Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2011-08-06, 10:06
svenberg svenberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 21
Standard Sv: aegean blue vacations

Halloj på er!
Har haft semester i 2 veckor men ändå varit inne och tittat lite emellanåt..

IGÅR fredag 5/8 kom pengarna in på kontot från ABV! Jag har inte hört något från Konsument Europa ännu, men naturligtvis mailar jag dom i mitt ärende och uppdaterar dom med den informationen. Känns toppen att pengarna har kommit tillbaka och hoppas även att era pengar kommer snart också.

@Pust: Jag såg först nu att det var mig du hade citerat, mitt rekommenderade brev till Aten tog 7 dagar att hämta ut (det var daterat uthämtat 7 dagar efter jag lagt det på lådan alltså) och kvittensen kom kanske 11-12 dagar efter jag sänt brevet. Det från Rhodos tog ännu längre tid, närmare 3 veckor innan det kom.

Jag vet inte om ABV kommer att ändra sina villkor nu, i kontrakten, för att komma runt lagarna - eller vad det är som gjort att de faktiskt satt in pengarna igen.
Är det pga mitt rekommenderade brev?
Är det KEs rekommenderade brev?
Var det pga det nya direktivet, eller något annat som dom vek sig för?
Återigen har jag INTE fått det bekräftat av KE att produkten som ABV säger är 1 år och direktivet alltså inte gäller, eller att det faktiskt anses som 1 år + alla veckor = mer än 1 år och då gäller direktivet..

Då tänker jag på om de skriver med ångerrätten i kontraktet, att de inte tar betalt på plats osv, eller om de fortsätter tänker spela fult spel för det lär ju vara en del som går på detta och skäms för att komma fram eller att de inte vet vart de ska vända sig..

Jag är oavsett väldigt lycklig för detta, och jag vet att jag inte borde tolka det på detta sättet men har jag fått pengarna tillbaka så borde kontraktet vara hävt.. För pengarna borde varit det sista dom tänkte släppa på?

Håller alla tummar för er, och självklart finns jag kvar här och läser och svarar

Ett ENORMT stort tack till alla här som hjälpt till, stöttat och gett mig drivkraft att faktiskt ta tag i detta och inte försöka fly som är lätt gjort när man skäms. Det är härligt att se godheten hos er!
Svara med citat
  #82  
Gammal 2011-08-06, 10:27
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: aegean blue vacations

Citat:
Ursprungligen postat av svenberg Visa inlägg
Jag är oavsett väldigt lycklig för detta, och jag vet att jag inte borde tolka det på detta sättet men har jag fått pengarna tillbaka så borde kontraktet vara hävt.. För pengarna borde varit det sista dom tänkte släppa på?
För att vara på den riktigt säkra sidan, skulle jag nog tillskriva ABV och begära en skriftlig bekräftelse på att kontraktet är annullerat.

IngegerdN
Svara med citat
  #83  
Gammal 2011-08-06, 10:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: aegean blue vacations

Bra kämpat!! Grattis till att pengarna är tillbaks på kontot...
Synd bara att det förstörde er sommar för det måste tyngt! Hoppas att kontraktet nu är hävt, men gör som Ingegerd råder, be at få bekräftelse på detta.
Hoppas att det löser sig för er andra också!

Lissi
Svara med citat
  #84  
Gammal 2011-08-07, 02:42
svenberg svenberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 21
Standard Sv: aegean blue vacations

Hej!
Absolut ska jag kontakta dom - jag har mycket o göra nu på jobbet under närmaste veckan (tänk vad många som glömmer sitt lösenord under sin semester ) så jag ska försöka ta mig lite tid till att ringa imorgon.

Eftersom Anette har varit min enda kontakt så borde ju hon veta varför pengarna är med på kontot, och vill egentligen bara få höra orden från henne.. som man i så j-vla många timmar suttit och bråkat med i telefon om hur lagar och direktiv fungerar, och då är jag inte ens jurist!

Sedan är det väl dags att skriva ner till dom, som ni säger, och be att få det bekräftat per post. Ska även skicka ett mail till dom och fråga hur status är på avtalet/medlemskapet - det svaret får jag ju minst 2-3 veckor tidigare än brevledes..
Svara med citat
  #85  
Gammal 2011-08-07, 10:57
Pust Pust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 10
Standard Sv: aegean blue vacations

Verkligen trevlig läsning att pengarna är tillbaks på kontot, för vår del vet jag inte vad som kommer att hända, skickade visserligen rek men hade ingen aning om att man även skulle skicka rek med mottagningsbevis, inte lätt idag med posten på ICA med sommarjobbare samt kunder som inte kan och vet, så jag har alltså inte skickat krav om mottagningsbevis, så nu får man bäva för att ABV inte säger sig ha fått brevet, vilket jag ju vet de gjort, eftersom de ringde och just undrade över brevet.

Detta med 1 år som du nämner Svenberg, så är detta att betrakta som längre enligt KE då vi skriver kontraktet med ABV för alla veckor, även om de andra ska bokas via RCI.
Jag hoppas på samma tur som dig när allt malt färdigt, även klagomålet via banken mal långsamt, men det är det värt ifall vi får tillbaks våra pengar.

Bra att du kämpade och fått fler att stå upp för sin rätt, nu hoppas vi andra på samma bra resultat, som ju i slutändan ändå ger ABV ett bättre rykte, som de så väl kan behöva.
Svara med citat
  #86  
Gammal 2011-08-11, 08:48
svenberg svenberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 21
Standard Sv: aegean blue vacations

Hej Pust!
Du ska inte behöva skicka med mottagningsbevis, det viktiga är att det är rekommenderat egentligen (inget måste heller) men ett rekommenderat måste ju signeras för att överhuvudtaget kunna fås ta emot (vet inte dock inte hur hårda postmännen på öarna är med detta..).
Jag gjorde ju dock misstaget att skicka rekommenderat med mottagningsbevis direkt till företaget och inte ett namn ovanför namnet - det innebar att en firmatecknare måste åka och hämta ut brevet, alternativt någon med fullmakt. Men de fick ju åtminstone båda breven (Athen + Rhodos).

Jag håller med både dig och KE när det gäller att det är över 1 år, men om ABV kan förklara sig ur att det INTE är 1 år - det är ju då det inte gäller längre. Men samtidigt, om det är just 1 år som gör att ABV faller (och inte ångerrätten i sig t.ex. att vi inte blivit informerade att vi KAN ångra oss även om dom säger att vi inte får det, och att man skriver på att man inte kan det..) så kan de ju komma förbi lagarna ändå..

Som jag sagt tidigare, ABV har ett bra koncept, jag gillar det men vi har 2 barn och vi reser inte speciellt ofta utomlands så vi tjänar ingenting på detta. Att de sedan har, vad jag och många med mig, jävligt aggressiva metoder för att saluföra sig och sedan bli hjärntvättade - det är på alla sätt ifrågasättbart.. Men den bollen har vi ju redan gått igenom
Svara med citat
  #87  
Gammal 2011-08-11, 08:50
svenberg svenberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 21
Standard Sv: aegean blue vacations

Har ni hört något annat från KE eller ABV i era fall? Säger dom något?

Jag har ännu inte kontaktat ABV sedan jag fick pengarna tillbaka.. Jag skickade ett mail till KE och frågade om det är bra eller mindre bra att jag kontaktar dom, eller om jag ska vänta.

Pengarna borde ändå vara det sista som ABV väljer att skicka tillbaka?
Svara med citat
  #88  
Gammal 2011-08-11, 09:58
Pust Pust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 10
Standard Sv: aegean blue vacations

Hej igen.
Har ännu inte hört något, vet bara att EK skickat iväg brev till Rhodos.
Gällande ABV vet jag bara att vårt brev är lämnat över till medlemsavdelningen för vidare handläggning.
I början fick jag veta att de skulle komma att kräva oss på återstående summa, men vid sista samtalet sas det inget om detta, så jag vet inte.

Gällande avtalet så skriver vi inte på någonstans att vi inte har rätt till ångervecka, står visserligen enligt grekiskt lag och när jag frågade vad den sa, fick jag iallafall inte svaret att jag avtalade bort min ångerrätt.
Enligt EK så kan man enligt lagen inte avtala bort ångerrätten under några omständigheter.

Gällande 1 år så är det ju fortfarande så att man är medlem i ABV även när man bokar återstående veckor via RCI för det står att läsa, Medlemskapet ger medlem utnyttjande rätten till en semesterperiod på 1 vecka på en anläggning anslutna till ABV och ? veckor genom researrangören RCI och att om en medlem inte sköter sig så har ABV rätt att annulera Medlemskapet och alla därtill relaterade exklusiva semesterrättigheter vilka ju måste betyda evt. återstående veckor i avtalet som ska bokas via RCI.

Hursom så skulle jag tolka återbetalning av pengarna som en uppsägning av kontraktet och jag hoppas givetvis på att ABV sköter vårt ärende på samma sätt.

OM man kan resa när som helst på året, gärna långväga och vara minst 4 personer så är konceptet BRA, men om man inte kan det och endast är 1-2 personer blir det väldigt dyra uppehällen, vilket även ABV erkände när jag tog den diskussionen med dom.
Hör av mig igen och meddelar hur det går.
Svara med citat
  #89  
Gammal 2011-08-11, 11:22
Ulrikaw Ulrikaw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 20
Standard Sv: aegean blue vacations

Hej på er, här har inget hänt. Mottagningsbeviset fr Kreta lär jag nog aldrig få se. Har Pust fått fr Rodos?? Brevet har i o f sig inte kommit tillb, men det ska väl ligga där ett tag, i väntan på att bli utlöst..
Lustigt med pengarna till Svenberg. Borde bli prejudicerande=återbet t oss andra med! Vi får se hur bankerna agerar, via kortreklamation.
Svara med citat
  #90  
Gammal 2011-08-11, 21:25
Pust Pust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 10
Standard Sv: aegean blue vacations

Jag har inte fått något mottagningsbevis eftersom jag inte begärde det när jag skickade rek. (visste inte om det) jag vet dock att de fått brevet eftersom de ringde upp mig och frågade varför.
Gällande pengarna så är det enklare att kräva tillbaks om man betalt med kreditkort och inte betalkort enligt Europa konsument för vid kreditkort har man ett bolag som vill ha tillbaks pengarna, med betalkort så är ju pengarna ens egna och därför har man svårare att kräva tillbaks dom, jag betalade givetvis med det sistnämnda och håller nu på med en klagan till banken och det är inte lite jobb kan jag säga men jag hoppas det går vägen så jag har banken med mig i kravet om återbetalning.
Vi höres igen.
Svara med citat
  #91  
Gammal 2011-08-15, 14:11
Pust Pust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 10
Standard Sv: aegean blue vacations

Så var det Pust här igen som inte pustar utan jublar har just varit inne på internet banken och fick se att jag fått pengarna tillbaks från ABV gick betydligt fortare än för många, bugar och tackar för att de tagit sitt förnuft tillfånga, och det ger ju ett seriösare intryck av bolaget om de börjar följa de lagar och förordningar som finns.
Jag är helt övertygad om att de vinner i längden på detta förfarandet och om de sedan lugnar ner sig i sin försäljningsmetod så kanske de till och med får fler kunder. Precis som Svenberg säger jag att konceptet kan vara bra om man kan resa när som helst och vara minst 4 st.
Nu hoppas jag att även du Ulrika får höra något positivt snart.
Hälsningar från en glad Pust
Svara med citat
  #92  
Gammal 2011-08-16, 12:28
Ulrikaw Ulrikaw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 20
Standard Sv: aegean blue vacations

Grattis, bra jobbat! Vad var det som hjälpte enligt dig? Kortreklamationen kan väl inte nått dem redan? När skrev ni på? Lite nyfiken, då du skrev att "det mal långsamt"! Men huvudsaken är att man får resultat till slut...
Svara med citat
  #93  
Gammal 2011-08-16, 12:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: aegean blue vacations

Härligt!!! GRATTIS

Lissi
Svara med citat
  #94  
Gammal 2011-08-17, 13:03
Pust Pust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 10
Standard Sv: aegean blue vacations

Tack så mycket, det känns som sagt härligt, hade faktiskt räknat bort dessa pengar.
Vi skickade ångerbrev i slutet av juni, de fick det väl i början av Juli och en månad senare återfinns pengarna på kontot.

Tror inte att min kortreklamation ännu hunnit " mala " klart för det har jag fått komplettera flera ggr. Jag hoppas och tror att ABV har insett att man vinner i längden av att följa lagen, men vem vet kanske mitt brev till Greklands konsument råd gav något också !!

Hursom så är vi väldigt nöjda och hoppas och tror att ABV kommer att återbetala alla som åberopat sin ångerrätt.
Hälsningar Pust.
ps kommer att hålla koll på hur det går för dig U.
Svara med citat
  #95  
Gammal 2011-08-17, 20:52
Ulrikaw Ulrikaw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 20
Standard Sv: aegean blue vacations

Tack för svar! Mina tidsramar är som dina ungefär. Vilka har ni pratat m i tfn? Jag har faktiskt bara talat m min kontaktperson(sitter på Rodos) och fick höra att annullering ej var möjlig. Efter det har jag skött allt skriftligt. Med hjälp av KE och banken oxå.
Men, hoppas hoppas...
Svara med citat
  #96  
Gammal 2011-08-22, 10:25
Godtrogna Godtrogna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 3
Standard Sv: aegean blue vacations

Hej!
Vi var på Kreta i början av juli i år och tyvärr så tecknade även vi ett kontrakt med ABV och RCI. Ett erbjudande om 1 + 6 veckors vistelse på "lyx"-anläggningar runt om i världen. Vi fick även med en DVD-skiva som skulle visa de olika anläggningarna vi hade att välja mellan på Kreta eller Rhodos. När vi kom hem och tittade på den, var den tom! (Är det flera som fått denna DVD?) Då blev vi minst sagt misstänksamma och började söka om ABV på nätet. Vi hittade då detta forum och kunde läsa om er som blivit utsatta för samma sak.
Vi skickade direkt in rekommenderade brev både till Kreta och till Aten där vi hänvisade till vår ångerrätt och krävde tillbaka vår "depsitionsavgift" som dom inte heller hade rätt att ta. Detta inom de två ångerveckor som det tidigare skrivits här om. Vi kontaktade även Konsument Europa och har fått ett ärendenummer där.
Hittills har vi bara fått tillbaka ett mottagningsbevis från de rek. breven, det går dock inte att se om det är från Kreta eller Aten.
För ett par dagar sedan ringde en av dom vi träffade på Kreta och hävdade att vi inte har rätt att ångra oss. Han erbjöd oss i stället att ta ett alternativ med färre veckor! Vi stog dock på oss och hänvisade till ångerrätten.
Nu undrar jag, vad är det man ska göra och varför ska man kontakta sin bank?
Tack till alla som skriver sina historier och tillvägagångssätt här! Ni är ett stort stöd!
Svara med citat
  #97  
Gammal 2011-08-22, 22:42
Ulrikaw Ulrikaw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 20
Standard Sv: aegean blue vacations

svar till "Godtrogna: Jag har gjort en kortreklamation via mall på min banks hemsida, men inte fått tillbaka handpenning som "Pust" o "svenberg"fick. Det kan ta ända upp till 50 dgr innan man vet om det blir ja el nej. Men eftersom de andra 2 fått pengar tillbaka så bör det betyda att ångerrätten finns och att AB ljugit om den, vilket ger en förlängd ångerfrist på hela 3 mån ytterligare. lycka till med er fordran
Svara med citat
  #98  
Gammal 2011-08-22, 22:45
Ulrikaw Ulrikaw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 20
Standard Sv: aegean blue vacations

Glömde: Fick oxå en DVD, men min spelare är sönder, så jag har inte sett den!
Svara med citat
  #99  
Gammal 2011-08-23, 22:00
Ulrikaw Ulrikaw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 20
Standard Sv: aegean blue vacations

Hurra! Nu har vi också fått handpenningen återbetald!!! Känns verkligen skönt.
Tack för support, särskilt till Svenberg, men även Pust! Och nu kan jag pusta ut-
Det har varit en lång sommar och jag har lärt mig en läxa el två!!! Lycka till nu, övriga, som väntar//Ulrika
Svara med citat
  #100  
Gammal 2011-08-24, 10:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: aegean blue vacations

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrikaw Visa inlägg
Hurra! Nu har vi också fått handpenningen återbetald!!!
Grattis!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT