Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-19, 14:17
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Angående omröstning av Greklands bästa strand

Hur är egentligen en bra strand, och vad krävs för att en strand ska vara bättre än en annan ?
Svaret är nog i slutänden våra personliga värderingar.
-Vissa söker en bildskön strand, naturskön med turkost vatten och vit sand. Vissa vill ha en öde, vissa söker en partystrand full med barer och hög musik. En del söker långgrunda barnvänliga och en del vill ha klippor.
Ska sanden vara pulverfin, klappersten eller ???

Hur ska en strand vara för att vara er favoritstrand ?
För 20 år sedan tillhörde jag släktet som sökte en nöjesstrand. Nära till allt och barer med hög musik. 5 år senare ville jag gärna ha en avlägsen strand med bra snorklingsmöjligheter. Ytterligare 5 år senare var jag fortfarande inne på de avlägsna stränderna som man gärna fick kämpa lite extra för att nå. Ett extra plus var även då om det var en riktigt naturskön sort.
Sedan knappt 10 år har jag barn och har även utvecklats i mitt sökande efter bra strand. När barnen var spädbarn skulle det vara enkelt att ta sig ner med vagn. Det skulle även finnas skugga och vattnet skulle vara lugnt.
Idag är barnen simkunniga och lite äldre. En perfekt strand för mig idag är en strand där hela familjen får sitt lystmäte uppfyllt.
Den ska inte ligga centralt men ändå nära där man bor. Det ska vara rent och snyggt, naturskönt. Bra faciliteter såsom solstolar och strandrestauranger med det får samtidigt inte vara för exploaterat.
Förra sommaren besökte vi Kefalonia och jag fastnade speciellt för Makry Gialos. Den har idag allt som jag söker !
Hur min favoritstrand ser ut om 10 år vet jag inte idag, men det är lika roligt varje gång när man upptäcker en ny favorit !

Hur ser er favoritstrand ut ?

/Homeros
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-19, 14:38
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Angående omröstning av Greklands bästa strand

Favoritstranden skall inte ha sand, gärna fint grus som Prokopios på Naxos, ni som varit där vet vad jag menar.
Visst är det härligt att ligga på en sandstrand också, men den kan aldrig bli min favorit, fy sjutton för all sand man får med sig... Blåser det dessutom så är det absolut inget kul. Klippbad är i mitt tycke det allra bästa, fast det tyckte jag inte när barnen var små, då var det en ren sandstrand som var favorit.
Än så länge gör det mig inget om det är lite knöligt att ta sig till stranden, vid den typen av stränder är chansen stor att man får vara själv. Precis som du skriver Homeros så ändrar man sig och tur är väl det.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-19, 15:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Angående omröstning av Greklands bästa strand

Jag har kommit på att det jag kallar sand av en del kallas finkornigt grus. Jag vill ha sand gärna med lite större korn men finmalet är också härligt bara det inte blåser. Absolut inte svensk grusgång och inte enbart klippor. Vill kunna ligga och läsa och det fungerar inte på en klippa. Vacker omgivning, träd som ger skugga, en taverna gärna högt belägen och med god grekisk mat ger ett extra plus. Inget snabbmat eller pizzaställe, inte en massa motordrivna vattensporter och hemska barer. Nakenbad helt ok.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-19, 15:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Angående omröstning av Greklands bästa strand

En perfekt strand för mig ligger på minst en halvtimmas gångavstånd från närmaste asfaltväg. Det får gärna vara lättgånget men gör absolut ingenting om det är lite brant eller enkel klättring.

Stranden ligger i en liten cirkelformad bukt. Det är en sandstrand med sandbotten, men klippor vid sidorna och en backe bakom. Den är inte långgrund och det är inte en massa växter som flyter omkring i vattnet.

Den ligger helst på en grön ö, och vid stranden finns träd, men ingen taverna eller kiosk och inga solstolar eller parasoller.

Ingen spelar musik där!

Och jo, den finns

Och med sand menar jag SAND och inte smågrus, grus eller småsten!!! Jag äääälskar sand i håret, sand mellan tårna, sand i skorna, sand i kläderna, sand i väskan och sand överallt (utom i kameran ). Det ger en sån känsla av fröjd och frihet som inte mycket annat ger!!!

Senast redigerad av Elisabet den 2008-05-19 klockan 16:04. Anledning: Hyllning till sanden!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-19, 16:23
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Angående omröstning av Greklands bästa strand

Klappersten eller klippor är ett måste. Vattnet ska vara kristallklart och fullt med fisk och bläckfisk så att det finns något att titta på när man snorklar. Helst naturlig skugga, men finns inte det är parasoller ett absolut måste - det är bara dårar som steker sig i solen.
En lågmäld taverna på lagom avstånd från handduken när hungern sätter in.

Sådär. Låter nästan som om en grek skulle ha skrivit det här ser jag. Jag har väl blivit påverkad.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-19, 16:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Angående omröstning av Greklands bästa strand

För mig/oss är favoritstranden väldigt olika , den hänger ihop med hela dagens upplevelser...är mer en känsla.. Ex. Vi åker runt på en ö/plats och blir plötsligt sugna på bad....Vi ser oss om ifall vi ser en strand nånstans nedanför oss eller i närheten...eller ser på kartan var närmsta strand ligger..Så kör vi....ibland hamnar vi på en stenstrand, men med klart härligt vatten och på stenstränder blir vi ofta ensamma...., ibland är det en mer "befolkad" strand, ibland en ren sandstrand(men då blir vi LITE besvikna och åker ofta vidare då vi inte gillar sand som blåser runt)..Men oftast tycker vi jättemycket om den strand vi hamnar på för att just det efterlängtade badet är så underbart!
Vi åker runt så mycket på de platser vi besöker så det är inte så ofta vi är flera gånger på samma strand...
Aldrig har jag blivit så besviken på en strand som på Kefalonia då vi besökte Myrthos...från att ha sett det till synes klara, turkosblåa vattnet högt uppifrån till att ha tagit sig ner hela långa vägen(ni som varit där vet vad jag menar) för att sen bada i detta ogenomträngliga mjölkiga, varma vattnet med noll sikt...och dessutom helt stekhett i luften...Nä, där var vi inte länge!! Alla andra stränder vi besökte var däremot underbara på denna ö...
Nästan alla stränder i Grekland är "favoriter " m a o...

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-19, 17:24
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Angående omröstning av Greklands bästa strand

Jag själv är väldigt ojämn när det gäller sand/stenstränder. Precis som Lissi säger beror det nog mycket på NÄR man kommer, vad man är på för humör osv.

För ett dopp ligger jag helst på grusstränder, eller en riktigt slät klippa, mest för bekvämlighetens skull. Men ska jag ligga på stranden hela dagen får det gärna vara sandstrand, det känns så exotiskt, sen får man ju ändå med sig massa sand och saltblöta saronger hem...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-19, 18:37
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Angående omröstning av Greklands bästa strand

En strand som jag uppskattar får gärna ligga avlägset, ska vara lite besvärligt att ta sig dit. Helst ska det vara klappersten, tycker att det låter så skönt när vågorna slår in på en sådan strand. Får gärna vara fint grus också. Klart vatten med hög snorkelfaktor, höga branta berg runt omkring och inga solstolar. Helt ok att ta med sig egen solparasoll, och själv jag hade turen att få uppleva denna strand förra året.

/Marco
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-20, 08:53
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Angående omröstning av Greklands bästa strand

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Aldrig har jag blivit så besviken på en strand som på Kefalonia då vi besökte Myrthos...från att ha sett det till synes klara, turkosblåa vattnet högt uppifrån till att ha tagit sig ner hela långa vägen(ni som varit där vet vad jag menar) för att sen bada i detta ogenomträngliga mjölkiga, varma vattnet med noll sikt...och dessutom helt stekhett i luften...Nä, där var vi inte länge!! Alla andra stränder vi besökte var däremot underbara på denna ö...


Lissi
Lissi, håller med dig om att Myrthos är en besvikelse. Jag vet nog ingen strand i Grekland som är så naturskön och inbjudande från ovan, och sedan blir intrycket det omvända där nere .
Nej Myrtos är bäst på vykort. Ska man bada på Kefalonia så är de flesta andra bättre !
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT