Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2014-09-18, 18:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Djurskydd på Amorgos

Ursäkta en lång jäkla text, men jag kopierar in vad jag skrivit på min facebook, det känns så roligt att berätta om det.
[IMG]
[/IMG]

Den här hunden kom från Naxos till Amorgos med sin husse förra våren. Husse var slaktare och skulle göra affärer på Amorgos. Hunden hade han i en grönsakslåda av plast med ett järngaller över. Han lämnade den i solen på parkeringen och gick för att göra sina ärenden.

Den som berättar det här för mig är Rania, som driver Katapolas bästa restaurang och är aktiv i Filozoiki, en av öns två welfare-organisationer. Den andra är Animal zone och de båda samarbetar.

Hunden räddades av dem och fick veterinärvård. Den var full med loppor och ännu fler fästingar, den hade också fått en fästingburen infektion som höll på att ta kål på den. Idag är den frisk och bor i organisationernas shelter, de har domstolsutslag på att den är deras. Och husse dömdes till 5000 € i böter - och ett års fängelse!

När hon berättar det där sista studsar jag. Djurhållningen på öarna är bland det värsta man stöter på som Greklandsälskare. Ens kärlek prövas hårt när man hör om hundar och katter som blir förgiftade, ser getter med surrade ben och avmagrade åsnor. Ni har väl knappt några djurskyddslagar alls, frågar jag.

Men Rania säger att grekisk djurskyddslag är stenhård, det gäller bara att få polisen att bry sig. Som hon och hennes kamrater lyckades med när det gäller hunden.

"Det blir bättre men det går långsamt. De äldre kommer vi inte åt, även om vi fått överta några hästar och åsnor från gamla bönder som bara tänkt släppa dem uppe i bergen när de inte vill ha dem längre. Men vi försöker påverka barnen, i oktober ska vi till skolorna på ön och informera", berättar hon.

När jag kom tillbaka till Amorgos hade jag inte varit här på sex år. Och två skillnader lade jag snabbt märke till: bara två gånger såg jag getter eller får med surrade ben, och antalet katter i Katapola var kanske en femtedel mot förr. En del hade också ett kapat öra, som betyder att de är kastrerade.

Och det är alltså Filozoiki och Animal zone som ligger bakom det här. De tar hit veterinärer som kör några dagars intensivt arbete med att fånga in, kastrera och behandla katter, behandla hundar som tagits om hand och som ska adopteras bort, verka hovar och dra tänder på hästar osv.

Efter alla års ångest över att se hur djuren i Grekland har det är det underbart att se det här!
Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT