Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-02, 19:46
sarah&filips avatar
sarah&filip sarah&filip är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 38
Standard Paros/Antiparos

hej,

Det är så svårt att bestämma vilka öar man ska besöka!!?? tror vi har ändrat oss 1000000 gånger nu
Vi tror dock att första ön blir Paros + Antiparos. Vad kan ni säga om Paros? Är den "charter-förstörd"? Är det svårt att få boende? (juli) Stränder? vart bör man bo på ön? Andra roliga tips?

Jätte tacksam för många svar!
Heja Sverige om 10 min!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-03, 13:47
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Paros/Antiparos

Citat:
Ursprungligen postat av sarah&filip Visa inlägg
Vad kan ni säga om Paros? Är den "charter-förstörd"? Är det svårt att få boende? (juli) Stränder? vart bör man bo på ön?
Jag tycker personligen mer om Naxos, men Paros är också helt okej. Vi luffade där i somras. Gott om boende, även i juli. Rumsuthyrarna kommer att slås om er i hamnen!

Jag har bott både i Parikia och i Naoussa. Gillar nog Parikia mer, även om det är ganska turistiskt. Mysiga gränder i gamla stan, okej badmöjligheter. Naoussa är en mysig och charmig liten hamnby. Där bodde vi i somras. Underbara bad om man tar badbåten, t ex till Kolymbithres.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-03, 14:41
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Paros/Antiparos

Sist jag var på Paros var 17 år sedan... Förutom någon timma för färjebyte.

Men på Antiparos var vi förra året och ska tillbaka i år igen. Det som lockar är att det är gångavstånd till så mycket, en 5 - 6 stränder, huvudgatan är en gågata som tar max 10 minuter att gå om man strosar. Sen finns resten av ön att cykla på eller hur man nu vill färdas, den är en dryg mil lång. Allt är så småskaligt och har man barn är det perfekt. våra är lite större (10 o 12) så de kan man släppa loss på egen hand. Små barn stortrivs på baby beach - en vuxen måste gå flera hundra meter för att inte bottna. Där kan de glöta i det grunda varma vattnet och kolla på när krabborna skrämmer deras mammor...

En kombination med Naxos är perfekt för oss!

/Marianne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-26, 19:56
Elena74 Elena74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 5
Standard Sv: Paros/Antiparos

jag kan rekommendera stranden "som ligger längst bort" på Antiparos. vi tog bussen från hanen, den som passerar grottan. bissen går inte ofta men stranden är avskild och den lilla tavernan bjöd på den godaste grekiska salladen jag någonsin ätit.

hoppas det ska smaka!
//Elena
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-27, 07:45
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Paros/Antiparos

Citat:
jag kan rekommendera stranden "som ligger längst bort" på Antiparos.
Stranden heter Perigiali, eller i folkmun "third beach" och om man går stigen längs vattnet tar det ganska exakt 14min från Fanaris Beach Bar som ligger i början av Psaraliki 2 = "second beach"
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-28, 01:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Paros/Antiparos

Det star skrivet i manga guidbocker att Antiparos strander ar sa fina, det ar de, men inte de tva forsta man nar genom att ga, Psaraliki 1 och 2, inget fel pa dem men de allra harligaste tycker jag ar de man nar om man hyr moped eller bil och drar soder ut pa on.

// Helen, som inte blivit nattuggla, ej heller glomt hur man skriver pa svenska, men den dar alt varianten orkar ju ingen manniska med
Jag ar i USA for tillfallet 35°c, underbart!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-29, 16:48
Eleutheras avatar
Eleuthera Eleuthera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 31
Standard Sv: Paros/Antiparos

Hej på er!
Anti Paros är som ett andra hem för mig och det finns väldigt mycke att se och göra trots denna lilla yta som A-P har.
Ni kan hyra ett par Cyklar och ta er till en strand som kallas Still Water och ligger en bit bortom tredje eller vi kan säga fjärde stranden eller gå till Camping stranden lägg ner det ni vill ha med i en liten vatten tät säck (Ta med från Swe) och vada/simma över till den lilla ön mitt imot camping stranden så har ni garanterat en kanon dag med egna bad utan en kotte som stör även om någon mer kommer på iden.
Eller bara sitta hos Yannis på Yannis Place och ta något riktigt kallt eller dansa på borden på The Doors ca 50 kvm pup iblan är det inte sanning vilket ös och ibland helt dött beroende på vad för typ av underbara människor som besöker ön.
Njut nu av eran semster.......Eleuthera
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-01, 18:04
Flower Flower är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 7
Standard Sv: Paros/Antiparos

Heisann!
Kan bare skrive under på det Eleuthera skriver. Antiparos er å blir den beste øyen. Vi (to voksne + to små barn) har akkurat kommet tilbake fra 17 fine dager på Andros, Syros, og Antiparos. Men det er først når vi kommer til Antiparos at ferien virkelig begynner. Vi bor alltid på Kouros Village hos Vasilis og Pia (svensk), litt dyrere men de har basseng og bra restaurant. Ca 80-90euro per natt i stor leilighet. Restauranten gjør at mor og far får litt fritid utpå kvelden. Restauranten er forøvrig verdt ett besøk uansett, og er det varmt i byen har Kouros alltid en deilig sval vind å by på, byens beste utsikt(?), sammen med en riktig flott meny med flere meget gode retter.

God tur, og god sommer!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-04, 23:49
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Paros/Antiparos

Min (eneste) favorittstrand på Antiparos er Soros, vakkert og klart vann, man må ikke gå en 'mil' uti for å kunne svømme. Ingen solstoler eller parasoll sist jeg var der. Ikke overbefolket, tvert i mot. Hyggelig taverna med hjemmelaget mat.
Bussen svinger innom grotten, dernest går en av på neste holdeplass. Siste retur er litt tidlig, kanskje i 14-15 tiden? Men om man spør på tavernaen, ordner de som jobber der med privat kjøring senere. En gang var det bak på 'verdens minste' lastebil, gikk så bra så.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT