Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-29, 15:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Det här med att kolla på kloster...

...vad är det som är så speciellt med det egentligen?

Ja nu tror jag ju inte att alla här är sådana som tillbringar sina dagar i Grekland med att leta reda på gamla kloster, men en och annan finns det. Ingen nämnd och ingen glömd - utom Janne då som helt fanatiskt verkar leta reda på dylika

Jag har själv en så kallad religiös bakgrund och gjorde i min ungdom ett flertal besök på kloster, träffade munkar och nunnor och hade många förtroliga samtal, både världsliga och andliga.

Däremot har jag så gott som aldrig besökt ett kloster i Grekland. Kommer liksom inte på tanken - och har ärligt talat lite svårt att förstå vad som skulle kunna vara så speciellt med dem. Visst, många ligger säkert vackert, en del har antagligen spännande arkitektur - och det kan naturligtvis vara ett bra mål för en vandring eller moppetur, med en massa fantastisk utsikt på vägen.

Men för övrigt? Vad är det jag har missat när det gäller kloster?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-29, 16:27
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Förlåt en lätt förkyld skåning i yngre medelåldern
men vem f*n åker runt och tittar på kloster i Grekland???
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-29, 17:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
vem f*n åker runt och tittar på kloster i Grekland???
Hehe Ricky, du anar inte Men det är bra, du hjälpte nog till att få liv i den här tråden! Fast det blir nog först efter helgen de återkommer till forumet, klosterfararna
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-29, 18:18
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Men för övrigt? Vad är det jag har missat när det gäller kloster?
Klosterost?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-29, 18:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Men är det inte lite sökande efter kontraster? Det är väl ytterst få här i Sverige som åker runt och besöker kloster. Men i Grekland finns det många och de är ofta tämligen lättillgängliga. Och ses som lite "exotiska" av oss som kommer dit som "ovetande turister".

Jag skulle i detta även vilja ta in kyrkor. Både kloster och kyrkor i Grekland är otroligt utsmyckade på ett sätt som inte finns här hemma. och det väcker väl viss nyfikenhet och kanske lite "beundran"? Jag är själv ickereligiös, förutom lite Zen-Budistisk light, men besöker gärna både kloster och kyrkor i Grekland. Varför? Svårt att svara på, men lugnet som råder där är en sak som lockar mig. Den rika utsmyckningen en annan.

Varje gång jag är på Tinos måste jag gå i kyrkan där. Titta på Ikonen och tända minst ett ljus. För "absent friends", och för att framsäga en önskan att få möjligheten att återkomma ytterligare en gång. Sitta ner en minut eller två och kontemplera. (Jag har vid det här laget lagt en halv förmögenhet på dessa ljus...)

Det har väl hos mig blivit en tradition att alltid gå dit, och det sägs ju att den kyrkan är både märklig och mäktig och kan göra mirakel... Och jag har ju varit där rätt många gånger nu...! Trots att den tillhör en helt annan religion.

En annan sak jag kom att tänka på. Om man är nyfiken och vill utforska landet man besöker, så kan ju religion, kloster och kyrkor säga en del om landet och människorna. Här i Norden är vi ju inte speciellt religiösa numera, men i Sydeuropa är religionen fortfarande viktig och kyrkan har stor betydelse i samhället.

Även om de flästa av oss idag inte är religiösa så tror jag att många har en egen form av tro. Och det är inte alls fel att "kanalisera" den i lugnet i en Grekisk kyrka eller kloster. Du kanske skulle prova Elisabet?

Peter
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-29, 20:39
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Ja...yngsta dottern sa, efter att i stekhet sol ha kämpat upp i den oändliga trappan till klostret på Amorgos; Det här kommer jag aldrig att plåga mina barn med när jag blir stor!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-29, 20:44
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Men nu, tre år senare; vill hon gärna se ett nytt kloster. Det kanske inte behöver vara så många trappsteg...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-29, 20:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Citat:
Ursprungligen postat av Henriksson
Ja...yngsta dottern sa, efter att i stekhet sol ha kämpat upp i den oändliga trappan till klostret på Amorgos; Det här kommer jag aldrig att plåga mina barn med när jag blir stor!
Den utsikten är väl värd hur många steg som helst för att inte tala om den lilla stunden i tysthet längst upp.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-29, 23:30
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Besöker själv gärna kloster och kyrkor och på våra resor ner till Grekland brukar vi övernatta i kloster i bla Italien, en anorlunda upplevelse! Men just i Grekland är det överväldigande och jag kan använda det ordet efter att varit i Meteora, bara konsten av att man lyckats bygga kloster och kyrkor på de mest omöjliga platserna
Sen brukar man kunna köpa diverse godsaker som då är tillagat av nunnorna eller munkar. Vid ett kloster i Nea Makri köper jag bla världens godaste honung

Camilla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-04-30, 11:01
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Ja, då är det väl hjälm på efter mitt tidigare uttalande?

Klart att det är intressant att besöka en fin gammal kyrka
eller ett kloster om man är ute på tur........
men det är väl inte samma sak som att åka till Grekland
för att "titta på kloster"?

Hehe, vet inte varför jag kommer att tänka på moped & eternitföreningen.
Dom åker ju runt på veteranmopeder och tittar på eternithus
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-04-30, 11:14
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Även om de flästa av oss idag inte är religiösa så tror jag att många har en egen form av tro. Och det är inte alls fel att "kanalisera" den i lugnet i en Grekisk kyrka eller kloster.Peter
Kan inte annat än hålla med Grekiska kyrkor och kloster är spännande och jag har inget emot att göra några besök, tända ett ljus och tänka på någon eller något och bara få vara i stillhet en stund. Passar då även på att titta på ikonmålningar och andra utsmyckningar som ju oftast är magnifika konstverk.

//Zanét
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-04-30, 11:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
Klart att det är intressant att besöka en fin gammal kyrka
eller ett kloster om man är ute på tur........
men det är väl inte samma sak som att åka till Grekland
för att "titta på kloster"?
Nej det är inte samma sak, men det var ju inte det senare jag frågade efter heller (Däremot är ju även det något som inte alls är ovanligt, det finns ju till och med resebolag som lever på att arrangera sådana resor.)

Jag brukar också gå in i kyrkor ibland, men har så gott som aldrig gjort en utflykt speciellt till ett kloster i Grekland, och jag vill väldigt gärna höra fler berätta varför de gör det. Om det är något jag har missat så vill jag gärna förstå det

Fast det där med stillheten behöver jag inte ett särskilt rum för... tvärtom så upplever jag den starkare på en vacker plats utomhus.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-04-30, 11:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Menar du på fullt allvar Elisabet att du varit på Amorgos utan att besöka klostret där. Du som dessutom gillar att röra på dig. Utsikten däruppifrån är magnifik och det föder många tankar om hur bygget gick till.

Även här hemma besöker jag gärna en vacker kyrka som förutom den religiösa dimensionen har mycket annat att förmedla av historiskt och kulturhistoriskt värde.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-04-30, 12:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Jag tillhör dem som gärna går en vandring , om så behövs , en bra bit för att titta på ett kloster eller en vacker kyrka i Grekland och även i Sverige. Kloster i Grekland ligger ofta väldigt vackert och jag tycker om stillheten, som kontrast till allt annat larm. Att efter en ofta lång vandring sitta ner och bara njuta av fågelsång och stillhet....MEN jag är inte beroende av att klostret måste vara öppet....Bara på Patmos är det ett "måste" att det är öppet.

De kloster jag fastnat mest för är 2 på Kefalonia. Meteora, de på Mount Athos (fast där fick vi bara se dem från sjösidan med båt förstås)och så Patmos förstås...
Den absolut största besvikelsen var det på Symi, som var ett enda stort turistjippo!!
Men nuförtiden blir det färre klosterbesök än de första 10 åren då jag nästan "samlade" på kloster....

Lissi - som passar på att önska alla en fin Valborgsmässoafton!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-04-30, 13:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Menar du på fullt allvar Elisabet att du varit på Amorgos utan att besöka klostret där.
Jag har ju inte varit på Amorgos Eva. Men om jag hade varit där så hade jag garanterat med stor glädje sprungit (?? ) alla trappstegen upp till det.

Men - det här är kanske en delikat definitionsfråga - men jag ser Panagia Chosoviotissa lite grann som "en annan sak". Det är mer av en självklar sevärdhet, än den typen av klosterbesök som jag tänker på, alltså när man går/åker till mer eller minde okända (och ofta små) kloster.

Sammanfattar svaren hittills ungefär så här: Sökandet efter kontraster, stillheten, utsmyckningen, vackert läge, möjlighet att köpa delikatesser, intresant ur kulturell, historisk, konstnärlig och byggnadsteknisk synpunkt.

Nåt mer?

Senast redigerad av Elisabet den 2006-04-30 klockan 13:14.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-04-30, 13:16
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Sammanfattar svaren hittills ungefär så här: Sökandet efter kontraster, stillheten, utsmyckningen, vackert läge, möjlighet att köpa delikatesser, intresant ur kulturell, historisk, konstnärlig och byggnadsteknisk synpunkt.

Nåt mer?
Atmosfären! Den går bara inte att förklara, måste upplevas

//Zanét
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-04-30, 13:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Atmosfären! Den går bara inte att förklara, måste upplevas
NU blev jag nyfiken!! Kan det vara detta jag missat?? Försök förklara snälla (Men håll det gärna till just kloster och blanda inte in kyrkor, även om många tycker det är samma sak.)

Har det någon betydelse för atmosfären om klostret är bebott eller inte, till exempel?

Senast redigerad av Elisabet den 2006-04-30 klockan 14:30.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-04-30, 15:03
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

På Kalymnos har dom ett fint och aktivt nunnekloster Tänker ibland när stressen blir för stor att jag vill bli nunna på Kalymnos

Riitta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-04-30, 15:12
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
NU blev jag nyfiken!! Kan det vara detta jag missat?? Försök förklara snälla
Intressant motfråga som kanske till slut kan utveckla denna tråd till en synnerligen intressant diskussion

Jag har jättesvårt att förklara det här med just atmosfär och om 9 andra svarat exakt likadant som jag, så hade du också fått 10 olika svar på den frågan.

Min erfarenhet av riktiga klosterbesök jämfört med kyrkobesök är väldigt ringa, men de få gånger jag varit iväg har något i själva atmosfären gjort sig påmint.

Det första som slår en är att så fort man kommer innanför portarna kommer man till en helt annan värld som kanske tar en flera hundra år tillbaka i tiden - Allt verkar stå stilla jämfört med den hektiska värld som finns utanför. Stillhet, tystnad och ett stort lugn ligger som ett täcke över alltsammans - något som gör att ens egen strömbrytare slås av för en stund. En kontrasternas kontrast till den hektiska värld vi annars lever i.

Ungefär något i den stilen är vad jag kommer på just för ögonblicket om än väldigt vagt.

På tal om kloster och som parentes till själva tråden, kan jag berätta att jag av en ren och skär händelse råkade snubbla över en bok som heter "Nunnorna i Venedig - Om klosterliv och trotsade löften" som inledningsvis verkar väldigt intressant.

//Zanét
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-05-01, 18:39
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Det här med att kolla på kloster...

Har nu läst alla intressanta inlägg om kloster (har varit bortrest under helgen).
Jag och min man besöker nämligen gärna kloster, framför allt om de finns där under färden...och tro mig, i Grekland finns de OFTA där! Under vårresan till Kreta för ett par veckor sedan blev det att besöka 3 stycken: Gouverneto (där Lasse inte kom in pga klädsel=shorts), Agia Triadha (där olivolja framställd av munkarna inhandlades) och Arkadi (med sin tragiska historia).

Varför besöker vi dessa kloster? Av alla skäl som redan har nämnts i de tidigare inläggen, och för mig personligen, framför allt för atmosfären, som Zanét så fint beskriver. Det handlar ofta om en djup andlig upplevelse...
Och visst, något liknande har jag upplevt även under vandringar i naturen, då det verkligen har varit tyst och stilla...

Ivi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT