Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-09-05, 21:27
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Hur ofta..

......Killing-gänget.....
Mikke
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-09-05, 22:08
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Hur ofta..

Jag lagar ganska ofta grekisk mat. Senast ikväll har jag för första gången gjort dakos. Och det var riktigt gott, smakade precis som på Kreta. Det kommer jag att göra ofta. Till detta gjorde jag en avocadosallad som vi brukar äta när vi är i Paleochora. Den var också god men inte som där. Avocadon är godare där samt att deras balsamvinäger smakar bättre. Jag får väl köpa en ny dyrare än den jag har. Någon som har tips på en riktigt fin balsamvinäger?

Lena
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-09-05, 22:10
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Det ser ut som dom flesta som åker till Grekland lagar gärna grekisk mat hemma också

Riitta
Hoppar in här lite sent i diskussionen för att tillägga att även vi provar lite grekiskt hemma då och då. Till vanligheterna hör tzatziki, givetvis, och så brukar vi laga iordning pizzor som smakar som de vi älskar i Grekland Ibland gör vi auberginegratin med fetaost och grillad fetaost och fyllda paprikor...
Inga mästerkockar är vi men det är roligt, och fetan gör nästan all mat ätbar med sin goda smak

/Kräsen Janet
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-09-06, 08:37
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi
Rena Salaman, ja... Har en kokbok av henne, översatt från engelska originalet (The Greek Cook) till finska. En härlig bok, där recepten är indelade årstidsvis, och MYCKET fakta om typiska råvaror för varje årstid står det som inledning till varje kapitel. Bilderna är verkligen fina de också! Mig veterligen har inte denna bok översatts på svenska, men hur är det på norska? Är det just denna bok du nämner i ditt inlägg, Admirala?

Ivi
Hei Ivi!
Det er den samme boken du har, den heter Greske Retter på norsk, og bare det bildet av feta på en av de første sidene får en jo til å sikle! Jeg har også Fedons bok som det har vært snakk om her på forumet, og den er også veldig bra synes jeg, men Salamans er helt suveren! Har du prøvd den sitronmarinerte kyllingen med grillet paprika?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-09-06, 13:17
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av jo-hanne
En ouzo sitter ju inte helt fel innan maten heller
Man blir jäääättehungrig av ouzo har jag upptäckt
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-09-06, 16:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur ofta..

Även här blir det mat på grekiska. Mest till helgerna men stekt aubergine och grekisk sallad blir det ju ofta annars på sommaren.... Keftedes lagar jag emellanåt, men favoriten är allt scampi flamberad med ouzo!! Suveränt gott och lättlagat! Sambon skojar om "spritmissbruk" att elda upp ouzo, men han får en egen medan jag flamberar så han brukar tystna!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-09-06, 16:31
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Hur ofta..

Lagar till en Spetsofai ibland. Fetaost, kalamataoliver och grekisk honung brukar ofta finnas hemma. Ouzo- o Tzippouoro-lagret brukar sina framåt sen-hösten

Tommy
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-09-07, 19:10
jo-hannes avatar
jo-hanne jo-hanne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 21
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Lamm är jättegott, men favoriten är ändå killing Ni har möjligtvis inte getuppfödning också?

//Zanét
Ja, lamkjött tycker vi jättemycket om och det går åt hos oss, men getuppfödning har vi tyvärr inte. Däremot en massa svin och det går ju och laga god grekisk mat av det också

jo-hanne
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-09-07, 19:18
jo-hannes avatar
jo-hanne jo-hanne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 21
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av anoula
Man blir jäääättehungrig av ouzo har jag upptäckt
Mmmm, ouzo är en bra apertif innan god mat - och då kan man ju äta mer av den goda maten också - och sedan medelhavsmaten är så sund och bra för hjärtat gör det ju inget att man äter gott av den

jo-hanne
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-09-07, 20:10
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
men favoriten är allt scampi flamberad med ouzo!! Suveränt gott och lättlagat!
Skulle man kunna få be om recept? Låter gott...
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-09-08, 09:14
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Hur ofta..

[QUOTE=naxoss]Jag lagar ganska ofta grekisk mat. Senast ikväll har jag för första gången gjort dakos.

Undrar vad är DAKOS??

Camilla
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-09-08, 14:55
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Hur ofta..

Dakos är en typisk kretensk maträtt gjord på en mörk brödskorpa i botten, hackad tomat och sedan kretensisk getost överst. Strö sedan lite oregano på och ringla olivolja på och runt och NJUT!!!!!!!!!!!!!!! Det är SÅ GOTT!!!!

Lena
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-09-08, 15:29
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Skulle man kunna få be om recept? Låter gott...
Räcker upp en hand här med för jag vill också gärna ha receptet på detta. Låter väldigt smarrigt .
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-09-08, 18:55
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Hei Ivi!
Det er den samme boken du har, den heter Greske Retter på norsk, og bare det bildet av feta på en av de første sidene får en jo til å sikle! Jeg har også Fedons bok som det har vært snakk om her på forumet, og den er også veldig bra synes jeg, men Salamans er helt suveren! Har du prøvd den sitronmarinerte kyllingen med grillet paprika?
Har inte testat detta recept än, men till nästa gång vi grillar, så...
Vilket i och för sig kan betyda om några månader (i fall man vill grilla "på riktigt"= på kol), vi har inte riktigt grillvänligt väder mera, hösten har anlänt i Norrbotten, tyvärr!

Ivi
-som kommer nog att laga "vinterrätter" från boken
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-09-08, 19:57
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Hur ofta..

Citat:
Ursprungligen postat av anoula
Räcker upp en hand här med för jag vill också gärna ha receptet på detta. Låter väldigt smarrigt .
Har receptet Men aldrig testat.....Synd på Ouzon o taskigt om räkorna (o kanske mitt kök som jag är rädd då skulle gå upp i rök )

Tommy
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT