Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-10, 08:58
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Blåsigt / Vindstilla?

Hej igen!

Ny fråga. Grunnar på det där med vinden på Kos. Är det som på Rhodos att det blåser utav tusan på ena sidan nästan jämt medan det är vindstilla nästan jämnt på andra sidan? Och har jag i så fall rätt i mitt antagande att Tigaki/masticharisidan är den blåsiga?

Frågar för jag vet ju att smaken är som baken när det gäller. Har t.ex för mig att Janne någoinstans skrivit att han föredrar blåsiga stränder (alternativt ensliga så han slipper tvätta badkläder men det är en annan historia ). Själv föredrar jag blankt vatten och helst inte så mycket folk. Inser att det sista blir omöjligt men blankt vatten kan jag kanske få, trots att det förefaller som det blåser runt 10 m/s nästan konstant.

Tack på förhand!
Roger
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-10, 10:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Blåsigt / Vindstilla?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Och har jag i så fall rätt i mitt antagande att Tigaki/masticharisidan är den blåsiga?
Stämmer bra det. Men det kan vara vindstilla även på norra delen av ön. Jag har flera gånger besökt norra och södra sidan samma dag, och har det blåst på norra har det varit stilla på södra. I Mastichari har det gått biffiga vågor varje gång. Nästan varje gång jag har varit på södra kusten så har det sett ut så här.

Citat:
Har t.ex för mig att Janne någoinstans skrivit att han föredrar blåsiga stränder (alternativt ensliga så han slipper tvätta badkläder men det är en annan historia ).
Jag gillar inte blåsiga stränder, men gärna ensliga stränder.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-10, 10:55
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Blåsigt / Vindstilla?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nästan varje gång jag har varit på södra kusten så har det sett ut så här.

Jag gillar inte blåsiga stränder, men gärna ensliga stränder.
Tack för svaret och sorry för det taskiga minnet om blåsten. Ser fint ut med bilden. Jag grunnar lite på Agios Fokas som jag sett en del bilder från. Det verkar vara ok men inte alls som längre söderut på sydkusten, dock med fördelen att det är cykelavstånd dit vad jag fattar? Är den något att ha?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-10, 11:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Blåsigt / Vindstilla?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
ock med fördelen att det är cykelavstånd dit vad jag fattar? Är den något att ha?
Den är inte alls lika exploaterad som stränderna närmare stan, och visst kan du cykla dit. Dock är det inte lika fin sand som många andra av Kos stränder har begåvats med, och nu det är viktigt.

Agios Fokas ser ut så här.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-10, 11:32
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Blåsigt / Vindstilla?

Tack för svaret. Men "Stränderna närmare stan"... hmmm.... jag trodde det bara var typ stranden "norr" om stan som fanns och att den skulle se ut som Elli beach eller nåt? Finns det stränder på vägen ut mot Agios Fokas också t.ex?

Jag tar tacksamt emot alla idéer om kanonstränder nära stan för när jag googlar och läser här på Kalimera så verkar det som de riktigt bra stränderna alla ligger några mil från stan, Kardamena och neråt eller längst ner på "nordkusten". Visserligen tänker vi hyra bil men det blir nog bara 2-3 dagar...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-11, 16:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Blåsigt / Vindstilla?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Finns det stränder på vägen ut mot Agios Fokas också t.ex?
Det bästa stränder finns på sydkusten, tycker jag. Det finns även mycket fina stränder i norr. Det finns stränder i Kos stad, och strax söder om Kos stad, som Psalidi och Agios Fokas. Ännu en bit från Kos stad, efter Agios Fokas, ligger Therma beach med sin heta källor. Men om du söker riktigt bra stränder får du söka dig bort från Kos stad.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT