Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-12-01, 00:09
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Charterresor

Hej alla!
Det känns lite som om forumet har blivit lite väl inriktat på
"återvändare, resekompisar och småöarresenärer".
Utan att göra mig ovän med någon, jag har verkligen njutit av alla resebrev, så saknar jag endå inlägg och frågor från den "vanliga" chatterresenären.
Dom som åker till Grekland för första/andra gången, som bara vill vila, bada o sola o äta gott.
När man loggar in så är det ofta runt 250 besökare och kanske 10 medlemmar. Jag menar...äh... ni förstår säkert!
Själv är jag ju åxå väkdigt aktiv men ibland känner jag att det skulle va kul att kunna tipsa om något som kanske är nytt för någon annan. Är jag helt ute o seglar..eller?!
Bara en fundering..
/ Kajja
  #2  
Gammal 2016-12-01, 07:23
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charterresor

Jag skulle också tycka att det vore kul om charterresenärer skickade in foton och/eller berättade om sin resa. Det tror jag även kan göra att fler charterresenärer känner sig mer hemma här.
Jag vet att flera här åker charter till sina destinationer men sen går mycket på vandringar och kanske inte gör precis de där klassiska sakerna du nämner, varje dag.
Jag tycker vi skribenter i forumet behöver bli snällare mot de klassiska charterresenärerna, som ju är den allra största delen resenärer till Grekland. (Emellanåt går att se en ganska så nedlåtande attityd.)
Dessutom så kan man hitta sina smultronställen även på den mest exploaterade ö så tips från vana charterresenärers favoritresmål kan vara användbara för oss som reser eller hittills rest på andra sätt.
För egen del så kan jag gärna åka charter. Det går utmärkt att upptäcka och göra lite mer äventyrliga saker även på en sån resa och går resan till en större ö så blir det ju tom större chans till äventyr och att få se nya saker län om man reser på egen hand till en liten, sömnigare ö.

Senast redigerad av Thira den 2016-12-01 klockan 07:45.
  #3  
Gammal 2016-12-01, 07:39
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag skulle också tycka att det vore kul om charterresenärer skickade in foton och/eller berättade om sin resa. Det tror jag även kan göra att fler charterresenärer känner sig mer hemma här.
👍👍😊

/Kajja
  #4  
Gammal 2016-12-01, 10:11
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Charterresor

Håller helt med får inte skriva att man älskar Santorini för det är så exploaterat visst är det så men varje gång jag landar där pirrar det i hela kroppen det är sååå otroligt vackert där. Vi är ju alla olika så man kan ju respektera varandras åsikter älskar även Serifos som är motsatsen föresten älskar hela Grekland
  #5  
Gammal 2016-12-01, 13:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Charterresor

Jättebra tråd att ta upp....

Vi blandar "hejvilt " mellan egna hopfixade resor och charterresor . Charter ÄR bekvämt!!!
I år har vi t ex åkt charter till Teneriffa, Kreta (Análipsi) och Mallorca.( De båda sista från hemmaflygplatsen Kalmar. Där är alltid planen smockfulla så billiga flygstolar finns inte. De är nästan lika dyra t o r som resa med hotell) Särskilt till andra länder än Grekland åker vi charter. Jag känner mig bara hemma med att snickra resor till Grekland. Till öar i Grekland jag aldrig varit på innan har det alltid blivit charter åtminstone första gången, utom då till Tinos som ju inte haft detta då vi åkt och där jag ju alltid bor på samma ställe Till Parga har jag varit 3 ggr med charter.
2017 har vi bokat 2 charterresor, i jan 14 dagar till Teneriffa , Puerto de la Cruz från Växjö och i juni 14 dagar till Gerani, Kreta från Kalmar. För oss båda 2 veckor inkl transfer i studio så betalar vi 12000 kr och några tior för två. Sen blir det andra hemmafixade resor också...men det beror nog mest på att dit vi velat har vi hittat superpriser privat och till Peloponnesos finns ju just inga charterresor...

Jag har nog skrivit resebrev från flera charterresor....
Jag har absolut inga tankar om vilket som är bäst, det avgör ju den som åker! Semestern är SÅ viktig och den ska inte andra ha synpunkter på.

Jag vet dock att jag skrev, att jag blev ledsen när jag såg hur alla AI-anläggningar nästan hade dödat lilla mysiga Análipsi by på Kreta, men de som åker på AI har sina skäl för det och det ska inte vi andra ha synpunkter på oavsett hur vi själva gör.
Hoppas på lite liv i forumet nu!! Men tyvärr finns många som inte har FB som tror att Kalimera är nere för evigt och som inte går in längre. Jag vet inte hur vi ska få fart på dem igen

Lissi - mitt i julbaket
  #6  
Gammal 2016-12-01, 13:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Charterresor

Du har en viktig poäng där Kajja. Det är ju meningen att alla som besöker forumet ska få sitt.

Arne
  #7  
Gammal 2016-12-01, 14:03
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Charterresor

Vi åkte charter fram till 2008.
Nu för tiden åker vi flygstol,planet går till Samos och det passar oss perfekt
för det är dit vi ska.Varje gång!
Fick ett riktigt bra erbjudande förra fredagen så då tröck jag på åkaivägknappen.

Pia
Som suttit och filat på ett litet resebrev utan bilder,blir klart snart
  #8  
Gammal 2016-12-01, 15:37
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Charterresor

Jag hade mer på hjärtat
Åka charter är bekvämt och far man på ett nytt ställe
man inte vet nåt om så absolut!
När man blivit varm i kläderna kan man hyra bil och
titta sig omkring,så gjorde vi.

Pia
  #9  
Gammal 2016-12-01, 16:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Charterresor

När vi åker charter 14 dagar och även kortare föralldel så hyr vi nästan alltid bil några dagar. På en 14 dagarsresa brukar vi dessutom ta en eller två övernattningar på annan ort på ön. Vi säger bara till på hotellet så de inte undrar. Semester i semestern är jättekul... däremot går vi aldrig på några möten eller så.


Lissi
  #10  
Gammal 2016-12-01, 16:10
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Charterresor

Vi åker alltid charter! 2 greklandstripper varje år.
Eftersom vi försöker åka till en ny destination en gång om året så känns det bra. Hotell och läge väljer man ju även med charter efter egna önskemål. Helst studio/lägenhet för oss.
Sen gör vi våra egna utflykter precis som vi vill ha det

Den andra turen går oftast till Kreta och dit skulle vi naturligtvis kunna ta en flygstol efter ett 15-tal besök. Nu har jag faktiskt alltid lyckats pricka in prissänkningar ...en trevlig hobby...så det har blivit billiga resor (tex. 2800:-/pers) Ser då ingen vits att ta flygstol, boka hotell och transfer etc. när man kan göra det smidigt för sig.
Ja latmasken i mig spelar nog lite roll åxå

Nästa CHARTERRESA..haha...går till Parga i slutet på maj.
Där slutar priset på drygt 4000:-/ person för ett litet hotell med fint betyg, i Pargas centrum och 20 meter från stranden.
Den utsikten kommer jag "äta med ögona"!!
I priset ingår förstärkt frukost åxå. Helt okey
/Kajja
  #11  
Gammal 2016-12-01, 16:35
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Charterresor

Åå nej... jag var visst inte färdig där..😄

Lissi, vi åkte åxå på "semester på semestern" på Kreta.
2 nätter i Rethymnon när vi bodde i Agii Apostoli.
Sen har vi bil och/eller vespa. Vi har ETT körkort,
mannen o jag, och det är inte mitt. Jag har busskort..haha!!!

Möten går vi aldrig på. Jag har ju hunnit googla i ett halvår innan så... 😉
Transferbussarna har nästan aldrig någon kvittrande reseledare längre så man kan bara sitta och njuta av vyerna
i lugn o ro.
Over and out!
/Kajja
  #12  
Gammal 2016-12-01, 16:39
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Charterresor

I år har jeg/vi vært på mange turer til utlandet. Det er en blanding av charter og rutefly for oss også:
Januar/februar 3 uker til Gran Canariamed charter
2 netter i Dublin med rutefly
En uke på Sunwing Makrigialos med charter
En uke på Sunwing Kallithea med charter
En uke i Kroatia med charter
2 uker på Karpathos med Apollofly og hotell via Booking
1 uke i Nea Chora med rutefly
2 netter i Praha med rutefly

Vi pleier ikke ta så mange turer, men i år ble det sånn. Det viktigste er jo å komme av gårde, men enkelte hoteller vi liker fins ikke hos reiseselskapene, som feks Arocaria og Glaros som er litt favoritter.Og hotellet vårt på Gran Canaria har bare gjester fra Tui, så der har vi ikke noe valg. Neste år blir det 4 uker der. Resten av året er ikke planlagt enda, så vi har noe å se fram til.

Vennlig hilsen
Pelagia
  #13  
Gammal 2016-12-01, 16:49
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Vi åker alltid charter! 2 greklandstripper varje år.
Eftersom vi försöker åka till en ny destination en gång om året så känns det bra. Hotell och läge väljer man ju även med charter efter egna önskemål. Helst studio/lägenhet för oss.
Sen gör vi våra egna utflykter precis som vi vill ha det

Den andra turen går oftast till Kreta och dit skulle vi naturligtvis kunna ta en flygstol efter ett 15-tal besök. Nu har jag faktiskt alltid lyckats pricka in prissänkningar ...en trevlig hobby...så det har blivit billiga resor (tex. 2800:-/pers) Ser då ingen vits att ta flygstol, boka hotell och transfer etc. när man kan göra det smidigt för sig.
Ja latmasken i mig spelar nog lite roll åxå

Nästa CHARTERRESA..haha...går till Parga i slutet på maj.
Där slutar priset på drygt 4000:-/ person för ett litet hotell med fint betyg, i Pargas centrum och 20 meter från stranden.
Den utsikten kommer jag "äta med ögona"!!
I priset ingår förstärkt frukost åxå. Helt okey
/Kajja
Vi hade en härlig charterresa till Parga senaste maj ! Det var så lätt och kult efter trettio års "egna" resor. Om nästa år vet jag ingenting, i morgon till läkaren och troligen till höftröntgen .
  #14  
Gammal 2016-12-01, 20:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hoppas på lite liv i forumet nu!! Men tyvärr finns många som inte har FB som tror att Kalimera är nere för evigt och som inte går in längre. Jag vet inte hur vi ska få fart på dem igen
Det dröjer nog till efter helgerna innan det blir liv och rörelse igen. Jag har inte tillåtit nya medlemmar på snart ett år pga av hackare. Så några nya blir vi inte. Tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
Som suttit och filat på ett litet resebrev utan bilder,blir klart snart
Jag bockar och bugar.

Tyvärr kan jag inte pga min onda rygg göra i ordning resebrev. Jag har ett gäng som ligger och väntar på publicering, men de får vänta ett tag till. Men du får gärna skicka in det när du är klar.

Angående charter eller inte så spelar det ingen roll hur man reser till Grekland, det som har betydelse är att man reser.
  #15  
Gammal 2016-12-01, 20:35
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Du har en viktig poäng där Kajja. Det är ju meningen att alla som besöker forumet ska få sitt.

Arne
  #16  
Gammal 2016-12-01, 21:19
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Charterresor

Komplisert spørsmål i hovedinnlegget

Jeg ble kjent med Hellas som charterturist.

Og jeg kommer aldri å besøke Hellas som charterturist igjen, både fordi jeg klarer meg utmerket på egenhånd, og vet at jeg legger mer penger igjen i et utarmet Hellas når jeg reiser uten en arrangør som skummer fløten.

Men for folk som ikke tør/gidder dra på en selvkomponert reise - helt ok, Hellas trenger (nesten) alle typer turister.

Så jeg er helt enig i at noviseturistene bør føle seg velkommen hit på forumet, og at vi bør bestrebe oss på å gi gode svar til de som vurderer charter til enten (f.ex.) Naxos eller Parga, og lurer på hva som passer best for dem.

Samtidig kommer jeg aldri i livet å si noe positivt om All Inclusive. AI utarmer Hellas, og som et forholdsvis aktivt medlem her, kommer jeg til å, alltid, fordømme AI, og føle at jeg har "rett" til å gjøre det. Javisst, jeg kommer til å gjøre det selv om jeg, eventuelt, blir kastet ut av Kalimera. Én grense må det tross alt være!
  #17  
Gammal 2016-12-01, 23:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Charterresor

Men snälla nån.... vilken reaktion Admiralal!😰
Jag tycker faktiskt att charter är ett smidigt sätt att ta sig från A till B! Vad man sen gör av sin semester är ju upp till var å en!!
Vi har alltid klarat oss själva och hittills funnit våra egna vägar till gobitarna. Samtidigt är jag ödmjuk och kan föreställa mig hur det är att boka första resan.
Ibland handlar det om pengar. Ibland handlar det om tid.
Nu är det ju så, Admirala, att dom flesta bokar sin resa via Apollo, Tui etc..så är det ju faktiskt!
Jag känner mig inte "big enough" att dömma i detta inlägg...
men att dela med mig med min åsikt känner jag mig helt bekväm med!😉
/Kajja
  #18  
Gammal 2016-12-02, 07:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Men snälla nån.... vilken reaktion Admiralal!😰

/Kajja
Ja oj!!!

Jag räknade ut att jag varit långt över 50 ggr i Grekland sen 80-talet och då var det ju givetvis charter enbart som gällde. Men jag lägger kopiöst med pengar i Grekland ändå och hjälper organisationer på många sätt där, så jag har inte ett smack dåligt samvete att jag pga "resetekniniska" skäl åker charter ett par ggr om året bland kanske 7 -10 resor . Jag varken kan eller vill eller har råd att lägga tusenlappar varje gång på tåg och hotell innan flyget går bara för att kunna åka från Kastrup. DE pengarna lägger jag hellre i Grekland eller Spanien med charter från Kalmar.

ALLA har sina sätt att åka.
Jag respekterar alla åsikter men vill inte ha "skämspåse" för att jag åker charter....

Lissi
  #19  
Gammal 2016-12-02, 07:52
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Charterresor

Admirala, vilken reseform var det du tog avstånd ifrån, All Inclusive, charter, eget arraemang, som du tog avstånd i från?
  #20  
Gammal 2016-12-02, 18:00
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Charterresor

[QUOTE=Kalimera;393119.... Angående charter eller inte så spelar det ingen roll hur man reser till Grekland, det som har betydelse är att man reser.[/QUOTE]

SÅ sant Janne!!! Jag skulle gärna åka på charter till t.ex. Skopelos och Skiathos eftersom jag fått för mig att det är lite krångligt att ta sig dit på egen hand, medan vi har listat ut hur man tar sig till Cykladerna på egen hand utan några större problem... Det härliga är ju som du säger att faktiskt komma iväg...

MVH zakka
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT