Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-12, 14:44
Nettan Nettan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 1
Standard Bil till Grekland

Söker någon som kan berätta lite om att ta bilen med sig till Grekiska öarna.
Prisuppgifter, bra och dåliga upplevelser och annat matnyttigt.....
Tanken är båt från Italien i så fall..
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-28, 19:15
Ingalena Ingalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 6
Standard Sv: Bil till Grekland

Jag har kört en gång via Ancona och en gång via Venedig. Den senare rutten var bäst och billigast iom att man slapp de italienska motorvägarna. Vi hoppade av i Igumenitsa och körde ner till Lefkas men färjorna går vidare i allafall till Partas. Bilresorna fungerde bra. Vi hade folkabuss och övernattade i den. Tog oss också till Kreta och bilade runt 4 månader under vintern utan problem.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-28, 19:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bil till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Ingalena
Vi hade folkabuss och övernattade i den. Tog oss också till Kreta och bilade runt 4 månader under vintern
Det MÅSTE du bara berätta om!!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-28, 20:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bil till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Nettan
Söker någon som kan berätta lite om att ta bilen med sig till Grekiska öarna.
Prisuppgifter, bra och dåliga upplevelser och annat matnyttigt.....
Tanken är båt från Italien i så fall..

Stina har skrivit ett resebrev om när hon tog bilen till Grekland. Leta bland gamla resebrev på kalimera.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-29, 01:34
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Bil till Grekland

Hej!
Jag har bilat till Grekland två gånger. Senast var år 2003.
Jag åkte från Ancona med Minoan Lines(kan bokas hos Ferry Center i Ystad tel:0411-73270, har en websida också)
Färjorna är väldigt fina och det finns pool på soldäcket. Man bör boka hytt eftersom överfarten tar 20 timmar, om man har campingbil kan man campa ombord.
Om man hoppar av i Igoumenitsa tar resan ca 15 timmar.
Jag åkte till Patras(avgång Ancona 17.00, ankomst Patras 13.30)
Från Patras åkte jag sedan till Pireus och därifrån vidare med båt till Samos, Ikaria, Syros, Paros och Sifnos.
Första resan(2002)åkte jag från Pireus till Amorgos, Naxos, Paros och Syros.
Jag kände mig verkligen som en "Lyxluffare" när jag gled runt i min Volvo.
Aldrig behövde man oroa sig för hur mycket man kunde shoppa (Nåväl, kanske inte möbler men...)
Det var otroligt skönt att slippa kånka på väskor, bara att köra upp på färjorna och sedan när man kom fram till ön så kunde man köra runt överallt(man blev snabbt bortskämd...)
Man behöver dock en del tid, jag var borta fyra veckor första gången och fem veckor blev det på andra resan.
Det är skönt att ha gott om tid när man väl är framme.
Resan ned till Italien går snabbt och smidigt.
Jag åkte via Öresundsbron och Bältbroarna och övernattade i den lilla mysiga tyska staden Hameln.
Sedan vidare till Innsbruck i vackra Österrike, där jag övernattade i en liten alpby(bergen är maffiga!)
Från Brennerpasset är det sedan enkel match att köra till Ancona(motorvägsavgift ca 25-30 euro)
Jag valde dock att att övernatta på en liten vingård i lilla Brisighella(ligger vid Imola-avfarten), detta för att hinna varva ned lite och för att slippa stressa till färjan.
Jag upplevde egentligen bara fördelar med att ha med bilen, men det blir ju bra mycket dyrare än att flyga förstås.
Färjan från Italien gick väl på ca 3000 SEK tur och retur(med del i hytt inräknat)
Bensinräkningen slutade väl på ca 5-6000 SEK.
Färjorna till öarna ca 50-70 euro enkelresa med bil+passargerare.
Sedan tillkommer motorvägsavgifter i Italien(Brenner-Ancona, ca 30 euro)
Obligatoriskt skattemärke i Österrike, ca 7 euro.
Broavgifter eller ev. färja från Sverige.

Hoppas du fått lite bra info av detta och är det något mer du undrar så fråga på!

Mvh. Stina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-29, 11:09
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Bil till Grekland

[QUOTE=Stina]Hej!
Jag har bilat till Grekland två gånger. Senast var år 2003.
Jag åkte från Ancona med Minoan Lines(kan bokas hos Ferry Center i Ystad tel:0411-73270, har en websida också)
Färjorna är väldigt fina och det finns pool på soldäcket. Man bör boka hytt eftersom överfarten tar 20 timmar, om man har campingbil kan man campa ombord.

Vill bara tillägga att Camping ombord är sen 2004 förbjudet, på de flesta rederier som trafikerar Ancona-Patras ( Super Fast, Anek mm) Minoan har dock fortsatt och bör bokas i förväg! Vi åker ner varje år med bil och gör en del avstickare på vägen ner. Vi brukar åka på kvällen från Stockholm, och kör fram till Kassel ( båten Helsingborg-Helsingor - Rödby- Puttgarden) där vi har ett smultronställe vi övernattar på, en gammal "riddarborg" i Italien brukar vi stanna på olika ställen men senaste 2 åren vid Gardasjön. Båten åker vi från Ancona och alltid med Minoan Lines, vi förbokar inte!
Hälsningar Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT