Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Nordamerika

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-08, 16:27
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Hotell på Manhattan? Hjälp?

Hej!
Jag och vänninan planerar att åka till New York en vecka nu i maj.

Vi hade först tänkt åka med Swansons men alla deras hotell var fullbelagda de datum vi kunde åka.

Vi funderar på att boka ett hotell med Sembo, hotellet heter New Yorker, någon som vet något om det? Det ligger i närheten av Madison garden.

Är det kanske bättre att boka ett hotell själv istället? Flygbiljetter verkar ju vara ganska lätt att få tag i men hotell?
Har kollat lite olika hotellhemsidor och det som krånglar till bokningen något är att det tillkommer moms och stadsskatter till de priser som anges??

Har någon kanske några bra hotelltips i bakfickan?

Tacksam för alla tips

Mvh. Stina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-10, 15:53
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Boka hotellet själva via en bokningssite, det är inget problem . Jämför priset mellan ett par siter bara, för det kan skilja lite på priserna och på typ av rum. Vissa sajter visar totalpris direkt, andra inte, så man får inte lura sig själv. Senast bodde vi på Hotel Metro på W 35 st, mellan 5:e och 6:e avenyn, med Macy's och Empire State Building alldeles om hörnet. Perfekt läge med andra ord! Metro kan jag rekommendera, vi hade ett standardrum, inte så stort men i NY tillbringar man inte så mycket tid på rummet måste jag säga . Frukost ingick i priset, den bestod av te/kaffe, bagels, flingor med mjölk/yougurt, fruktsallad och juice. Man kan äta så mycket man vill och avsluta med en stor muffins . (Nej det sistnämnda är inte så nyttigt (men gott ) men eftersom vi brukar promenera dagarna i ända och inte åka tunnelbana, så anser vi att det finns plats för en sådan!)

Vi har även bott på Salisbury på W 57 St och Roger Smith på Lexington, men de är lite dyrare än Metro. Salisbury har dock den stora fördelen att de har (stora) rum med trinett, så att det finns kylskåp och micro tillgängligt.

Ni kommer att få en kanonresa!

Celbe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-10, 18:13
Tassetrolls avatar
Tassetroll Tassetroll är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Jag passar på att flika in en N Y-fråga när det ändå är en tråd på tapeten. Vilken är den bästa årstiden att åka till det stora äpplet och vilken årstid ska man helst undvika?
/Tass tass..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-10, 18:28
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Citat:
Ursprungligen postat av Tassetroll Visa inlägg
Vilken är den bästa årstiden att åka till det stora äpplet och vilken årstid ska man helst undvika?
/Tass tass..
Vi har varit i NY på sommaren (i augusti) och på hösten (i oktober). Åker man på sommaren kan det vara rejält varmt men å andra sidan finns AC precis överallt. På hösten kan vädret variera kraftigt, från 20 grader och strålande sol för att sedan bli strilande regn och bara 10 grader.

För min del känns det som att sommaren ändå är bäst för då kan du knalla runt i linne/top och shorts och slipper böket med ytterkläder. Och att vandra genom en storstad en ljummen sommarkväll är något speciellt. Man måste dock tänka på att vissa restauranger (Aquavit t ex) har dresscode. Det är dessutom lite färre turister på sommaren och NY-borna har själva lite semester också så det är inte så mycket folk överallt. Å andra sidan hör det till NY att det ska vara mycket folk!

Vintermånaderna känns inte så lockande, det kan snöa och bli ordentligt kallt.

Celbe
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-11, 14:37
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Förra påsken bodde vi på Hotel Stanford, i Midtown - perfekt läge. Ett stenkast från Empire State, och ett par kvarter från Macys och Madison Square Garden. Frukost ingick.

www.hotelstanford.com
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-13, 08:20
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Tack för tipsen!
Hotel Metro har vi kikat lite på och tycker det ser trevligt ut. Hur bokade ni och vad betalade ni ungefär?

//Stina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-13, 11:02
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Ja, hotell på Manhattan är ingen billig historia (trots dollarfallet) när man vill bo dels med nära till det mesta och dels anständigt med toa och dusch på rummet. Jag brukar ta ett djupt andetag och blunda när jag klickar på bokningsknappen . Vi betalade c:a 10.500 för fyra nätter, åkte torsdag - måndag och det var lägre pris sista natten. Jag bokade via den site som man når från SAS hemsida men hotellet finns att tillgå på andra siter också om du vill jämföra priser och vilka sorters rum som finns lediga.

Å andra sidan har restaurangbesök och shoppling blivit rejält billigare och det är dessutom så kul i NY att det gör att man står ut med att hotellrummet kostar en smula.

Celbe
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-13, 17:29
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Tack för tipsen!
Hotel Metro har vi kikat lite på och tycker det ser trevligt ut. Hur bokade ni och vad betalade ni ungefär?
//Stina
Vi betalade ca 1300 kr/natt. 5 nätter totalt. Ganska små, men trivsamma och funktionella rum med egen dusch och toalett. Kommer inte ihåg om vi bokade på hotellets egen sajt. eller via hotels.com, som vi använder oss flitigt av.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-13, 17:45
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Priserna kan variera en hel del beroende på när man åker. Oktober månad är högsäsong på Manhattan, därav det pris som vi betalade. När vi bodde på Salisbury var det i augusti månad. I efterhand har jag kunnat konstatera att det var ett riktigt kanonpris vi betalade då (trots betydligt högre dollarkurs) och det har inte funnits rum till det priset sedan dess, hur mycket jag än letat.

Celbe
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-03-13, 17:58
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia Visa inlägg
eller via hotels.com, som vi använder oss flitigt av.
Så du har bokat med Hotels.com, får ganska bra pris med dem nämligen.
Vi var lite osäkra om vi tordes boka med dem men då har ju ni provat och det har alltså gått bra?

//Stina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-03-13, 18:03
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Ja, hotell på Manhattan är ingen billig historia (trots dollarfallet) när man vill bo dels med nära till det mesta och dels anständigt med toa och dusch på rummet. Jag brukar ta ett djupt andetag och blunda när jag klickar på bokningsknappen . Vi betalade c:a 10.500 för fyra nätter, åkte torsdag - måndag och det var lägre pris sista natten.

Celbe
Nej, vi har märkt detta med priserna..Betydligt dyrare än vad man är van vid

Men som sagt dollarn är ju låg i alla fall

Och, man vill ju gärna bo centralt och ha eget badrum så då får man betala.

//Stina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-03-13, 18:26
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Så du har bokat med Hotels.com, får ganska bra pris med dem nämligen.
//Stina
Vi har också bokat genom hotels.com vid något tillfälle och det har gått alldeles utmärkt. (Har testat lite olika siter genom åren och inget har fallerat.) Egentligen är det fantastiskt, man klickar lite på datorn, åker till andra sidan jordklotet (ja, nästan i alla fall ) och de har ens bokning när man kommer fram till hotellet. Hur klarade man sig utan Internet ?!?

Celbe
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-03-13, 18:29
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Så du har bokat med Hotels.com, får ganska bra pris med dem nämligen.
Vi var lite osäkra om vi tordes boka med dem men då har ju ni provat och det har alltså gått bra?
//Stina
Inga problem! Jag bokar bara hotell via nätet numera. Hotels.com och Expedia.se är mina favoritsajter.

/Cecilia, som själv reser till New York den 28:e juni. (.... och som i och med ett lägenhetsbyte bor gratis i två veckor på Upper East Side)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-03-21, 16:37
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Då var det bokat!

Vi har nu bokat Hotel Metro med Hotels.com!
Priset för två personer i sju nätter blev 16.517..(inkl.skatter m.m.)
Inte billigt men ibland får man kosta på sig lite

Skall bli så roligt!

//Stina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-03-23, 13:28
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Hotell på Manhattan? Hjälp?

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Vi har nu bokat Hotel Metro med Hotels.com!
//Stina

Hoppas att ni ska bli nöjda !

Ett litet tips eftersom ni kommer att ha så nära till Macy's. Gå till deras Customer Service och fråga efter International Savings Card. Då får man 11 % rabatt på vad man handlar. Man måste kunna legitimera sig, jag visade mitt körkort och det gick bra (passet var inlåst i safetyn på hotellet).

Du får gärna PM:a mig om du vill ha lite mer tips innan resan.

Celbe
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT