Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-04, 16:57
Marina.ks avatar
Marina.k Marina.k är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mo i Rana
Inlägg: 7
Standard naxos sommeren 2005

Hei.
Skal til Naxos i sommer og bo på korali garden. Leste at det er et stykke til sentrum. Har noen vært der med barn? Jeg har ei datter på 9 år og lurer på om det er langt å gå til sentrum.? Er det fint hotell for barne-familier? Er bassenget veldig lite?
Leste også at det kan være veldig blåst der?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-05, 08:58
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: naxos sommeren 2005

Hej!
Jag var på Korali Garden i somras, har inga barn men jag kan försöka berätta lite ändå.

Det är en bit till centrum, det stämmer... det är svårt att säga om din 9-åriga dotter tycker det är jobbigt, det beror helt på hur hon är. Är hon van att gå blir det säkert inga problem, speciellt inte kvällstid när det är lite svalare och man får sitta ner och äta mat och ta det lungt innan man ska gå tillbaka.
Kommer inte ihåg men tror det tog oss cirka 20 minuter (?) att gå och det är väl mest jobbigt på dagen när det är varmt.

Det var flera barnfamiljer som bodde på hotellet samtidigt som oss... de trivdes säkert men de fick inte leka särskilt vilt i poolen (med badleksaker som stora uppblåsbara grejer) för då blev hotellvärden lite sur.. men det är ju förståeligt.
Poolen är inte sådär jättestor, men duger gott och väl för att svalka sig och simma litegrann i.

Vi var otroligt nöjda med det rum vi hade, det var stort och sängen var relativt mjuk för att vara i Grekland. Väldigt fräscht tyckte vi. Enda minuset var väl att balkongen var ganska liten, men man fick plats att äta frukost i alla fall och det dög bra åt oss.

En minut från hotellet ligger busshållsplatsen (vid ett bageri med färskt bröd på morgonen) som tar er mot stränderna längs med kusten (Prokopios, Agia Anna och Plaka..) och denna buss kan ni åka till centrum också tror jag. Vi gjorde aldrig det men det borde gå fint eftersom den kommer därifrån.
Det är billigt att åka buss så det är ett tips att göra kvällstid, åtminstone ena vägen för att spara på flickans tålamod och fötter.

Det finns även en stor affär (i stil med svenska Ica) fem minuter från hotellet som har allt man kan tänkas vilja ha, till och med osthyvlar (något jag förstått är lite ovanligt i Grekland) och det är billigt att handla där jämfört med i de minimarkets som finns.

Hoppas mitt svar gav något!
Ha en underbar resa och säg till om ni undrar något mer!

Mvh/Janet
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-05, 12:08
iakk iakk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 44
Standard Sv: naxos sommeren 2005

Hej!

Vi var också på Naxos förra sommaren, vi bodde däremot inte på Korali Garden, men jag träffade andra som gjorde det och de tyckte att det var ganska skönt att bo en bit utanför centrum (även om jag egentligen inte tycker det är en bra beskrivning för då låter det som att hotellet ligger utanför stan och det gör det alls inte) för att man då kommer en bit från ifrån "håll-i-gånget" på hamnpromenaden. De var också väldigt nöjda med hotellet och tyckte precis som Janet om närheten både till busshållplats, affär och bageri.

Jag reste själv med mina två barn som då var nio och elva, vi bodde i Agios Prokopios och åkte oftast in på kvällarna till Naxos stad där vi åt och promenerade runt, på flera ställen hittade vi lekplatser med gungor och någon rutschkana där vi stannade till och tog en paus. Man hittar också många affärer att stanna och titta i, eller varför inte en paus med frappé och glass?

Jag kan också rekommendera att ni hoppar på en buss och åker ut till stränderna i Agios Prokopios, Agia Anna eller Plaka. Till Ag. Prokopios kostade det förra sommaren 1 euro per person (barn som vuxen) och stränderna är kalasfina plus att jag tycker att det är en upplevelse i sig att åka buss i Grekland, musik på full volym, det är varmt och knappt ståplatser finns (beror förstås lite på vad klockan är när man åker) och dörrarna på vid gavel...allt omgivet av det grekiska landskapet, det blir till härliga mentala fotografier att plocka fram under kalla, mörka vinterkvällar här uppe i norden. Lite extra spännande att åka buss blev det också om man som jag blir en aning stressad av tanken på att ställa sig upp och hojta till när man vill kliva av på en hållplats, inte alla bussar hade stoppknapp...

Jag tror att du och din dotter kommer få en finfin resa till Naxos och Korali Garden, ladda dock upp med lite matsäck, typ vatten och frukt, inför båtresan från Santorini. För oss som hade rest tidigt på morgonen från Göteborg och var framme först 12 timmar senare i Agios Prokopios blev resan lång, speciellt för barnen men även för mig, så man behöver äta något för att hålla humöret uppe (det finns också fika och mat att köpa på båten). Vet man med sig att man har lätt att bli sjösjuk kan jag varmt rekommendera åksjukepiller, för som sagt i bland kan det blåsa...Det märkte vi bara av på båten ingenting när vi väl var på plats på Naxos.

God tur! /Kajsa.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT