Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-14, 08:38
annaebba annaebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 22
Standard Stränder

Hur är det egentligen? Om man hör med folk i allmänhet så verkar apella beach vara den "bästa" stranden (en utav greklnds bästa) men om man läser på den här sida så verkar nästan amopis stränder vara mer populär..
Är det kanske bara en smaksak som allt annat men vad är det som skiljer dom två stränderna åt?

//annaebba

Senast redigerad av annaebba den 2008-05-14 klockan 08:41.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-14, 09:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Stränder

Det enda de har gemensamt är att de ligger vid vatten


Amopi är flera vikar i en stor bukt. Vikarna skiljs åt av klippor och i varje vik finns en härlig sandstrand (osäker på detta men jag tror att en består av grus). Det är sandbotten och lagom långgrunt. Det finns en hel del solstolar och parasoll och under högsäsong är det ganska trångt där, men den som vill kan gå en bit och hitta mer avskiljdhet.
Amopi är inte bara en strand utan även en gammal liten bondby som har byggts ut till en modern turistby, men husen ligger inte tätt utan det är trivsamt byggt.
Till Amopi kan man snabbt och lätt ta sig från Pigadia med buss, eget fordon, cykel eller genom att gå över berget.

Jag tycker även att Amopi är vackert, men egentligen är det just att vara vacker Apella är känt för. Vattnet är intensivt i färgen, stranden är ljus och omges majestätiskt av bergen.
Den består till större delen av sten, men det finns även partier med grus. Bottnen är stenig och det blir snabbt djupt. Det finns några solstolar och parasoll men större delen av stranden är orörd.
Där finns ingen bebyggelse utom en taverna en bit upp i backen ovanför. Man tar sig dit med båt eller eget fordon, sista biten är rätt brant och slingrig men helt farbar. Man kan också åka buss men då får man gå den ganska branta vägen från och till landsvägen.

Naturligtvis är det en smaksak vilken man gillar bättre. Det vore tråkigt att inte ha sett Apella, men för att bada skulle jag mycket hellre välja Amopi.

Senast redigerad av Elisabet den 2008-05-14 klockan 09:33. Anledning: stavfel
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-14, 09:31
annaebba annaebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 22
Standard Sv: Stränder

Tack för en bra beskrivning..får försöka besöka båda då
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-14, 12:56
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Stränder

Om ni gillar sandstränder så får ni inte missa Agios Nicholas beach i Arkassa! Jättefin strand med fin sand. Stranden ligger i väster så solen finns kvar ända tills kvällen, härligt tycker jag! Det finns en trevlig taverna där också. Mvh. Stina

Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-14, 21:05
annaebba annaebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 22
Standard Sv: Stränder

Ser bra ut
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-15, 19:08
RolfC RolfC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 27
Standard Sv: Stränder

Kan verkligen rekommendera stranden för alla som gillar lite högre vågor! Och tavernan Glaros är en av öns bästa.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-15, 21:05
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Stränder

Jag tycker så här;

Var på Karpathos i september ifjol. Amopi är en tradionell strand, rätt fin, men inget att minnas speciellt, som "charterstränder" i allmänhet.
Man kan vara där ett par timmar eller två, men knappast något minne för livet.

Apella, däremot, är en strand som etsar sig fast i minnet. Blågrönt, klart vatten, och en bra taverna därovanför. Bara att se Apella ovan är nog nästan ett minne för livet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-17, 16:05
annaebba annaebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 22
Standard Sv: Stränder

Okej, det låter bra med Apella...Hur lång tid tar det att ta sig dit med cykel eller bil ifrån Pigadia då? På ett ungefär?

Ska försöka hinna med att besöka flera stränder när vi är där..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-26, 22:31
runiz runiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 3
Standard Sv: Stränder

hej, jag måste säga att det finns såååå många fina stränder runt om hela ön. En av mina fawos är den vid flygplatsen. Det neg är att om det blåser mycket så vill man inte vara där... All sand ryker omkring. Vindstilla = ett måste!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-27, 09:42
annaebba annaebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 22
Standard Sv: Stränder

Okej då ska vi försöka besöka den också.....en vindstilla dag =)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT