Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-29, 12:02
annis08 annis08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 1
Standard barnmat

Hej vi ska till kefalonia i augusti , vi ska till skala och bo på Melidron. Vi åker med vår flicka som är lite mer än ett år och jag undrar om det finns barnmat att köpa där. Vi ska vara iväg i två veckor och det hade varit bra om man hade kunnat köpa barnmat på stället och inte behöva ta med för alla dagarna.

Tacksam för svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-29, 13:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: barnmat

Barnmat finns att köpa överallt i Grekland men den kan vara lite sötare än här hemma. Finns även många rätter på tavernan som ett barn på över 1 år klarar av att äta och gröt på gryn är enkelt att laga till hemma om barnet är van vid det.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-29, 17:11
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: barnmat

Hej!
Våra barn har vägrat att äta barnmaten vi köpt i Grekland. De burkar vi fått tag i har varit passerad mat. Jag rekommenderar att ni tar med en stavmixer. Det har fungerat bra för oss.
/Ofelia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-29, 21:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: barnmat

Mitt barnbarn åt och äter ingen färdig barnmat så vi lagade själva mat till honom och eftersom han var 1,5 fungerade det med ganska många rätter även ute på taverna
.
Stavmixer är annars ett bra tips. De flesta barn över 1 år klarar ju också mosad och finfördelad mat. Vår hyresvärdinna lagade hemgjorda köttfärsbiffar och pasta samt en del annat gott som hon bjöd honom på. Kokta ägg brukar ju också små barn gilla samt kokta grönsaker, linser, fava etc Grekerna är så otroligt förtjusta i små barn så de kommer säkert att vara väldigt hjälpsamma.
Tror inte att ni behöver oroa er.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-06-01, 10:02
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 702
Standard Sv: barnmat

Hej!
Jag har rest ett antal ggr med barn under 2år och senast i fjol var jag på Kefalonia/Lassi med yngsta dottern som då var strax under 2år. Där liksom på alla andra ställen i Grekland som jag rest till med barn mellan 8 och 24mån, har det funnits barnmatsburkar. Det har varit ex nestlé som ju även säljs på mataffärena hemma i Sverige. Problemet är att utbudet är ganska begränsat och att priset är högt. Vi betalade som mest nästan 3 euro för en enda burk i fjol på supemarkets, och det var ju sanslöst dyrt . Det går säkert att hitta billigare i större mataffärer.
Vi har alltid gjort så att vi tar med en del burkar hemifrån och kompletterar på plats. Välling och gröt är ju oxå att rekommendera att man tar med sig.
Vi reser tillbaka dit i år igen, och nu slipper vi ju barnmaten
//C@nny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-06-01, 18:43
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: barnmat

Hej,
jag skulle nog ta med barnmaten till Grekland om det är det som barnet är van att äta. Dumt att introducera något nytt koncept på semestern...
När vi var i Georgioupolis för några år sedan så var vår dotter 8 månader och då tog vi med barnmat för två veckor. Man behöver ju bara släpa med maten ena vägen och stoppar man ner det i resväskan så finns det ju mycket plats över när man ska hem. Är man hänvisad till turistsupermarkets så är maten dessutom väldigt dyr, kanske tre gånger så dyr som hemma, och utbudet brukar vara dåligt.
Hälsningar, Outi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-06-02, 18:36
Spectre Spectre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Sölvesborg
Inlägg: 22
Standard Sv: barnmat

Bra hotell. Det finns affär inne i Skala som nog har barnmat. Sedan finns det en affär några hundra meter norrut (mot Poros) som ligger lite närmare. Denna affär missar man lätt, inte lika stor utbud som i den andra.

För övrigt kan jag tipsa om matstället nedanför Melidron som säljer Gryros i pitabröd för 2 euro.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT