Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-04-20, 19:47
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Den absolut godaste gyron finns på Naxos på gatan från torget ner mot hamnen. Svårt att förklara var men alltså om man går från lilla torget inte långt från stranden och sen fortsätter ner mot centrum men precis innan man går över en trafikerad gata, där ligger "hålet i väggen" på vänster sida där en gubbe snabbt som attan fixar himla goda gyros! Planerar att passera Naxos i sommar och ser redan fram mod en god gyro!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-04-20, 20:04
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 677
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Men mitt första minne av "gyros" eller egentligen kebab är från Cypern... Ett stånd på gatan i Larnaca med nybakat pitabröd som de fyllde med stora safiga lammköttbitar som grillats på spett... grovt hackade tomater, gurka och lök med en tjock vitlökssås på toppen Detta var 1980...tror inte att detta går att få på Cypern idag.

// Malin
Åhh vilka minnen man får! Det är precis så jag minns mitt första möte av det vi numera kallar gyros. Vi bodde på en liten gata bakom strandpromenaden i Larnaca i mitten av 80-talet och när man var ute på kvällarna så doftade det så gott från dessa stånd som fanns lite varstans i gathörnen. Jag har flera gånger sökt efter nåt liknande men aldrig fått samma som då.

Men de gyros som vi äter nuförtiden i Grekland duger gott också. Bland dom bättre tycker jag är på Platanostorget i Skopelos, Magali tror jag det hette som vi gillade bäst, och även Five Star Deli på Karpathos hade jättegoda gyros.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-04-21, 08:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Man kan väl äta någon gyros då och då även om man älskar den Grekiska "riktiga" maten Det är väl knappast att man äter gyros till middag
Det finns ju nyttigheter i den också! Bröd, kött, grönsaker och ofta tzatsiki

Riitta
Klart man kan om man hinner med det mellan alla andra måltider. Provade faktiskt förra året på det lovordade stället på Skopelos och för mig var det inget att skriva hem om men jag är ju inte heller särskilt förtjust i tzatsiki som älskas av många.

Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-04-21, 09:29
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Jeg har også gode minner fra Larnaka, men den gyros man fikk der for 25 år siden, var noe helt annet enn det meste som serveres av gyros i Hellas i dag. Marinert, mørt lammekjøtt, nystekte, varme pitabrød..... mmmm
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-04-21, 09:56
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Greklands godaste gyros

I Korinth förra året i november åt vi underbart goda och billiga Giros.
3,50 st med en kall Alfa.
Första gången var på Rhodos 1981. Många har det ätits genom åren men var den godaste har ätits är för mig en svår fråga. Gott är det i alla fall
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-04-21, 15:45
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Absolut godaste gyros äter man på taverna Nees på Mandilara street på RHODOS: Stor,
jättegod helt i en klass för sig och billig. I oktober kostade den 2 euro. Min första gyros åt jag också på Rhodos och då fick man gå till Gamla stan nästan längst ner på Sokratus och där fanns ett litet ställe som påminde om en gammaldags kiosk här hemma och då föddes kärleken till Gyros.
Många har testats genom åren och på många öar runt om i Grekland men den på Nees är i en klass för sig och snart är det dags att åter äta en.

Margaretha
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-04-21, 16:30
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av Margaretha Visa inlägg
Absolut godaste gyros äter man på taverna Nees på Mandilara street på RHODOS: Stor,
jättegod helt i en klass för sig och billig. I oktober kostade den 2 euro. Min första gyros åt jag också på Rhodos och då fick man gå till Gamla stan nästan längst ner på Sokratus och där fanns ett litet ställe som påminde om en gammaldags kiosk här hemma och då föddes kärleken till Gyros.
Många har testats genom åren och på många öar runt om i Grekland men den på Nees är i en klass för sig och snart är det dags att åter äta en.

Margaretha
Tack för tipset, om 56 dagar kanske jag ska föröka hitta fram till Nees. Vet ju vart Mandilara ligger, men vilken taverna är Nees? Har svårt att komma ihåg namn.

Irene
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-04-21, 17:46
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Nees taverna ligger på Mandilara 9. Ligger mellan Dragoumi street och Iroon Polytehnou.Om du går från Dragoumi så ligger den på höger sida. Smaklig måltid

Margaretha
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-04-21, 17:52
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av Margaretha Visa inlägg
Nees taverna ligger på Mandilara 9. Ligger mellan Dragoumi street och Iroon Polytehnou.Om du går från Dragoumi så ligger den på höger sida. Smaklig måltid

Margaretha
Tack, då ska jag nog hitta dit, måste bli efter kyrkan då eller?
(längtar som en toka nu)
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-04-21, 18:42
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Ja det är efter kyrkan. Någon affär emellan och sen är tavernan där. Har stora parasoller ute som det står ALFA på.

Margaretha
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-04-21, 21:24
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Beste gyrosen har Kapodistrias i Nafplio Uten tvil!

Og den - og alle andre gyroser - vil jeg bestemme ingrediensene i selv: pitabrød, kylling, tzatziki, tomat, løk og helst litt av den røde sausen de har på Kapodistrias. Namnam!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-04-21, 22:46
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av Margaretha Visa inlägg
Ja det är efter kyrkan. Någon affär emellan och sen är tavernan där. Har stora parasoller ute som det står ALFA på.

Margaretha
Okay, då vet jag exakt vart det är En dam som låg på Hotell Carina samtidigt som mig förra året, gick ofta dit o åt deras mat. Men hon pratade om deras sallad

Irene
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-04-22, 10:52
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Väldigt god gyros kan man få på "Giro Giro Oli" på Kalymnos hos Anna och Manolis i backen mitt emellan Myrties och Massouri Finns olika kött att välja emellan: fläsk, kyckling m.m.Allt smakar lika bra Man kan också titta på den fina utsikten över havet och Telendos medan man äter

Siw o Lena

som får njuta av detta om 25 dagar
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-04-22, 12:45
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Kom på att jag aldrig har ätit gyros på Kalymnos Kanske jag testar nästa vecka

Riitta
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-06-14, 10:35
pinulks avatar
pinulk pinulk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Borgå, Finland
Inlägg: 75
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Bästa gyros inköptes i Parga alldeles vid Kryoneri- stranden. Tog sedan med paketen till den lilla stranden. Och vad det var gott!

Pinulk
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-06-14, 11:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Vi är inga jättefan av pita-gyros men de gånger vi äter vill vi ju att de ska vara goda. På Tilos i Livadia, mitt emot bageriet var de jättegoda, liksom i Tinos Chora hos "Hassan" grannen med Epeinio vid "delfintorget." Väldigt trevlig personal dessutom!

Lissi
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-06-15, 16:16
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi är inga jättefan av pita-gyros men de gånger vi äter vill vi ju att de ska vara goda. På Tilos i Livadia, mitt emot bageriet var de jättegoda, liksom i Tinos Chora hos "Hassan" grannen med Epeinio vid "delfintorget." Väldigt trevlig personal dessutom!

Lissi
De hos "Hassan" på Tinos ska vi absolut prova om ett litet tag... Ska bli så himla spännande med en ny ö-bekantskap i år!

MVH zakka
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-06-15, 16:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
De hos "Hassan" på Tinos ska vi absolut prova om ett litet tag... Ska bli så himla spännande med en ny ö-bekantskap i år!

MVH zakka
Har ni tur så har han pitagyros med lammkött! När vi var där hade han inte men Nikoleta berättade om dem och de skulle vara supergoda så fråga!

Lissi - som hoppas på att det finns i september.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-06-15, 16:48
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
De hos "Hassan" på Tinos ska vi absolut prova om ett litet tag... Ska bli så himla spännande med en ny ö-bekantskap i år!

MVH zakka
Känner lika ska bli sååå spännande att lära känna TINOS i september, har kollat på filmklipp på youtube från Tinos och det är ju så otroligt vackert, de flesta hus i vitt med blå fönsterluckor, det är Grekland för mig!!...
Svara med citat
  #40  
Gammal 2013-07-25, 12:30
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Den absolut godaste gyron finns på Naxos på gatan från torget ner mot hamnen.
Är tillbaka från årets resa till Naxos men hittade aldrig mitt gamla gyroställe. Kanske har det stängt? Det fick bli en gyro på stora hamngatan istället och den var minst lika god som dom förr i världen!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT