Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-02-28, 16:12
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Några vill lösa gåtor, andra vill diskutera ... Vad är problemet???

Sjöborren ... Som inget begriper.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-02-28, 16:21
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Kanske så enkelt att det finns ett uppdämt behov av att diskutera. Frågan är om Arne kände vibbar.....
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-02-28, 17:28
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Kul det där med "elit".
I denna tråd använt som en minoritet som man inte ska bry sig om. Mobbing? "Antiintellektualism"?
Kul det där "besserwisser".
I denna tråd använt om en minoritet som man inte ska bry sig om. Mobbing?
Antiintellektualism?

xenos
som har fräckheten ...
forts kanske föjer
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-02-28, 18:49
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Kanske så enkelt att det finns ett uppdämt behov av att diskutera. Frågan är om Arne kände vibbar.....
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-02-28, 18:50
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Kul det där med "elit".
I denna tråd använt som en minoritet som man inte ska bry sig om. Mobbing? "Antiintellektualism"?
Kul det där "besserwisser".
I denna tråd använt om en minoritet som man inte ska bry sig om. Mobbing?
Antiintellektualism?

xenos
som har fräckheten ...
forts kanske föjer
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-02-28, 19:25
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg kjenner ikke igjen "mitt" Kreta i det du skriver Eva, Kreta har a l t, du finner det du "leter" etter.
Uten å ha oversikt over hvilken tid på året du har vært på Kreta, vil jeg anbefale deg å reise i l a v sesong, hvis du ikke allerede har den erfaringen
Jag tackar och bugar å det ödmjukaste för din fantastiska formulering av mina tankar Kari! Jag har valt att bosätta mig helt nära "turistfällan" och "tivolit" Platanias av ren bekvämlighet - Ska man bo på Kreta måste man försörja sig, och det gör man smidigast i turistbranchen. Nu verkar det, tråkigt nog, som om jag på grund av bostadsort sällat mig till en för mig tidigare okänd B-kategori av människor. Mina åsikter och mitt kunnande om Chania och Kreta gills liksom inte, och inte fan kan jag vara med på bildgåtorna heller, eftersom jag har fräckheten att vara bosatt på ön.
Till mitt försvar ska hållas att jag jobbar så mycket att jag håller mig runt Chania-kusten om sommaren. Dessutom har jag ett rent förbaskat dåligt minne, och till råga på allt så spottar jag inte i glaset när jag är ute på tur runt ön, så jag kan omöjligt komma ihåg alla platser jag sett Men jag har nu inte bara slutat kolla bildgåtorna, jag har mer eller mindre kastat in handuken och överlåter åt andra sakkunniga Kreta-proffs att hjälpa i spörsmål. Bäst så kanske, så massturismen till ovan nämnda by sinar ut och alla näriga lokalföretagare kan återgå till att odla apelsiner i ruinerna av sina tidigare blomstrande taveror och hotell. Då kan jag starta upp eko-turism i området! Nej, skämt å sido har det blivit så att de som vill ha tips om Chania-kusten hellre skriver till mig privat än lägger ut trådar på forumet. Ingen vill väl bli åthutad för vilket semestermål man väljer.

//Kikh
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-02-28, 19:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Jag gillar Kreta mer och mer.. Ön har allt, inte minst turister varav jag är en! Agia Marina, en gång, Platanias 2 ggr, Nea Chora en gång, snart 3 och Retymno 2, snart 3 ggr. Lika härliga resor alla! Vi har rest runt massor på ön och vandrat i raviner. Besökt genuina byar och trängts på överfulla hamnpromenader med inkastare. Älskar allt!! Resor blir vad man gör dem till. Varför det t ex ska vara finare att åka till Paleochora eller Chora Sfakion förstår jag inte. Antalet turister i förbållande till bofasta är förmodligen högre där . Kikh, jag ser fram emot att träffa Dig och Kostas igen i juni och september och dig Yanna i oktober!
Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2014-02-28 klockan 19:49.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-02-28, 20:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Så mange diskusjoner her! Kreta: etter mitt syn en fantastisk øy, med noen få unntak. Ting trenger ikke være svart/hvitt, eller? Klart deler av Kreta er turistifisert til det ukjennelige, det kan vel alle innrømme? Og om noen vil dra på ferie til et slikt sted, så stå for det, da! Kreta har noe for alle, enten man vil dra på charter med skandinaviske naboer eller bo i en landsby med bare grekere. For eksempel. Og nei, jeg sa ikke at det ene var verre eller bedre enn det andre. Men jeg må få lov å si at jeg personlig, (som turist, Kikh,) hadde valgt andre deler av Kreta enn vestsiden av Chania, uten at jeg er elitistisk eller besserwisser av den grunn. Men Kreta velger jeg gjerne igjen.

Så til denne:
Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Kul det där med "elit".
I denna tråd använt som en minoritet som man inte ska bry sig om. Mobbing? "Antiintellektualism"?
Kul det där "besserwisser".
I denna tråd använt om en minoritet som man inte ska bry sig om. Mobbing?
Antiintellektualism?

xenos
som har fräckheten ...
forts kanske föjer


Med en gang noen klistrer merkelapper på folk, det være seg elite eller besserwisser eller hva det nå er, da forsvinner sakligheten. Og så går vi i skyttergravene. Kan vi ikke bare diskutere SAK, ikke PERSON?

Og antiintellektualisme - ja, nei, tør ikke kommentere den
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-02-28, 22:49
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Mitt förslag till Janne är: Lägg bildgåtor i ett eget forum, så är det lättare att hitta under "Ordet är fritt". Dessutom kan ju alla som gillar bildgåtor (inte jag) snabbt hitta "rätt". Håller ni med?
/ Jannis!
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-02-28, 23:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Bildgåtor ligger ju redan under " Bildgåtor" Fattar inte inte att detta är ett problem... Öppna inte tråden och läs inte om ni inte är intresserade Man behöver ju inte fundera mer på varför Kalimera håller på att dö ut om dess forumdeltagare tycker detta är ett problem...
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-02-28, 23:07
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Bildgåtor ligger ju redan under " Bildgåtor" Fattar inte inte att detta är ett problem... Öppna inte tråden och läs inte om ni inte är intresserade Man behöver ju inte fundera mer på varför Kalimera håller på att dö ut om dess forumdeltagare tycker detta är ett problem...
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-02-28, 23:30
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag tror banne mig att många redan korkat upp fredagsvinet allaredan. Det här artar sig till rejäl diskussion.

Själv argumenterar jag aldrig, utan jag bara förklarar varför jag har rätt!

/Netwolf



Monica
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-02-28, 23:32
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Lite funderingar ang turistorter!


Många greker lever av turismen och bakom varje tingeltangelbutik finns en grek som drar ihop sin inkomst under turistsäsongen.


Bortom varje ställe där det finns en tingeltangelbutik eller s.k turistfälla så finns det också ett genuint grekiskt liv. Om man lämnar turiststråken och går iväg till områdena där grekerna själva bor så upptäcker man det genuina Grekland, men många håller sig till turistautostradorna och åker sedan hem och säger att orten är så turistisk.


Det är stor arbetslöshet i Grekland och vi tycker att turismen är bra för grekerna, men klagar på deras tingeltangelbutiker och andra turistshoppar, så motsägelsefullt!


Yanna - som tycker bildgåtor är kul!
Svara med citat
  #54  
Gammal 2014-03-01, 00:24
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Lite funderingar ang turistorter!


Många greker lever av turismen och bakom varje tingeltangelbutik finns en grek som drar ihop sin inkomst under turistsäsongen.


Bortom varje ställe där det finns en tingeltangelbutik eller s.k turistfälla så finns det också ett genuint grekiskt liv. Om man lämnar turiststråken och går iväg till områdena där grekerna själva bor så upptäcker man det genuina Grekland, men många håller sig till turistautostradorna och åker sedan hem och säger att orten är så turistisk.


Det är stor arbetslöshet i Grekland och vi tycker att turismen är bra för grekerna, men klagar på deras tingeltangelbutiker och andra turistshoppar, så motsägelsefullt!


Yanna - som tycker bildgåtor är kul!


Yanna så bra och insikiktsfullt skrivet!!
Monica
Svara med citat
  #55  
Gammal 2014-03-01, 00:27
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Bildgåtor ligger ju redan under " Bildgåtor" Fattar inte inte att detta är ett problem... Öppna inte tråden och läs inte om ni inte är intresserade Man behöver ju inte fundera mer på varför Kalimera håller på att dö ut om dess forumdeltagare tycker detta är ett problem...
Svara med citat
  #56  
Gammal 2014-03-01, 00:31
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Lite funderingar ang turistorter!


Många greker lever av turismen och bakom varje tingeltangelbutik finns en grek som drar ihop sin inkomst under turistsäsongen.


Bortom varje ställe där det finns en tingeltangelbutik eller s.k turistfälla så finns det också ett genuint grekiskt liv. Om man lämnar turiststråken och går iväg till områdena där grekerna själva bor så upptäcker man det genuina Grekland, men många håller sig till turistautostradorna och åker sedan hem och säger att orten är så turistisk.


Det är stor arbetslöshet i Grekland och vi tycker att turismen är bra för grekerna, men klagar på deras tingeltangelbutiker och andra turistshoppar, så motsägelsefullt!


Yanna - som tycker bildgåtor är kul!
Tack för din kortfattade analys. Den visar på komplicerade samband, som är lätta att glömma.

Anders
Svara med citat
  #57  
Gammal 2014-03-01, 01:01
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Bra där Yanna!
Vi får inte heller glömma bort att vi själva är turister när vi semestrar i Grekland. Det kan ju aldrig vara så att det finns rätt eller fel typer av turister, det är ju upp till var o en samt fritt att tycka olika. Det kan däremot vara intressant att diskutera vad o varför vi tycker som vi gör för att förstå andra samt att hitta andra vinklingar än ens egna.
//
KR
Svara med citat
  #58  
Gammal 2014-03-01, 08:09
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag tror banne mig att många redan korkat upp fredagsvinet allaredan. Det här artar sig till rejäl diskussion.

Själv argumenterar jag aldrig, utan jag bara förklarar varför jag har rätt!

/Netwolf

Detta uttryck kommer jag att använda ibland.
Tack
Svara med citat
  #59  
Gammal 2014-03-01, 08:58
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Bildgåtor ligger ju redan under " Bildgåtor" Fattar inte inte att detta är ett problem... Öppna inte tråden och läs inte om ni inte är intresserade Man behöver ju inte fundera mer på varför Kalimera håller på att dö ut om dess forumdeltagare tycker detta är ett problem...
Förstår verkligen inte heller problemet om man inte är intresserad så öppnar man inte tråden och är man intresserad av bildgåtor så öppnar man! eller har jag missat ngt här...
/Emma
Svara med citat
  #60  
Gammal 2014-03-01, 09:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Haha, tror att Arne ville provosera lite med denna tråd. Och nu fick han ju igång en diskussion.

Jag gillar bildgåtorna och har alltid gjort det. Gissar på utan att ha en aning om var bilden är tagen (tja, några gånger har jag faktiskt vetat).

Jag går ofta in och snabbkollar så att jag har koll på vad som händer, men hinner inte logga in eller skriva något.

Tycker att det är roligt om det blir lite diskussion kring bilden, så det skulle vi kanske kunna försöka bli bättre på.

Kalimera är härligt!

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT