Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2012-07-09, 11:14
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Sparkande barn

Tack Siri A för dina kloka ord! Jag har läst den här tråden men inte tänkt kommentera, eftersom jag har samma åsikter som du och inte vill bli missförstådd och påhoppad för det.

Barnuppfostran är ett mycket känsligt ämne och nuförtiden har människor så otroligt olika åsikter om hur vuxna ska förhålla sig till barn. Min åsikt är, att barn- och ungdomstiden är en lärotid. Det är de vuxnas uppgift att på klokast möjliga sätt lära barn att så småningom bli bra vuxna. Det är inte kunskaper som hoppar på barnen av sig självt.
Svara med citat
  #82  
Gammal 2012-07-10, 00:19
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Sparkande barn

Måste också få tillägga en annan sak. Påståendet om att Sverige skulle vara ett land där vi inte vill ha barn runt omkring oss tycker jag inte stämmer. Tycker att det känns lite ogenomtänkt att påstå en sådan sak. Inte i något annat land har jag sett så många barnvagnar på gatorna, så många barn- och handikappanpassade toaletter, trottoarer, bussar, affärer. Hissar, ramper.. osv. Det är inte i många städer det är så smidigt att åka tunnelbana med barnvagn som i Stockholm.

Jag tror många av oss tar detta system för givet eftersom att de finns i vår vardag, men vi är otroligt bortskämda i Sverige. Sen tycker jag faktiskt inte att man bara för att man kommer med barnvagn ska ta sig rätten att gå på/av tunnelbanevagnen eller bussen först av alla. Tycker att man gott ska vänta på sin tur om man inte blir erbjuden förtur av en snäll medpassagerare. Blir som sagt löjligt glad när sånt händer
Svara med citat
  #83  
Gammal 2012-07-10, 08:43
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
. Sen tycker jag faktiskt inte att man bara för att man kommer med barnvagn ska ta sig rätten att gå på/av tunnelbanevagnen eller bussen först av alla. Tycker att man gott ska vänta på sin tur om man inte blir erbjuden förtur av en snäll medpassagerare. Blir som sagt löjligt glad när sånt händer
Håller med om mycket du säger, fast inte det här. När man åker buss eller pendeltåg/tunnelbana står man ju oftast i samband med dörrarna och då är det ju naturligt att gå av bland dom första. Och på bussen brukar det ju stå skyltar om att barnen ska få gå av först. Fast nu menar jag ju inte att man ska köra av hälsenorna på folk i ivern att rusa av först
Svara med citat
  #84  
Gammal 2012-07-10, 08:57
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Sparkande barn

Länge sen jag skrev något här nu men var det bara jag som tyckte Masses (?) inlägg från början av tråden om den romantiska flygresan utan barn och med lugn transport till nåt mysigt hotell (fritt citerat) lät helt underbart? Tänk att få en lugn, avkopplande semester utan massa skrikande barn och bara kunna ägna sig åt den man tycker om i lugn och ro?

Det är ju egentligen precis samma sak som att jag tvivlar på att ni som reser med era småbarn bokar in er på hotellen som beskrivs som "ungdomshotell" eller "mitt i nöjeskvarteren"? Eller att den som vill ha hålligång inte åker till Schinoussa? Vi gör olika val för vår semester för att ha störst chans att få ut det vi vill ha av den. Förra året åkte jag på charter med min syster, svåger och deras 4-åring. Vi hade en underbar barnsemester med stoj och skrik och mycket poollek. Det var rätt prio då. I år åker jag och flickvännen till Paris och jag hoppas kunna undvika barn i största möjliga mån. Är det så provocerande?

Kan fylla på trådskaparens "sparka på ryggstödet" med att jag tycker det är irriterande nog med en bussresa i Sverige med en tvåbarnsfamilj på raden bakom där ena ungen, i 6-årsåldern konstant pratar, frågar och ska ha uppmärksamheten. Ja, jag VET att många barn är sådana men det är ÄNDÅ irriterande när man vet att man inte kommer undan dem på 3-4 timmar.
Svara med citat
  #85  
Gammal 2012-07-10, 11:50
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av greklandsgalen Visa inlägg
Håller med om mycket du säger, fast inte det här. När man åker buss eller pendeltåg/tunnelbana står man ju oftast i samband med dörrarna och då är det ju naturligt att gå av bland dom första. Och på bussen brukar det ju stå skyltar om att barnen ska få gå av först. Fast nu menar jag ju inte att man ska köra av hälsenorna på folk i ivern att rusa av först
Fast nu tycker jag att du omformulerar det jag skrev Står man närmast dörrarna står man väl också först på tur att gå av? Inte sagt att man bara för att man kommer med barn ska hålla sig undan och vänta till sist. Skyltarna fyller ju sin funktion men inte blir det smidigare att tränga sig förbi andra passagerare bara för att barnen till varje pris ska av först. Som du förstår är det ju dom där som kör eller trampar av hälsenorna jag kritiserar
Svara med citat
  #86  
Gammal 2012-07-10, 12:34
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Måste också få tillägga en annan sak. Påståendet om att Sverige skulle vara ett land där vi inte vill ha barn runt omkring oss tycker jag inte stämmer. Tycker att det känns lite ogenomtänkt att påstå en sådan sak.
Inte det minsta ogenomtänkt !
Har arbetat inom barnomsorgen,skolan samt kört linjebuss under många år i Stockholm...plus då erfarenheter med mina fyra egna....med alla dessa då fått uppleva div kommentarer och uppförande från svenka vuxna när vi tagit oss fram på olika sätt eller befunnit oss på andra allmänaplatser.
Svara med citat
  #87  
Gammal 2012-07-10, 12:41
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Fast nu tycker jag att du omformulerar det jag skrev Står man närmast dörrarna står man väl också först på tur att gå av? Inte sagt att man bara för att man kommer med barn ska hålla sig undan och vänta till sist. Skyltarna fyller ju sin funktion men inte blir det smidigare att tränga sig förbi andra passagerare bara för att barnen till varje pris ska av först. Som du förstår är det ju dom där som kör eller trampar av hälsenorna jag kritiserar
Jaha, då fattade jag fel. Jag trodde du menade att den som har barnvagn kategoriskt ska låta andra gå av först. Men så var det ju inte tydligen
Svara med citat
  #88  
Gammal 2012-07-10, 17:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Sparkande barn

Enligt DN finns det snart barnfria zoner på flygen.
Svara med citat
  #89  
Gammal 2012-07-10, 18:24
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Enligt DN finns det snart barnfria zoner på flygen.
Barnfria zoner finns , dem vi flyger med markerade var barn sitter .
Så där vi bokat sittplats är det barnfritt före samt bak . De bara blev så sen får vi se om dem uppfyller de.
Svara med citat
  #90  
Gammal 2012-07-10, 19:02
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Sparkande barn

För mig låter det helt absurt vad blir det sedan mansfria zoner kanske inte så dumtslippa gapiga ölstinkande svenska besserwissrar Vad är problemet Som någon sagt tidigare, störs man av ett barn som sparkar eller är lite stökigt. Säg till! Sitt inte där och "lid"! Min "stökigaste" resa upplevde jag med en STOR värmlänning som var på sin första charterresa och pratade högt och brett om vad han förväntade sig av sin resa. Och han satt inte still en minut! Kulmen blev när han öppnade sin öl och det sprutade öl över oss som satt närmast. DÅ sa jag till! Han blev väldigt snopen men bad faktiskt om ursäkt och var tyst en lång stund....tills han började snarka
//maji
Svara med citat
  #91  
Gammal 2012-07-10, 19:48
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Barnfria zoner finns , dem vi flyger med markerade var barn sitter .
Så där vi bokat sittplats är det barnfritt före samt bak . De bara blev så sen får vi se om dem uppfyller de.
Är det verkligen barnfria zooner? Jag tolkade skissen som du länkade till i tråden om "välja sittplats" som att de markerade platserna var avsedda för dem med barn, kanske lite mer gott om plats vid dem?

-------------------------------------------------------------------------

Ang. skylten som sitter i bussar och spårvagnar "Låt barnen gå av först" kan jag inte se annat än som en uppmaning till vårdnadshavaren att inte gå av bussen/spårvagnen förrän barnet/barnen man reser med gått av. Detta för att inget ensamt barn skall bli kvarlämnat. Skulle vårdnadshavaren råka bli kvar så kan ju denna signalera detta vilket inte mindre barn kan. Att det skulle ses som en uppmaning att släppa av barnfamiljer först tror jag inte.
Svara med citat
  #92  
Gammal 2012-07-10, 20:28
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Stockholm och Lefkas
Inlägg: 79
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Barnfria zoner finns , dem vi flyger med markerade var barn sitter .
Så där vi bokat sittplats är det barnfritt före samt bak . De bara blev så sen får vi se om dem uppfyller de.
DET funkar inte, vet jag av erfarenhet! Men va tusan, låt kidsen sparka på, resan är inte så lång till Grekland. Som någon tidigare sa "i-landsproblem" Man kan reta sig på allt, eller inte...

Kul inlägg Birgitta 63, "barnfritt före samt bak" vi får väl hoppas att er resa blir störningsfri både före och bak. Obs! Jag skämtar, annars får jag på pälsen, mest bak tror jag, ha ha.
Svara med citat
  #93  
Gammal 2012-07-10, 20:35
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Sparkande barn

Jag fattar fortfarande inte varför det är så mycket mer provocerande att vilja ha en barnfri resa än att vilja ha en tonårsfestfri dito...
Svara med citat
  #94  
Gammal 2012-07-10, 20:44
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Jag fattar fortfarande inte varför det är så mycket mer provocerande att vilja ha en barnfri resa än att vilja ha en tonårsfestfri dito...
Förmodar att det är mänsklig natur. Vi är programerade en högre tolerans mot oskyldiga barn än mot alkoholintagande tonåringar?
Svara med citat
  #95  
Gammal 2012-07-11, 09:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sparkande barn

Sökte på en resa med Ving för två vuxna och två barn och fick en träff med ett bra pris och barnrabatter. När jag sen läste i texten skrev de att hotellet passade vuxna men att det inte var någon garanti för att det inte fanns barn på hotellet! För mig var det ett avskräckande sätt att formulera sig och det blev defintivt ingen bokning med den arrangören. Skäms Ving först erbjuda bra barnpris och sen få barnfamiljerna att inte känna sig välkomna. Som någon annan skriver vad blir det sen när småbarn beskrivs som de tillhör någon udda subkultur som man inte kan kan garantera frihet ifrån.

Eva
Svara med citat
  #96  
Gammal 2012-07-11, 10:55
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Sparkande barn

Eva L
Monica
Svara med citat
  #97  
Gammal 2012-07-11, 10:59
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Förmodar att det är mänsklig natur. Vi är programerade en högre tolerans mot oskyldiga barn än mot alkoholintagande tonåringar?
Oskyldige barn har som regel noen foreldre, mange sågar to! Helt utrolig å se at enkelte her mener at barn skal få være barn og få gjøre omtrent som de vil og så må vi andre bare innfinne oss med dette. Har selv barn og våre barn har aldri fått lov til å oppføre seg slik!
Svara med citat
  #98  
Gammal 2012-07-11, 11:12
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
När jag sen läste i texten skrev de att hotellet passade vuxna men att det inte var någon garanti för att det inte fanns barn på hotellet!
Håller verkligen med om att det var illa formulerat Dock förstår jag poängen med "barnfria" hotell, men då ska det väl vara tydligt utmärkt och med i informationen från början.
Svara med citat
  #99  
Gammal 2012-07-11, 14:40
Thomas P Thomas P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 172
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Barnfria zoner finns , dem vi flyger med markerade var barn sitter .
Så där vi bokat sittplats är det barnfritt före samt bak . De bara blev så sen får vi se om dem uppfyller de.

Tyvärr måste jag göra dig besviken. Att det vid platsbokning finns utmärkta platser med barn betyder bara att där måste de sitta som har barn under 2 år, dvs barnet har inte eget säte utan sitter i förälderna knä.

Har man barn över 2 år har de eget säte och kan sitta precis vars som helst. (Till mångas förtret verkar det som.)
Svara med citat
  #100  
Gammal 2012-07-11, 15:17
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Helt utrolig å se at enkelte her mener at barn skal få være barn og få gjøre omtrent som de vil og så må vi andre bare innfinne oss med dette.
Barn skall få vara barn.....men det är inte detsamma som att de får göra som de vill!
Visst är det föräldrarna i första hand som skall fostra sina barn men i dagens samhälle så är det många fler som är inblandade i barnens uppfostran tex barnomsorgen.
Jag tycker att vi alla vuxna har ett ansvar att föregå med gott exempel inför alla barn.Vad ger det för bild om vuxna tränger sig före,snäser och fräser,dricker och skränar på tex ett flyg m m?
Vuxna är uppspelta och förväntansfulla inför en semester.....så även barn!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT