Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-04, 20:52
sofia viren sofia viren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 1
Standard Paros nybörjare

Vi tänkte åka till Paros i slutet av juli två barn 5 och 8 år gamla vill gärna veta att vi har någonstans att bo och sova "lägenhetsaktigt" ska vi för de två veckor vi tänkte vara ute förboka eller bara ett par nätter hemifrån. Blir två veckor på Paros för länge eller kanske en vecka per ö.
Förbokar man färjorna från Pireus eller köper man biljetterna på plats?
Sofia Viren
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-04, 21:57
Joanna Joanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: London
Inlägg: 54
Standard Sv: Paros nybörjare

Ingen tid är för lång på paros!!!! min egen personliga åsikt förstås.
Men finns många alternativ i närheten, tex naxos, mykonos, dilos, santorini, koufounissi etc. Dessa kan ni även åka på dagsturer till eller åka några dagar och sen komma tillbaka till paros om ni så önskar.

Ang. biljetter så är det bara att gå in på ett ticket office i pireaus hamn och så länge det inte är en stor helgdag så finns det praktiskt taget alltid biljetter.
Min favorit är Blue Star båtar som inte är för dyr eller för snabb utan alldeles lagom.

Finns enormt mycket rumsraggare i hamnen när ni anländer men om ni vill förboka kan jag rekommendera att kolla in min kära arbetsgivares hemsida och klicka på accommodation där ni kan söka på olika datum, antal rum, område etc för att hitta nåt passande.
Kalh tuxh!

Senast redigerad av Zanét den 2006-04-04 klockan 22:41. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-05, 19:12
Pia Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 10
Standard Sv: Paros nybörjare

Här kommer ett svar från en som inte blev så såld på Paros förra året. Vi bodde i Naoussa. Därifrån måste man ta badbåt till de finaste stränderna, vilket jag upplevde som bökigt. Stränderna närmast byn är ganska smutsiga och inte så trevliga när man har små barn som ni har.
Fundera på Antiparos istället. Litet och nära till allt, även fina stränder. Och garanterat fullt med blivande kompisar till barnen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-05, 23:06
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Paros nybörjare

Kan man ta moppe till de fina stränderna eller går det bara att ta sig dit med badbåt???

/Alexandra
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-05, 23:08
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Paros nybörjare

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Kan man ta moppe till de fina stränderna eller går det bara att ta sig dit med badbåt???
Moppe fungerar utmärkt, t.ex. till Kolymbithres!

Ruby
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-05, 23:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Paros nybörjare

Citat:
Ursprungligen postat av Pia
Vi bodde i Naoussa. Därifrån måste man ta badbåt till de finaste stränderna, vilket jag upplevde som bökigt.
Tänk vad man kan uppleva det olika! Min yngste var sju när vi var på Paros och han stortrivdes på badbåtarna. Vi tyckte det var ett jätteenkelt och praktiskt (och billigt!) sätt att ta sig till de underbara stränderna på norra ön! Härligt att börja dagen på havet var det också!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-05, 23:28
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Paros nybörjare

Vad bra! Vi tänkte nämligen ge Paros en ny chans
Sist var vi i Naoussa en natt på ett hemskt boende,men byn var sååå mysig! Vet inte riktigt vart det är bäst att bo i Parikia eller Naoussa??? Båda ställena har väl sin charm, men hur är Parikia egentligen?

/Alexandra
[INDENT]
[/INDENT]
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-05, 23:33
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Paros nybörjare

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Vad bra! Vi tänkte nämligen ge Paros en ny chans
Sist var vi i Naoussa en natt på ett hemskt boende,men byn var sååå mysig! Vet inte riktigt vart det är bäst att bo i Parikia eller Naoussa??? Båda ställena har väl sin charm, men hur är Parikia egentligen?
Jag tror absolut att det är bäst att bo i Naoussa - fast själv har jag ju bara bott i Piso Livadi men då tog vi bussen till Naoussa nästan varje kväll. Till Parikia kan man göra någon dagsutflykt om man vill gå i (nästan) vanliga affärer, men på kvällarna är det mysigast i Naoussa.

Senast redigerad av Ruby den 2006-04-05 klockan 23:38.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-05, 23:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Paros nybörjare

Parikia är hemskt!
Det tycker jag, men andra har förståss lyckats hitta nån charm där. Jag såg bara ett överkommersialiserat ghetto.

Naoussa däremot är trots tursimen en liten trevlig fiskestad med härlig stämning. Och det finns många bra ställen att bo på där
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-04-06, 02:16
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Paros nybörjare

Får helt enkelt bli Naoussa, vi trivdes bra den enda kvällen som vi var där, hög mysfaktor! Hoppas det är mindre folk nu bara, sist så kom man knappt fram i gränderna

Kan ju åka in till Parikia nån eftermiddag kväll och springa lite i affärer

/Alexandra
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-04-06, 09:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Paros nybörjare

Finns ett par riktigt bra matställen nere vid hamnen i Parikia. Ett där jag ätit den godaste tänkbara ungsbakade feta med chili och tomater samt ett mycket traditionellt ställe på en tvärgata upp från hamnen där tanten serverade citrondoftande varma kikärter till en underbart god kaninstifado.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-04-06, 11:21
Joanna Joanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: London
Inlägg: 54
Standard Sv: Paros nybörjare

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Parikia är hemskt!
Det tycker jag, men andra har förståss lyckats hitta nån charm där. Jag såg bara ett överkommersialiserat ghetto.
Åhhh elisabet! Säg inte så om min favorit!!! Dock förstår jag din 'point of view', har träffat mer människor som inte gillar parikia än folk som gillar det.

Du har nog rätt i att andra hittar charm där många inte gör det. Eftersom jag jobbar i längs den turistgatan lär man känna alla i affärerna runt omkring. Internetcafet är precis vid kyrkan så alla gammal farbröder och tanter sitter runt omkring och massa små barn som springer runt. Det är underbart!!!!
Arbetar man sig iväg från gatorna närmst hamnen och upp i 'sjörövar-gatorna' är det en helt annan by.

Naoussa är mycket pittoreskt och mysigt nere i småbåtshamnen men när jag är ute me mina vänner väljer vi oftast parikia eftersom många ställen i naoussa är mycket dyrare.

Det är väl tur att vi tycker om olika delar av ön så det inte är packat på ett ställe!
-strålande solsken i london är inte samma sak som strålande solsken i grekland.....
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-04-06, 17:54
eken eken är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: Paros nybörjare

hej ny på Kalimera, följt korrespondensen ett tag o inser hur bra det här forumet är, herregud vilka greklandskunskaper här finns, så jag tänkte passa på, när frågan ändå gällde Paros, att fråga om det är ngn som har ett supertrevligt boende att rek på Paros?

Ngn som har erfarenhet av andra ställen än Parikia och Naoussa på Paros? Vi är en familj m två vuxna o två barn 9-11 år som åker i början av juni.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-04-07, 13:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Paros nybörjare

Citat:
Ngn som har erfarenhet av andra ställen än Parikia och Naoussa på Paros? Vi är en familj m två vuxna o två barn 9-11 år som åker i början av juni
Piso Livadi och Alyki är två mindre byar med stor charm. Piso Livadi ligger på östsidan och Alyki i söder. I Piso Livadi är det mest utländska turister medan Alyki främst gästas av greker. Båda byarna är trevliga.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT