene ble skrevet.

Fascinerende var også landsbyen Matala som ligger på sydkysten. Den gamle hippiebyen hvor blant andre Cat Stevens og Joni Mitchell bodde i hulene i begynnelsen av 70-tallet. Joni Mitchell laget "Blue"-albumet der, og sangen "Carey" handler om livet i Matala.

Sigbjørn

Senast redigerad av Ziggy den 2008-01-14 klockan 23:07.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-14, 23:21
Eureka Eureka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 84
Standard Sv: Analipsi - tips for "must" og utflukter

Takk for mange gode tips; skal skrives ut og medbringes!

Hvilken type ikke-gresk mat serveres på Volcano, som du refererer til Ziggy? Er jo alltid greit med litt avveksling i matveien, selv om den greske maten står høyt i kurs her i gården

Mvh Eureka
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-15, 20:03
Ziggys avatar
Ziggy Ziggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Kristiansand
Inlägg: 56
Standard Sv: Analipsi - tips for "must" og utflukter

Volkano er en italiensk restaurant og på Volkano serveres det blant annet pizza stekt i vedfyrt ovn. Veldig god pizza!! Det kan jeg si som lager veldig god pizza selv. Det som er litt artig der, er at når du har spist der første gang, så får du med gavekort på en halv liter vin. Dette gavekortet kan du bruke hver gang du spiser der hvis du kommer igjen senere.

Sigbjørn
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-16, 16:52
Ziggys avatar
Ziggy Ziggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Kristiansand
Inlägg: 56
Standard Sv: Analipsi - tips for "must" og utflukter

Her er forresten en egen hjemmeside for Analipsi:
http://www.analipsi-village.gr/analipsien/

Den er ikke helt oppdatert, men nyttig likevel.

Sigbjørn
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-16, 23:58
Eureka Eureka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 84
Standard Sv: Analipsi - tips for "must" og utflukter

Takk for linken til siden om Analipsi; ser bra ut! Tror reisemålet vil være i vår smak etter det jeg har hørt og lest meg til; sitter igjen med et inntrykk av en liten, koselig landsby med vennlige beboere, mye god gresk mat å få servert på restaurantene, samt gode muligheter for både badeliv og utflukter til nærliggende landsbyer, byer og severdigheter. Så får vi bare håpe at forventningene innfris!

Mvh Eureka
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-11, 19:47
Susse Susse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Simrishamn
Inlägg: 1
Standard Sv: Analipsi - tips for "must" og utflukter

Hej!

Ni har gjort ett kanonval när ni reser till Analipsi. Vi har varit där 4 ganger och ska dit igen nu i juni. Ni är många barn och då är den här byn perfekt. Visst det är trafik på vägarna men vi har inte sett nån incident när vi har varit där. Byn är lugn, det finns inga diskotek men det finns ett flertal barer. Vi har fastnat för en bar nere vid havet (är även en restaurang) som heter Athena, mysig stämning där. Brevid ligger Poseidon. En restaurang med det där lilla extra, de är dyrare än andra men tiptop service, gott om plats, lyxigt. Vår absoluta favorit heter Analipsi Taverna, det ligger en bit upp i byn (byn är inte stor), 5 minuter från havet. Det kan se tomt ut eftersom de har stor servering men var inte rädda...de är så supertrevliga och mycket barnkära, skojfriska och så bjuder han på hemgjord raki från...ja det får ni se...det blir ett gott skratt . Prova special fisch-en helgrillad fisk med huvudet kvar-jättegod. Vi har ju varit där några gånger så vi känner oss som om vi tillhörde familjen. En annan fin restaurang är Triptonas som ligger nere vid havet mot dom stora hotellkomplexen(tysk-fransk-italiensk all inclusive). Vesuvio ligger i det lilla centrumet där man kan få goda pizzor, smakar inte alls som Sveriges.
Det finns olika badland som man kan besöka, undvik landet i Hersonissos. Tåget som går mellan byn och Hersonissos är mysigt. Hyr en bil och kör till Olof Palmes by. Verkligen pitoreskt. Heraklion kan man shoppa i. där finns allt, inte bara turistsaker.
Lycka till med er resa och hälsa från familjen Mellberg och Lindell om ni äter på Analipsi Taverna!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-03, 17:17
Mays avatar
May May är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 46
Standard Sv: Analipsi - tips for "must" og utflukter

KALIMERA!
Vi er fire damer som drar til Analipsi i slutten av mnd. (mai) og har derfor funnet frem til denne siden med masse tips. Gleder oss enda mere etter å ha lest alle de positive ordene om den lille byen.
Men jeg reiser sammen med mann, barn, svigerbarn og barnebarn til Georgiupolis i juli Er det noen som kan gi oss noen opplysninger og tips om denne lille byen da?
Vi har reist mange ganger til Hellas (ca 20) og kan ikke tenke meg et år uten. Favoritten så langt er nok Kardamili på Peloponnes. Men var på Syros i fjor. Der var det også helt topp.

Hilsen May
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-30, 00:21
LinnMette LinnMette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Analipsi - tips for "must" og utflukter

Analipsi er et helt fantastisk lite sted. I allefall mitt paradis på jord.
Atmosfære,solskinn og bølgeskvulp. <3

Jeg anbefaler at du/dere drar på Marina taverna, som er kjent for å ha den beste maten En annen taverna er Asterias , som ligger ved havet.
Begge plassene er meget populære, så hvis mange gjester. Vær tålmodig, ikke hast. Jeg mener det er litt av sjarmen å sitte lenge med maten, et glass vin eller noe annet om man ønsker, og bare føle på den greske tilværelsen og atmosfæren. Gjestfriheten i analipsi er stor!

Skal du på barer, vil jeg anbefale deg å ta turen innom Edem garden , en meget hyggelig og koselig bar som ligger 150 meter fra stranden. Anbefales på det sterkeste, veldig hyggelige folk.

En annen bar er Mojo bar , som ligger i gaten ned fra torget.
Der er det alltid liv, og ofte sent på kvelden, kommer grekerne for å høre på fin gresk musikk og andre internasjonale slagere. Ekteparet som driver baren, er meget hyggelige og tar vare på gjestene sine.

Men det finnes så mye mer en bare barer,restauranter og supermarket.
Hyggelige folk, fin landsby, god gresk mat, og pent vær, med mer.

Senast redigerad av LinnMette den 2008-05-30 klockan 00:25.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT