Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-08-01, 12:44
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Matbudget en vecka 2 pers?

Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe92 Visa inlägg
Hej där!

Nu är resan bokad och nedräkningen har börjat. Samos i slutet av augusti!
Vi ska bo i lägenhetshotell och tänker fixa all mat själv. Frågan är; Räcker det med 1500 :- för 2 pers i en vecka?
Vi vill komma billigt undan och kan tänka oss att käka "konserv-mat" och annat som är billigt.

(Det är jättesvårt att veta hur mkt pengar man behöver då alla mina greklandsresor har varit så olika...
Ibland räcker budgeten bara helva tiden, ibland har man pengar över i slutet av resan.. Hur göra?)

HJÄÄLP!!!
Min första fråga är, var på Samos skall ni bo? I huvudstaden Vathi är det billigare än i de sk. turistorterna (Pythagorion, Kokkari, Votsalakia). Räknade att 1500 SEK är ca. 180 eur. Om ni köper bröd från bageriet kostar det ca. 80 cent/limpa, grönsaker (tomat, gurka osv..) ca. 2 eur/kg, lokal frukt samma. Köp dessa från torget av lokala odlare, inte från butikerna. Har ni möjlighet att åka till Lidl (utanför Vathi) kan ni få grekiska produkter (korv osv..) ganska billigt. Som ngn. redan skrev, är mjölkprodukterna dyra på Samos, lika så pålägg (skinka osv..) Vatten kostar 2 euro/6x1,5 ltr, öl 85 cent/33 ltr burk Mythos, läsk ungefär samma. Sedan är det de att det finns vanligtvis bara en kokplatta, 1 kastrull, en stekpanna osv.. i en lägenhet. Sedan kan ni ju leva på pitagyros och sallad, de får för 1,50-2 euro styck + sallad 4-5 euro. Lycka till på vår "sommarstuga" ö.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-08-01, 12:48
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Matbudget en vecka 2 pers?

Jag har varit på Samos åtta gånger och min erfarenhet är att livsmedlen är dyra i Supermarket-affärerna. Dyrare än här hemma. Men jag vet ju inte vilken sorts mat ni tycker är OK. Men det är dyrare att fixa eget käk där än i Sverige. Men det lokala vinet är billigt

Trevlig resa.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-08-01, 15:10
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Matbuget en vecka 2 pers?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Vi handler det aller meste av vårt daglige behov i en lokal butikk som har delvis egen produksjon av mye (frukt/grønt/olivenolje/vin osv) samt kjøper inn lokalt, men butikken ligger i en turistort ved sjøen mellom Chania og Rethymnon.
Yougurt kjøper vi i spann på en kilo (de får man også her!) som holder til 10 porsjoner og koster under 4 euro, honningen er lokalprodusert, eggene fra butikkens egen produksjon koster 23 cent for enorme egg, olivenoljen er jo nesten gratsi (det er også rakien!), og har vi handlet for 30 euro i den butikken så har vi en del bæreposer med frukt og grønt, egg og bacon, ost og skinke.
Resten kjøper vi i en nærbutikk som har litt av alt og spesialisert seg på expats samt på den lokal Inka-butikken.
Lokalproduserte pølser enten hos Inka eller den lokale slakter koster ikke mange euro for en middag for to og er ordentlig mat.

Og skal vi skeie helt ut så drar vi til Jon the Butcher i Vamos, men i forhold til Norge er det billig, meget billig, også hos han!

Vann drikker vi fra eget kjøleskap og gjerne med isbiter til og koster ikke noe (50 cent for 1000 liter). Hvorfor kjøpe vann i flasker når vannet i springen er godt?

Gresk salat på en taverna er så stor at den holder fint til tre personer så når den koster 4 euro så blir ikke det så mye per person. Tre forretter delt på to metter nok. To hovedretter delt på tre metter i allefall oss og når disse koster 5/6 euro per stykk så går mitt regnestykke opp. Ingen grunn til å kjøpe så mye mat at man enten lar det ligge igjen eller man spsier mere enn man orker eller har godt av?

.
Ok, da forstår jeg regnestykket bedre.... men dette er jo veldig spesielt da og bare for de som er svært lokalkjente... og dermed ikke helt relevant for Sebbe som skal ut å reise på en ukes tur på en "ukjent" turistplass..., så å si at det ikke er noe problem ved å presentere et slikt regnestykke med eksempler... kan gjøre han svært skuffet når han er på plass
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-08-01, 15:16
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Matbudget en vecka 2 pers?

Tror de fleste er i stand til å finne en Inka-butikk i Hellas og å skjønne at porsonene er så store at man kanskje kan dele litt? Om ikke første dagen så kanskje den neste? Jeg tror det!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-08-01, 17:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Matbudget en vecka 2 pers?

Om jag har fattat rätt skall Sebbe bo på Votsalakia på Samos och den ligger ju en lång väg från större orter och är utpräglad turistby! Kan tänka mig att där är det lite dyrare och handla mat än på större orter

Riitta
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-08-01, 17:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Matbudget en vecka 2 pers?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Tror de fleste er i stand til å finne en Inka-butikk i Hellas og å skjønne at porsonene er så store at man kanskje kan dele litt? Om ikke første dagen så kanskje den neste? Jeg tror det!
Jag har varit på många platser i Grekland där butikerna inte direkt ligger tätt?

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-08-01, 18:47
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Matbudget en vecka 2 pers?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Man får god ost til under 5 euro for en kilo og pasta koster heller ikke mange kronene!
Vilken ost man kan få till under 5 euro/kilo? Jag älskar ost av alla sorter och köper lokal kretensisk ost, men har inte lyckats hitta någon till det priset - inte ens på marknaden. Vill därför gärna veta.

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Tror de fleste er i stand til å finne en Inka-butikk i Hellas
Det kan vara värt att veta att INKA-butiker bara finns på Kreta; det är ett kooperativt kretensiskt företag.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-08-01, 19:29
Sebbe92 Sebbe92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Ludvika
Inlägg: 36
Standard Sv: Matbudget en vecka 2 pers?

OJOJOJ Så många svar på så kort tid, helt otroligt, tusen tack! Som jag kan förstå är 1500:- sek i minsta laget. Ska öka budgeten till 2000:- och hoppas på det bästa! Lite spännande blir det ju.. ;-)
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-08-01, 20:02
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Matbudget en vecka 2 pers?

Alltid hyggelig å komme med tips og råd... og ekstra hyggelig når trådstarter takker , det er det ikke alle som gjør.. da føles det litt meningsfullt å hjelpe
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-08-01, 20:49
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Matbudget en vecka 2 pers?

Citat:
Ursprungligen postat av IngegerdN Visa inlägg
Vilken ost man kan få till under 5 euro/kilo? Jag älskar ost av alla sorter och köper lokal kretensisk ost, men har inte lyckats hitta någon till det priset - inte ens på marknaden. Vill därför gärna veta.



Det kan vara värt att veta att INKA-butiker bara finns på Kreta; det är ett kooperativt kretensiskt företag.
Har ikke navnene i hodet så da må du vente til jeg drar nedover igjen, forhåpentligvis om et par uker. Visste at INKA var et koop, men ikke at det var Kretensisk så lærer noe nytt hver dag. Finnes sikkert tilsvarende butikker/supermarkder mange andre steder.
Holder du til på Kreta siden du gjerne vil vite hvilken ost/hvor til den prisen jeg nevner? INKA-butikken i Kalyves er den jeg har i tankene.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-08-02, 06:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Matbudget en vecka 2 pers?

Det finns ett framgångsrikt kvinnokoperativ på Lesbos som driver restarang och affär i Petra. Tror att de även säljer sina produkter på Atens flygplats. Den mat som serverades i Petra var underbart god. Vanliga COOP affärer har jag uppfattat som väldigt dyra i Grekland. Den i Parga tror jag har slagit igen för något eller att par år sen.

Eva
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-08-08, 19:39
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Matbudget en vecka 2 pers?

Jag orkar inte söka rätt på inlägg och citera nu då jag läst.
Om man bor på ett ställe med dålig utrustning i köket så går det ofta att fråga om det finns att tillgå det man behöver. Vi har fått det mesta; vattevärmare, kaffebryggare, kastruller, stekpannor, bestick, kaffefilter med mera. Grejen är ju att andra ofta har lämnat efter sej dessa grejer och att de samlats ihop på ett ställe. Vi köper ofta med sådant som vi vet brukar vara dåligt i skick. Vi hade lärt oss att på vårt vanliga boende på Sifnos brukar det vara lite dåliga stekpannor, nu har en av lägenheterna en ny stekpanna där, vi köpte en billig och smidig på IKEA innan vi åkte, jag tror också att de har en alldeles ny osthyvel, den kostade 15 kr på IKEA.
Då det gäller ugnar så kan det vara lite svårare men på ovan nämnda boende fanns i år en ny spis med ugn då vi kom dit, vi fick inviga den.
Det som jag tycker är mest irriterande är alla dessa dåliga spisplattor, det kan ju ta hur länge som helst att koka lite makaroner.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT