Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-09-03, 12:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Svala vindar

...så nu går det inte längre att skylla på värmen när ens letargi tar olympiska mått. Bara 30 grader i mitt rum, och en växlande men vänlig vind stökar med gardinerna.

Har alltså ruskat liv i den motsträviga kroppen och sen igår gjort följande prestationer:

-grävt upp en jordplätt 1,5 x 4 meter, ska sätta nya växter efter de avlidna pelargonerna. Inte trodde jag att såna kunde vissna, men det lär vara någon insekt som äter upp stammarna inifrån, sa Eva. I allafall har jag grävt upp alla och ska sätta något annat i stället efter första regnet.

-klippt ner en massa torra kvistar från olika buskage och finklippt dessa som en bottenskyla i min nytömda kompostlåda.

-städat bakom spisen, tro det eller ej.

-gått igenom vad som finns i frysboxen och gjort katterna lyckliga genom att ge dem fisk som jag inte riktigt minns när den hamnade där. Det fanns en massa annat mystiskt också, ska kolla närmare en annan dag. Vad är det med frysar egentligen, kleptomaniska drag, uppenbarligen, och anonyma små fynd som gömmer sig i alla vrår.

Flyttat om i tallriksskåpet och det var samma sak där: fat som jag inte rår om, det är nog grannfruns, hur ska jag förklara detta för henne?

Slutligen har jag slängt två par trasiga sandaler, nu ska det väl äntligen bli av att köpa nya , helst innan sommaren tar slut.

Puh, åter till den slöare tillvaron. En kattunge i knät och en kopp kaffe samt en flugsmälla för att jaga bort getingarna. Allt OK.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-09-04, 11:47
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Svala vindar

Varje gång du har skrivit ett kåseri så läser jag det bums. Du är faktiskt den avgörande anledningen till att jag hänger här på sajten. Tack för alla trevliga stunder, Monica !

/Pnyx
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-09-04, 15:23
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Svala vindar


Vilket härligt liv du verkar att ha på Kalymnos!

Hoppas på att få möjlighet att resa dit, det verkar att vara fint där!

Sunny12
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-09-04, 16:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Svala vindar

Pnyx, Sunny, tack. Ja, vi har det bra här, något som väl kommer fram i mina skriverier. Det som inte är bra gör ingen mänscha glad, så det behåller jag för mig själv. Mestadels har vi ett lungt och inte särskilt märkvärdigt liv, vilket passar mig utmärkt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-09-05, 12:32
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Svala vindar

Det er jo disse hverdagsbetraktningene dine det gjør så godt å lese, språksatt sånn at man føler at man er tilstede.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-09-05, 13:50
Arja K Arja K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Vittsjö Sverige
Inlägg: 1
Standard Sv: Svala vindar

Vilken härlig livsfilosofi att bara dela med sig glädjen. Folk ältar ofta på det som har varit dåligt och klagar på allt möjligt.
Första resan till Kalimnos på fredagen. Vi ska bo i Panormos. Vi kommer att hyra motorcyckel och köra runt. Vilka ställen får vi inte missa?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-09-05, 14:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Svala vindar

Arja, kolla på en karta så ser du att det i stort sett finns bara en väg som går runt ön. Vad ni inte får missa beror ju helt på vad ni gillar att göra! Personligen är jag lite förtjust i Pothia som har en egen karaktär, men vad andra tycker har jag ingen aning om.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-09-05, 15:47
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Svala vindar

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Det er jo disse hverdagsbetraktningene dine det gjør så godt å lese, språksatt sånn at man føler at man er tilstede.
Slik føler jeg det og
- du skriver og formidler så levende og naturlig, Monica
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-09-05, 16:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Svala vindar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Personligen är jag lite förtjust i Pothia som har en egen karaktär, men vad andra tycker har jag ingen aning om.
Pothia var den bästa platsen tyckte jag då vi var på Kalymnos för en herrans massa år sen..tyvärr bodde vi inte där då. Kommer jag till Kalymnos igen så blir det absolut boende i Pothia.

Vi gillar ju lite större orter att bo i för att få omväxling och möjlighet till fina kvällspromenader i gränderna, ställen som Ermopouli på Syros, Karystos på Evia, Nafplion på Peloponessos, Tinos stad på Tinos, Naxos stad på Naxos etc

..månne får vi lappsjuka i Livadia

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT