Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-04-02, 12:15
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Fullt på boenden

Hei.

En kommentar/opplysning: Vi betaler 700 Euro for 2 uker på hotell
SeaBreeze i Kalamaki v/Chania i september. Hotellet ligger på stranden, samtidig veldig sentralt. Vi har ikke sett det innvendig, men det virker ganske fint på booking.com siden. Rett nok ikke noe basseng, men det er helt unødvendig også.
Dette hotellet var ikke blant de billigste vi så på i omegnen Kalamaki/Chrissi Akti. Årsaken til at vi valgte dette hotellet, er at vi har sett på det utenfra i åresvis uten å komme oss dit. Nå slo vi til og flyr med Ryanair.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-04-02, 16:36
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Fullt på boenden

Tycker det var normala priser i år på Naxos och Santorini (sistnämnda har jag iof svårt o bedöma iom jag inte känner prisläget som ju varierar mellan öar, hört det hör till de dyrare öarna,)

men Honeymoon som många här rekommenderat ville ha 30 per natt och det är ju helt OK) Bokade sen en lägenhet på Naxos vid Grotta där han ville ha 27 per natt (han har lovat en vidunderlig utsikt) och sen ville vi även bo vid strand utanför staden några dagar (så får man ju det bästa av två värdar )så tog ett soft hotel vid agia anna där han ville ha 31 med frulle, men då är det även svimpöl, gym o lite sådant lull lull (man får även handduk för stranden, vilken service) ,

tycker personligen att i Grekland lönar det sig sällan lägga på några utsvävningar dyrare ställen /hotell har i min erfarenhet inte så mycket mer att erbjuda för att svara det högre priset, har bott bättre på ställen där jag payat 22 per natt än ställen som tagit närmare 100. våra 3 veckor kostar under 7000 svenska per skalle in alles med flyg båtar transfer o boende,
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-04-02, 16:49
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Fullt på boenden

Konstigt! Jag hittade (de datum du nämnde) Benaki Hotel (Platis Gialos) har rum för 4 för 356 kr natten. To Korali har studio för 3-4 pers för 356 kr, även det i Platis Gialos. Och Giannakis Studios (samma område) har för 570 per natt och verkar superfint!
Arhontou har en lägenhet för 5 pers för 561 kr och ligger i Apollonia. Themonia ligger också där och har rum för 4 för 374 kr! Alla hittade jag på booking.com


På Schinoussa kolla in Liolio Hotel info@lioliou-beach.com eller Livadi Rooms som båda har familjerum. mail@livadirooms.com Ring också och kolla om Anna Hotel har familjerum "Anna domatia," tel 0030 22850 71161
Och här har du en bra sida med de flesta hotell på Schinoussa http://www.calypso.gr/hotels-rooms-accommodation.php

Ingela

Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-04-02, 17:01
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Fullt på boenden

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Fast man måste ändå säga att rent generellt så är Greklandsöarna billiga att bo på. Eller rättare sagt är det kanske som så, att boendet varit extremt billigt på vissa öar tidigare men nu börjar nå mer "vanliga" priser (om man jämför med andra turistländer i Europa som också har Euron som valuta)? Kanske kan de hårdare skattereglerna också bidra till en liten del att priserna ökat?
Måste förklara mig lite här: Jag menade inte med detta inlägg att priserna verkligen och med säkerhet, har gått upp. Snarare menade jag OM priserna gått upp så vore det kanske inte så konstigt av flera olika orsaker.

Personligen tycker jag den stora charmen med små, grekiska pensionat är just om de är enkla och att det råder en familjär stämning. På något lustigt sätt blir "personligt" i grekiska övärlden också (nästan) alltid fint.
Huvudsaken, för min del, är att det finns en balkong/uteplats och ett kylskåp och nåja...nu för tiden är även wifi ett måste. Lite familjär stämning på det så lever jag lyxliv

Senast redigerad av Thira den 2014-04-02 klockan 17:07.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-04-02, 19:08
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Fullt på boenden

Tack för era tips! På Schinoussa vill vi gärna bo mitt i byn och det ställe som vi vet har bra studio är fullbokat. På Sifnos vill vi gärna bo i Faros och där har några ställen varit fulla redan nu. Jag tror säkert att det kommer att finnas boenden om jag letar vidare (bredare) än jag gjort tidigare. Men det som slog mig när jag kollade runt var att det inte är säkert att vi kan välja boende helt efter våra önskemål.

/Ofelia
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-04-02, 20:48
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Fullt på boenden

Ok! Vet inte om du har sett DENNA siten http://sifnos.e-sifnos.com/plan-trip...ms-hotels.html men där fann en hel del med rum/lägenheter/studios för runt 50 euro natten i Juni. Och hittade även denna : http://sifnos.gr/rooms/rooms-en.html#faros

Ingela
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-04-02, 23:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Fullt på boenden

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
På bokningssajterna finns oftast bara hotell som har en viss standard, t ex reception. De små, familjära boendena som man ofta hittar på plats finns sällan med. De har oftast priser som många båtluffare är vana vid och där finns säkert rum kvar inför sommaren. För den skull inte sagt att priserna inte har gått upp, det är det ju mycket troligt att de har.
Min erfaring er at flere og flere av de små familiære stedene finnes på feks Booking.com.
Jeg ble veldig overrasket da jeg "fant" "min" STELLA i Kardamilli der, hun har 4 leiligheter.
Selv vil jeg fortsatt booke direkte av henne, uansett, men spesielt fordi "vår" leilighet er den eneste som ikke ligger på B.com
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-04-02, 23:44
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Fullt på boenden

Min PC holder på å si "takk for seg" t r o r jeg

Først skjedde det ingenting, s å kom a l l e forsøkene jeg hadde gjort som innlegg

Senast redigerad av kari den 2014-04-02 klockan 23:49. Anledning: Mangedobbelt innlegg pga teknisk feil
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-04-02, 23:44
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Fullt på boenden

Jeg har sett at det generelt er dyrere rom/studios på de øyene jeg har sjekket i Dodekaneser'ne enn det er i Kykladene.

Litt merkelig siden vi skal til Kykladene i juli og Dodekaneser'ne i mai og sept

På Naxos og Ios har jeg booket bosteder til hhv 25 og 20 euro/natt for 2pers.
Det er mye å velge i til den prisen fram til midten av juli, spesielt på Ios

Senast redigerad av kari den 2014-04-02 klockan 23:50.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-04-03, 09:27
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Sv: Fullt på boenden

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Men visst måste det väl vara så att det blir mer fullt då man kan boka i förväg utan att det kostar något att avboka och att allt fler bokar i förväg. Jag kan tänka mig att ett hotell kan vara fullbokat, men om man sen kollar dagarna innan så finns det lediga rum
Jag tänker som Gunnar oxå. Det här med att man kan boka rum med gratis avbokning ger nog ett förvirrat intryck. Många bokar, ibland inte bara ett hotell utan flera för att senare boka av. Visst det är en förmån för oss gäster som bokar att kunna göra det, men är inte speciellt rättvist mot hotellägarna. Om jag drev ett hotell/studio skulle jag inte tycka att det var speciellt roligt om många när det närmar sig avresa bokar av. Det måste vara ekonomiskt stressande.

Anna
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-04-03, 09:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fullt på boenden

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Min erfaring er at flere og flere av de små familiære stedene finnes på feks Booking.com.
Ja, jeg har også notert dette og det er ju ikke rart, bokkingsajterne (heter det så?) er ju en stor førdel før den som leier ut rom. Har ikke sjekket i år, men det er helt sikkert blitt enda fler som er med der nå en tidligere. Trur nok enda det er en del av de små som ennå ikke er med.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Min PC holder på å si "takk for seg" t r o r jeg
Først skjedde det ingenting, s å kom a l l e forsøkene jeg hadde gjort som innlegg
Det er nok ikke datamaskinen din som krangler. Det var noe rart med Kalimera i går kvell.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-04-03, 11:35
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Fullt på boenden

Ja något var galet ett tag igårkväll på Kalimera.Plötsligt hade vi bara 5 dagar kvar till vår resa,HJÄLP jag som inte har fixat nytt pass och inte avbokat dagstidningen osv,osv!!!Dock lite senare hade vi dryga 50 dagar tills vi ska åka,puh
Monica
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-04-05, 18:13
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Fullt på boenden

Har nu bokat boende de första nätterna för årets luff. Det blev inte som vi tänkt utan bytte inriktning och lämnar Kykladerna efter en natt och åker mot de Egeiska öarna.


/Ofelia
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-04-05, 19:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Fullt på boenden

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg

Det er nok ikke datamaskinen din som krangler. Det var noe rart med Kalimera i går kvell.
Godt der var årsaken - men, vi er i ferd med å kjøpe ny stasjonær PC uansett,
den vi har er gammel og t r e g ...
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-04-06, 13:59
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Fullt på boenden

Ja. men de Egeiska öarna är ju underbara och jag är bara såååå avundsjuk!! Jag jobbar ju hela sommaren på Santorini och kan bara åka runt i slutet av Oktober eller i April. Det är ju i och för sig inte så dumt det heller men det skulle vara underbart att kunna åka i mitten av maj - början av juni!!

Ha en härlig semester och skriv om dina upplevelser här på Kalimera!!

Ingela
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT