Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-22, 08:03
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Kontanter och Forex

Det meddelades på P3-nyheter att charterbolagen uppmanar sina ressenärer att ta med extra mycket kontanter till Grekland i sommar.
Hur ska det då vara på dom små öarna?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-22, 11:39
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Kontanter

Samma sas på tv-nyheterna i morse, där man tryckte på att man inte kan vara säker på att betala med kort, eller ta ut med kort, om bankerna får ännu mer problem under sommaren. Tillbaks till gamla vanor, resa med penningbälte igen!
Våga
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-22, 12:19
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kontanter

Men ändå, jag har skrivit om detta tidigare. I Visakortsavtalet förpliktar sig alla anslutna banker att tillhandahålla valuta för visakortsinnehavare.

Må så vara att kaos skulle uppstå i Grekland, men då finnes det ju ett antal utlandsbaserade banker som har såväl bankkontor som visaanslutna bankomaterpå plats. I Grekland på fastlandets Athen samt på de större turistöarna finns följande banker etablerade och helt fristående från det Grekiska penningsystemet; Bank of Cyprus, Arab Bank Ltd, Bank of Malta, Gibraltar Bank Ltd med flera.

Av vilken anledning skulle dessa banker plötsligt påverkas av en eventuell bankkris i det grekiska monetära systemet?

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-22, 12:59
Gitte Aas avatar
Gitte Aa Gitte Aa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Odense Danmark
Inlägg: 24
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men ändå, jag har skrivit om detta tidigare. I Visakortsavtalet förpliktar sig alla anslutna banker att tillhandahålla valuta för visakortsinnehavare.

Må så vara att kaos skulle uppstå i Grekland, men då finnes det ju ett antal utlandsbaserade banker som har såväl bankkontor som visaanslutna bankomaterpå plats. I Grekland på fastlandets Athen samt på de större turistöarna finns följande banker etablerade och helt fristående från det Grekiska penningsystemet; Bank of Cyprus, Arab Bank Ltd, Bank of Malta, Gibraltar Bank Ltd med flera.

Av vilken anledning skulle dessa banker plötsligt påverkas av en eventuell bankkris i det grekiska monetära systemet?

Arne
Tak Arne det er god information, som måske kan dæmpe panikken
Venlig hilsen Gitte Aagaard
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-22, 17:06
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Kontanter

Enig med Arne.

Kontantbrist på charterresmål är alltid en bra rubrik! Men inte särskilt trolig!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-22, 17:29
Gitte Aas avatar
Gitte Aa Gitte Aa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Odense Danmark
Inlägg: 24
Standard Sv: Kontanter

Da jeg er rejseleder i Grækenland om sommeren, vil det her spørgsmål nok blive bragt op af mine gæster så det er dejligt at få en god information til at kunne give videre:-) jeg tror ikke selv at det bliver noget problem i sommer og jeg glæder mig til at skulle drage afsted om 4 uger
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-22, 17:36
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Må så vara att kaos skulle uppstå i Grekland, men då finnes det ju ett antal utlandsbaserade banker som har såväl bankkontor som visaanslutna bankomaterpå plats. I Grekland på fastlandets Athen samt på de större turistöarna finns följande banker etablerade och helt fristående från det Grekiska penningsystemet; Bank of Cyprus, Arab Bank Ltd, Bank of Malta, Gibraltar Bank Ltd med flera.
Men vi som ska till öar som Iraklia, Schinoussa, Anafi osv, har vi anledning att oroa oss? Eller oroa sig vet jag inte, men tvugna att ha framförhållning och släpa på en massa gammaldags pengar så att säga...?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-22, 17:56
Gitte Aas avatar
Gitte Aa Gitte Aa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Odense Danmark
Inlägg: 24
Standard Sv: Kontanter

Den bank der hedder Citibank er amerikansk og findes i "min by" Volos som ikke er så stor:-) måske kan du søge på www.citibank.com :-)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-22, 18:13
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Men vi som ska till öar som Iraklia, Schinoussa, Anafi osv, har vi anledning att oroa oss? Eller oroa sig vet jag inte, men tvugna att ha framförhållning och släpa på en massa gammaldags pengar så att säga...?
Å ta med noen kontanter til småøyene kan være smart. Det har vi gjort, om enn for flere år siden og lenge før krisen. Det var praktisk. Om du leser gamle tråder ang. 'Småkykladene', finner du litt informasjon om hvorfor det kan være hensiktsmessig, andres erfaringer - og meninger for og i mot
(som alltid! ).
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-22, 18:25
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kontanter

När det så gäller småöarna, då har vi viss erfarenhet. Låt oss nämna Loutro på Kreta. Vi hyrde in oss en vecka på Porto Loutro, och när det var dags att betala då visade det sig att Byn var avhängd från nätet.

Vi fick då besked att detta icke var något problem. Vi kunde endera fylla ett kuvert med Euro för betalning när vi anlände till Chora Sfakion att med kustfärjan skicka, ja, om bankomaten därstädes var i bruk. Det var den ej, vi skickade efter hemkomsten till Umeå ett rekommenderat brev till madame på Hotel Porto Loutro med summan för vår vistelse.

Madame svarade via epost en vecka senare att betalningen kommit Hotellet tillhanda. Inga problem.

Summering; Skulle det bliva problem i sommar då går det alldeles utmärkt att med Hotel/taverna diskutera sig fram till en lösning på betalningen.
Ingen näringsidkare är betjänt av att tappa intäkter på grund av Greklands svajiga ekonomi. Snarare tvärtom!

Att icke resa till Grekland av anledningen att det därstädes är ekonomiskt skakigt, det är att undergräva grekernas möjlighet att sig ekonomiskt återhämta.

Arne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-22, 18:40
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Kontanter

Bra. Då kanske man slipper tre dagars diskning som betalning då...

Faast visst har man en viss beredskap när man åker till småöarna iaf. Det kan ju hända att öns enda cashautomat inte riktigt vill som jag vill, med eller utan ekonomisk svajjighet.

Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-22, 18:51
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kontanter

Endelig et bevis på en tom bankomat! ...så får man le og spøke litt også, i disse tider.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-22, 19:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Om du leser gamle tråder ang. 'Småkykladene', finner du litt informasjon om hvorfor det kan være hensiktsmessig, andres erfaringer - og meninger for og i mot .
Precis! Det har varit problem på en del småöar att ta ut pengar med Master Card. Men det har inget med krisen att göra.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-05-23, 06:33
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Kontanter

Jag läste på något ställe att bakgrunden till detta är ett pressmeddelande från Forex, jag tror det var tidningen Vagabond som också hade angett källan till det hela. Ganska tragiskt att Forex skickar ut sin reklam i form av pressmeddelanden och sedan anges inte källan då det publiceras.
I går hittade jag förresten en bankomat här i Platanias som inte fungerade, jag tror knappast det hade med krisen att göra, jag har vid flera tillfällen i Sverige också varit med om samma sak. Nästa bankomat fungerade hur bra som helst.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-05-23, 12:33
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Kontanter

Samma varning kom förra sommaren och vi växlade in en större mängd kontanter än vanligt . Under våra fem veckor på Kreta fanns det pengar i bankomaterna och inte tal om att det skulle sina. Klart att växelkontor och banker vill att alla växlar in mycket pengar och lever bra på uppskrämda turister... En viss summa är så klart bra att ta med men man ska nog inte behöva ha hela reskassan i fickorna , större risk att bli av med sina kontanter än att bankomaterna står tomma...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-05-23, 16:50
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kontanter

Siste året har jeg vært på Kreta totalt ca fire måneder på seks reiser, og hele tiden basert meg på å ta ut penger fra automater. Har opplevd at automater har vært tomme for penger, ikke blitt aktivisert for sesongen eller ikke fungert, men dagen etter er alt i orden eller nærmeste automat har fungert. Siden vi har bygget hus så har vi brukt mye penger, stort sett kontant, og har enda ikke hatt noe egentlig problem med å ta ut penger selv i mindre byer/steder. Er heller ikke bekymret for de neste månedene her!

ps
kanskje (også) Forex er tjent med å lage litt problemer som gjør at de kan tjene litt ekstra?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-05-23, 20:46
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Kontanter

Visst fungerar bankomaterna men vi har nog lite mer i kontantkassa än tidigare. Att ha ett par hundra € i kontanter minskar följderna av ev. strejker när vi närmar oss valdagen och även efter tills vi tror oss veta vad som händer. min rekomendation är min 2-300 € kontant hela tiden det bör räcka.

Olle
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-05-23, 22:44
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Kontanter

Ska man ut till små öarna typ Donoussa, m fl kan det nog vara bra att ha med sig kontanter. Det har vi redan upplevt under två år tillbaka. Det var inte bara att man inte hade rätt kort - det fanns inga pengar kvar att ta ut och då blev det kris. Vi har alltid med oss hederliga pengar och ser inte det som ett så stort problem. Fast vi är ju bara två men ändock ute lite över tre veckor o har haft hela kassankonstant med oss!
Jag satsar nog på det i år igen!/Ingrid
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-05-24, 16:25
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Summering; Skulle det bliva problem i sommar då går det alldeles utmärkt att med Hotel/taverna diskutera sig fram till en lösning på betalningen.
Ingen näringsidkare är betjänt av att tappa intäkter på grund av Greklands svajiga ekonomi. Snarare tvärtom!

Att icke resa till Grekland av anledningen att det därstädes är ekonomiskt skakigt, det är att undergräva grekernas möjlighet att sig ekonomiskt återhämta.

Arne
Tack för den uppmaningen Arne! Vi behöver mer av det slaget!

Ingela
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-05-24, 18:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kontanter

Jag fick precis detta mejl från en hotellägare i Grekland:

I had a phone call from Sweden some days ago and do you know what he asked me? He heard on Swedish news that he had to carry cash with him because our banks have no money! It’s crazy! I think the entire problem caused from the news, this happens everywhere, also English people ask me about this.

Nothing changed on us, it’s like we live all the years, and you don’t even feel the crisis on the islands unless you see fewer tourists. All this has to do with the politicians, not the day to day life of Greece.

If people ask, please explain to them.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT