Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-13, 11:55
MormorC MormorC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 56
Standard Hoppas på goda råd ang. östra Kreta

Hoppas någon kan ge mig lite råd och tips om östra Kreta.
Förutsättningar:
Apollos resor från Malmö till Östra Kreta.
Vandringsleder i närheten
Lanligt
Enkelt boende
Ej beroende av fina stränder

Vi ska åka i september och har tidigare varit på Kreta, Georgioupolis och Platanias. Tevliga ställen men lite mera "bonnit" är önskvärt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-13, 17:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hoppas på goda råd ang. östra Kreta

Åker ni på charter eller på egen hand?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-13, 18:05
MormorC MormorC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 56
Standard Sv: Hoppas på goda råd ang. östra Kreta

Vi åker charter.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-14, 08:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hoppas på goda råd ang. östra Kreta

Jag kollade på Apollos resmål på östra Kreta, något "bonnigt" verkar inte finnas. Bästa alternativet verkar vara Agios Nikolaos, som är en hyfsat stor stad med grekiskt vardagsliv blandat med charterturism. Från Agios Nikolaos kan ni göra trevliga dagsutflykter till den gamla spetälskeön Spinalonga, tilll byarna Mochlos och Kato Zakros (där ni kan vandra i dödens dal) till palmstranden Vai, till Europas sydligaste stad Irapetra (varifrån ni kan åka över till Chrissi island) och till den fina staden Sitia. Plus en hel del andra utflyktsmål. Östra Kreta har massor att erbjuda.

Senast redigerad av Kalimera den 2008-01-14 klockan 09:32. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-14, 09:52
MormorC MormorC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 56
Standard Sv: Hoppas på goda råd ang. östra Kreta

Tack för goda råd.
Det verker som om det bästa alternativet för oss är att själv fixa boendet så vi får det lite enklare. Men eftersom vi vill vara på den säkra sidan får vi kanske bo på hotellkomplex. Vi får fundera vidare.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-08, 22:52
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Hoppas på goda råd ang. östra Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av MormorC Visa inlägg
Tack för goda råd.
Det verker som om det bästa alternativet för oss är att själv fixa boendet så vi får det lite enklare. Men eftersom vi vill vara på den säkra sidan får vi kanske bo på hotellkomplex. Vi får fundera vidare.
Agios Nikolaos
Her finner du opplysninger om hele kommunen. Den strekker seg til Kalo Chorio i øst, Kritsa i syd og Elounda – Plaka i Nord..
Agios Nikolaos er provinshovedstad i Lasithi. Byen ligger godt beskyttet mot vær og vind innerst i Mirabellobukten. Byen har mindre turister enn andre steder på Kreta. Tur - operatørene skyr byen fordi den har trange og kronglete gater slik at de ikke får de store turistbussene fort nokk gjennom byen. Dette er imidlertid en av de tingene som gir byen sjarm. Selv anbefaler jeg de små familiehotellene nær bystranden Kitroplateia, se bykart på websiden. Hotell Creta, (har kjøkken) med hot. Delta, hot. Pergola. Alle med havutsikt. Prisklasse 30 – 40 Euro. Bare i august når Athenerne har ferie er hotellene fulle. Delta har leiligheter med flere rom. Med Agios Nikolaos som base kan du gjøre utflukter nordover mot Elounda og Plaka, 9 km. Strekningen Elounda Plaka er en av de vakreste på Kreta. Trafikkeres av minitog. Fra Plaka kan du ferje over til Spinalonga på 5 minutter. Plaka har mange fine taverner. Som nevnt av amin finner du også Mochlos en virkelig idyll utenfor allfarvei. Mochlos har arkeologiske utgravninger fra minoisk tid. Flere fine og rimelige taverner med god mat. Helt øst finner du Paleokastro (minoisk utgravning) og Kato Zackros (Minoisk utgravning) med en ”mini” ravine, ”Dødens dal”. Begge har fine strender som vender mot øst, det vil si de ligger i le for vinden som nesten alltid blåser fra nord – vest. Lit lenger nord finner du palmestranden Vai. Denne er oppskrytt! Alt for mange store turistbusser. Taverna med dyr og dårlig mat. Sydover finner du landsbyen Kritsa med mange foretninger fulle av duker og broderier. Kirken Panagia Kera med bysantinske ikoner.
Denne delen av Kreta er merkbart billigere enn Chania området!
Om du vil ha flere opplysninger er det bare å kontakte meg.

Senast redigerad av Kalimera den 2008-02-09 klockan 11:12. Anledning: Otillåten länk (se regler under FAQ)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-11, 22:50
MormorC MormorC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 56
Standard Sv: Hoppas på goda råd ang. östra Kreta

Tack för alla goda råd och tips jag fått av er alla.
Nu har jag bokat en resa till Analipsi, det valet gjorde jag när min dotter och hennes familj ville följa med till Kreta. Analipsi verkar vara perfekt för barnfamiljer.
Jag och min man hoppas få tillfälle till en del vandringar. Jag ska även skriva ut alla tipsen jag fått av er alla och ta med så vi har säkert fullt upp.
Vi åker i slutet av augusti.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-12, 21:07
Ziggys avatar
Ziggy Ziggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Kristiansand
Inlägg: 56
Standard Sv: Hoppas på goda råd ang. östra Kreta

Analipsi er et godt valg.

Vi brukte Analipsi som bosted 2 uker i fjor, og syntes det var veldig bra.

Se tidligere innlegg om Analpisi, og husk spesielt å besøke Archistelios.

Sigbjørn
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT