Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Mat & Dryck (ej grekisk)

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2011-01-29, 16:57
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Farmors marinerade böckling .

Har länge försökt efterlikna min farmors marinerade böckling , och hitta den rätta smaken. I dom gamla komplicerade recepten från 100 år sedan ingick säkert grädde, men nu har jag tagit äkta majonäs - inte den lätta: "köp bara Hellmans" , som en vän som arbetar i restaurangkök här i Prag sade, och Hellmans är visst svenskt, om jag inte missuppfattat det.
Oljan är "Kolymvari" från familjen Michelakis på Kreta, den köper jag på "Greek corner" här runt om hörnet, nu när jag bara har drygt en månad kvar till Kreta. Denna olja verkar vara äkta, lite grönaktig.

Receptet:

Filé:a en stor böckling och sprid ut bitarna på ett ovalt uppläggningsfat eller i form.
Salta och peppra (saltet kan uteslutas), och strö över rikligt med finfördelad dragon (estragon) .
Blanda till marinaden av ½ dl olja , vanlig tubsenap, två tsk majonäs och två tsk mild naturell yoghurt , och häll över så att det täcker.
Strössla över finhackad dill eller persilja.
Låt gärna stå i rumstemperatur några timmar, och sedan i kylskåp över natt, så att det drar åt sig.

Gudagott !

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-01-29 klockan 16:59. Anledning: glömde persiljan
Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT